Gå til innhold

plane toppen?

Ranger emnet


luigi

Anbefalte innlegg

hehe, er så kult å høre høy-komp motorer knattre! :D Noen dobble webere med trakter, så blir det enda bedre ;D smooth!!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er ikke noe poeng i å plane for å bare høyne kompen uten at man enten har portet forbrenningsrom og derfor må plane for å få tilbake opprinnelig komp.

Eller fordi man har byttet til en hvassere kamaksel (og portet forbrenningsrom og kanaler)og derfor kan kjøre med høyere statisk komp. forhold for å et optimalt dynamisk komp. forhold for den nye kammen.

 

De komp forholdene som de respektive motorene er levert med fungerer bra som de er med de std. kammene som er montert.

Man kan jo sef. gå litt opp og kombinere med porting og et justerbart kamdrev.

 

Er ingen vits i å plane for høyere komp hvis man kjører med f.eks en A-kam,fordi den dynamiske kompen blir for høy og det sliter på rådelager i tillegg til at man både bruker mer energi på å komprimere den samme luftmengden som før + at man må senke tenningen pga. tidligere tenningsbank=mindre effekt enn før planing.

 

Så om toppen først er av så port den i både kanaler og forbrenningsrom og bytt kam. Så finner man ut hvilken komp som fungerer best på det oppsettet.

 

10-10,5:1 funker bra på alle std. kammer som K,D,H,VX bla.

Har man kvassere kam så kan man gå litt opp.

på grunn av større durasjon på kvasskammen så blir den dynamiske kompen ikke større.

 

Normalt så er den dynamiske kompen rundt 8,5:1 og uansett hvor mye man trimmer så tilpasser man det statiske komp forholdet så det dynamiske ikke blir høyere enn ca. 9,5:1 Så om det er både er 12 og 13:1 så bør ikke den dynamiske kompen overstige 9,5:1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår