Gå til innhold

bilen går dårli ved høy bass spilling :)

Ranger emnet


lars y

Anbefalte innlegg

det er dynamoen, sjøl om den lader 14,4 volt har ikke det noe og si, det er strøm det er snakk om, ikke spenning... bytt batteri og kanskje du må bytte dynamo til en som lader mer! og skaff deg skikkelige ledninger. den lader 14,4v, så er det vel en 50-60A eller no, skaff deg en på 110A

 

Kjære deg, et ladereele er ikke der bare for å holde 14,4 volt det er der også for at dynamoen skal lade mest mulig jamt og hvis ikke du visste det så slitter dynamoen å lade helt om ladereleet ter helt kvelden.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det har med at dynamoen blir maks belastet i ett lite sekund å da vil det gå direkte utover motoren. Tror nok en kondensator vil gjøre nytte.

 

Hmm, jeg tviler egentli på at dette er probemet, det føles mere ut som om det ikke kommer bra nok gnist i tennpluggene, på golfen hadde jeg ikke dette problemet her i det hele tatt, og den var det mindre motor i...

 

Neon (den bilen jeg har problemet i) 137hp

Golfen (som jeg ikke hadde noe problem med) 90hp

97 Eclipse GSX

 

97 BMW 523ia E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er no bare å bytte plugger da, men du skal ikke akkurat se blindt på motorstørelsen, min skal ha 107 gamp på 2 liter men jeg ble kjørt fra av en 1.0l daihatsu :P

Samt at du kan ha bedre regulator på golfen, bedre dreiemoment på motor.

Det kan forsåvidt vere at de trekker så mye at resten av bilen ikke får noe strøm. Dårlig batteri??

Evt en kondensator vil nok gjøre susen, den lader seg opp å så bruker bassene den strømmen, istede for rett fra batteri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på at det kan være noe løst da? Dårlig kontakt i en kontakt et eller annet sted? Så du får spenningsfall hver gang bassen slår.... Hvis du har vedvarende dypbass, stopper den da eller lugger? hvis den ikke kutter helt da er det nok noe løst et eller annet sted som blir påvirka av vibrasjoner...

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger også orndtlig plussledning mellom dynamo og batteri. helst burde du ha en jordledning fra karosseriet rett til dynamoen hvis det er mulig. det er tross alt dit strømmen skal gå/komme fra. og fra karosseri til batteriet. og all jordingen må være jordet skikkelig! rengjorte flater og sånt. ikke juks. når alt det er i orden og det enda skjer så er det fordi du ikke har nok strøm til forsterkeren og tenningsanlegget og lys og alt annes som trenger strøm samtidig. altså trenger du mere "oomph". større dynamo, kondensator, bedre batteri osv.

men først altså: orndtlige ledninger i HELE strømkretsen.

plusssiden: dynamo-batteri, batteri-forsterker.

minussiden: dynamo-karosseri/motor-karosseri, karosseri-batteri, motor-batteri, karosseri-forsterker.

 

EDIT: så atte beemer hadde laget en fin strømguide. les den. der står det mer forklart.

Car Alarm, Car Stereo, Mobile Video, and Cruise Control Info for Installers

bra forum/side. som har info om alt du kan finne på å lure på angående temaet. + mere. står og om de "store 3/big3" som ble skrevet om i guiden der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutta! nå er jeg kvitt lugginga. Bytta til større jordingsledning mellom forsterker og chassi, og så var lugginga borte! Skjønner ikke helt åsn det kan ha påvirka tenninga i motorn da?

 

Jaja, hadde en som var på ca 10-15mm og har satt på en som er 35mm nå, viste jo det at 10-15mm var altfor lite og har hatt planer om å bytte den, men jeg hadde aldri trudd at det var det som kunne føre til problemet jeg har hatt!

97 Eclipse GSX

 

97 BMW 523ia E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjallo!

Jeg har nettop kobla opp et anlegg i bilen min, en Chrysler Neon.

Problemet mitt er at når jeg skrur opp lyden, så røkker det i bilen når bassen slår! (som om tennpluggene ikke får nok strøm eller noe)

Skjønner ikke helt hva som er problemet, batteriet skal være ganske bra, og bilen jeg har hatt samme anlegget i før hadde jeg ingen problemer med, jeg har tilogmed pussa batteripolene.

 

Forsterkeren er på 1100watt og bassen er på 700watt.

Det eneste jeg kan tenke meg er at plussledninga til forsterkeren kan være litt for tynn, (trur den var 25mm2 eller noe) men dette skulle vell ikke få bilen til å "dø ut" hver gang bassen slår?...

 

takker for svar.

 

Mvh. Lars Y

 

Sjekk minuskabel fra batteriet. Bytt denne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutta! nå er jeg kvitt lugginga. Bytta til større jordingsledning mellom forsterker og chassi, og så var lugginga borte! Skjønner ikke helt åsn det kan ha påvirka tenninga i motorn da?

 

Jaja, hadde en som var på ca 10-15mm og har satt på en som er 35mm nå, viste jo det at 10-15mm var altfor lite og har hatt planer om å bytte den, men jeg hadde aldri trudd at det var det som kunne føre til problemet jeg har hatt!

 

Tingen er at du drar mye strøm med bass spillinga, stjeler så mye strøm at tenninga ikke får sin anndel strøm og dermed detonerer det ikke skikkelig..

 

Og hvorfor det hjalp å bytte? Jo for å ta et eksempel, den lille kabelen din struper "resten" av kablene, si at hvis du har et bensinrør på 3cm, og på enden av røret er det 1 cm, man får ikke sendt igjennomm mere en 1cm bensin fordi den lille delen struper resten av røret. Selvom resten av røret er stort.

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg dynamo, ny og større dynamo, det er garantert det..Hva tror du skjedde om folke som bygger VIRKELIG stort, skulle kjørt rundt med en orginal 60 amp dynamo? Dynamo på 100-120amp, nytt batteri (odessey, NSB eller Kinetk), og karnsje en kondis. Da skal du se problemet er løst:) Og IKKE kjør for liten strømkabel til ampen din, kan ta kvelden pga det. Gå iallefall opp til 33kvm. Men er det en US Carvor på "1100wrms", så holder det nok med 1.5kvm strøm:spin Hehe, neida..Så lenge ampen er et anerkjent merke, og en skikkelig god amp så trenger du skikkelige kabler! Kabelsettet i min bil kommer seg på 4000,- og det er bare kablene + det alt andre som kommer på strømdelen i bilen..Men så er det skikkelig også;)

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm, men er kvitt problemet helt etter at jeg bytta til større jordings kabel mellom forsterker og chassi....

 

er ikke noe billig forsterker, trur det er power accoustic som produserer de, står "Splash Neon series" den kosta 3200kr ny...

 

Hmm, jasså? kan forsterkeren gå i stykker hvist du har for dårli strømkabel??

 

(edit: kom på hvor mye den kosta)

97 Eclipse GSX

 

97 BMW 523ia E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår