Gå til innhold

Min nye 142...

Ranger emnet


Joggu

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Er vel på tide at jeg også får laget en tråd om bilen min....

Etter nesten 2 år med 940 turbo, fant jeg ut det var på tide å gå tilbake til 140. Jeg hadde en 68 mod, men solgte den til fordel for 940`n ( angre angre..)

940 med 16t er gøy, men det blei liksom litt for nytt. Trives bedre i en gammal 140...

 

Bilen er en 1972 mod 142 DL. Bilen var nesten helt orginal når jeg fikk den, så det første jeg byttet ut var seter og ratt.

Setene i 140 er jo torturredskap og rattet er jo større enn i en gammel volvobuss....

Motoren som satt der var en 2,2 B20 med OD kasse og en meget sliten 36\36 weber (fra ford!!! :chairshot )

Bilen er nesten rustfri, men full av småbulker. Har blitt gjort mange tapre forsøk på å rette bulker med både sparkel og poppnagler, men det ser ikke særlig bra ut. Må nok hellakeres i løpet av våren.

 

Litt bilder av bilen når jeg fikk den:

 

142.jpg

bak.jpg

Frontfanger.jpg

Foranh.jpg

GT.jpg

 

Bilder av motoren som satt i:

 

Orgmotor.jpg

orgmotor.jpg

 

Inni med nye seter og ratt:

 

inniv.jpg

innih.jpg

Ratt.jpg

 

 

Har også byttet ut Baksetet med et gammelt 240 sete jeg hadde liggende. Det er feil farge, men det er bedre enn setet som var der:

 

nyttsete.jpg

 

Rett før påske gjikk turen til Pedersens Racing.

Må jo få bilen litt nærmere bakken.....

 

Senkesett.jpg

 

Jeg har liggende en 75 mod B20 Som jeg og broder`n bygde til min gamle 140. (har desverre ingen bilder av motorbygging):

 

B20-1.jpg

B20.jpg

 

# Steg 2 sport topp(38 mm eksosventiler,orginale innsugsventiler) høvla 2 mm og porta.

# Borret til 2,1 med nye B21 stempel og orginale råder

# 2 ganger SU

# K-kam

 

Burde vel funke Bra det tror jeg..

Mangler fortsatt grenrør og 2,5" anlegg, men det kommer nok. Må bare ta en tur innom Pedersen.

 

Her er det jeg fikk gjort i påska:

 

Uten framfanger:

ufangerh.jpg

 

Under fangeren:

popnagle.jpg

 

Gamlemotor på tur ut:

motorpturut.jpg

 

motorfeste på gamlemotoren...:

motorfeste.jpg

 

Tomt (Der ser man også noe av poppnaglinga rett over eksosen på torpedoveggen):

motorrom.jpg

 

Motor og gir på tur inn:

pturinn.jpg

 

Blei porno:

inne2.jpg

 

Det som ikke var så porno var att hverken mellomaksling eller girkassefeste passa. Ble litt ekstra mekking der.

 

Girkassefeste kom for langt bak, så jeg måtte forandre litt...:

 

gir1.jpg

gir2.jpg

 

Så var det mellomakslingen sin tur:

 

mellomaksel.jpg

mellomaksel2.jpg

mellomaksel3.jpg

 

Kommer flere bilder fra under bilen senere.

 

Da har den gamle B20`n våkna fra dvalen.....

 

snartferdig.jpg

 

problemet er att jeg ikke har snøring på justering av SU gassere.

Jeg hørte att den ene dro mere luft enn den andre, men jeg veit ikke hvordan jeg skal justere så begge drar likt. Så for øyeblikket kjører jeg med den gamle webern. Skuff..

 

utenmanifold.jpg

weber.jpg

 

Skal sette på SU gasserene mine så fort jeg får noen til å justere.

 

Kommer flere bilder av senking og div senere. Skal hjem og mekke i dag..

Jeg skal også se om jeg får tak i noen nye skjermer i løpet av uka. den ene er ser helt jævli ut. Full av sparkel og bulker.

Hvist jeg får tak i nye skjermer ganske fort, så blir det vel lakking av motorrom strax.

 

Jeg tar gjerne i mot komentarer og tips. Er noen ting jeg er litt usikker på som fargevalg og felger. Har litt lyst til å beholde den orginale grønnfargen, men det er litt gubbete...

 

Flere bilder kommer fortløpende...:partyon:

-72 Volvo 142 B20 Sport

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=165811

 

-Dørtrekk til 242 ønskes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har fått gjort en del ja, men det gjenstår fortsatt mye arbeid...

Bilen er langt fra strøken.

Har fri hele mai så da får jeg sikkert gjort litt mer. Kjenner jeg meg rett så kommer jeg til å bo i bilen hele mai...

 

Har tengt på noe i retning av svart eller blå. Det er fine farger på 140.

Men tar gjerne imot tips..

-72 Volvo 142 B20 Sport

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=165811

 

-Dørtrekk til 242 ønskes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepps. blir nok svart bil tror jeg.. da er det bare å få klemt bilen helt ned til bakken å få inn en fet turbomotor...

da snakker vi bil. er lite som skal til for å få en 140 pen.

 

Men jeg gruer meg til pussinga. blir mye sveising og mye jobb...

-72 Volvo 142 B20 Sport

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=165811

 

-Dørtrekk til 242 ønskes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bedre nå ja... takker å bokker.

 

har fått på senkefjærer i dag å, men det ble ikke bra. høy som et fjell i front å lav bak. Må nok ta av et par runder. Skal legge ut mere bilder i mårra.

 

Takker for komentar.

 

Kan kanskje fixe speedometer til deg å. Mener jeg har et liggende..

-72 Volvo 142 B20 Sport

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=165811

 

-Dørtrekk til 242 ønskes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dum bil, godt flere tar til fornuften og velger gammelt.

Er den motoren med doble su 2,2L altså 93mm borr?

Det har jeg også. måtte ta ut termostaten for motoren ble så jækla fort varm. og litt ofr varm. men nå har jo jeg steg 4 topp og dobble også da.. er tynne vegger med så mye borr.

Lykke til har vert igjenom det samme selv.....

Holder litt på med min også.

du kan se her.

http://forum.volvoforum.no/viewtopic.php?t=4104

 

Har du speedo til 73 eller nyere? triptellern min er vrak. skulle hat den bare så om noe annet ikke er i orden skrur jeg det bare over. alt annet i mitt instrument er i orden.

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thanks

 

Ingen dum bil den din heller....

 

Det var motoren som satt i bilen når jeg fikk den som var 2,2

Hadde ingen problemer med varmgang i 2,2`n, men jeg fikk aldri kjørt den noe særlig hart heller. Kjørte den bare rett hjem før jeg plokka ut motoren...

Er litt usikker på borringa, men det er vel rundt 93mm når det er 2,2. er ikke jeg som bygde motoren så jeg er litt usikker.

 

Maskina som sitter i bilen nå burde bli bra da. Ikke fult så ambesiøs som motoren din, men det funker bra. Må bare få justert SUène mine å satt dem på igjen. Tror ikke den gamle webern er helt i form om dagen...

Kanskje du har peiling på SU?...

 

Jeg får nytt speedometer nå, men det er gamletypen. Det med streken... Så der kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Men kanskje du har liggende kalipere til ventilerte skiver? Må skaffe meg litt bedre bremser. Funker nok bedre med 240 bremser.

-72 Volvo 142 B20 Sport

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=165811

 

-Dørtrekk til 242 ønskes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp deg kalipper og skiver fra 72-75 164 ate ventilerte. Passer rett på, mye enklere og minst like gode som 240 bremser.

Kjøpte mine på møkkonomen. Brembo skiver, mintex beleg og ate kalipper.

 

Er ingen kløpper på SU dessverre men jeg har synkrometer så det burde gå og få syncronisert sånn nogenlunde med det.

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten få ut noen bilder av senkinga mi også:

 

 

Senkingfh.jpg

 

Senkingf.jpg

 

Foran.jpg

 

Senkingbak.jpg

 

Blei ikke så ille, men jeg må nok ta av et par runder foran. Må stå litt på nesa..

Funker knall med bilsteindempere da. Blei go og stiv.

 

montert.jpg

 

Tror også det var på tide å bytte dempere. Når jeg løsna orginaldempern i toppen, hang den helt løst.

 

Gamle demperen:

Demper.jpg

 

Støtdemperfeste var litt dårlig...:

Sttdemperfeste.jpg

 

:hvaskjera Finner stadig nye overraskelser på denne biln...

 

Har som smått bynt å handle inn litt deler også. Har bestilt nye bærekuler. Skal også bytte alle foringer foran.

Tengte jeg skulle overhale forstillinga og få på ny tectyl før jeg byner å lakke.

 

Flere bilder kommer...

:hello:

-72 Volvo 142 B20 Sport

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=165811

 

-Dørtrekk til 242 ønskes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp deg kalipper og skiver fra 72-75 164 ate ventilerte. Passer rett på, mye enklere og minst like gode som 240 bremser.

Kjøpte mine på møkkonomen. Brembo skiver, mintex beleg og ate kalipper.

 

Er ingen kløpper på SU dessverre men jeg har synkrometer så det burde gå og få syncronisert sånn nogenlunde med det.

 

Da må jeg nok ta en tur innom mekonomen en dag.... Takker.

 

Du får si ifra hvist du har lyst til å prøve deg på SUène mine en dag da.

Tar imot all hjelp med takk.....

-72 Volvo 142 B20 Sport

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=165811

 

-Dørtrekk til 242 ønskes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår