Gå til innhold

DTK chip - driftsforstyrrelser Volvo S 70 1998.

Ranger emnet

SveinH

Anbefalte innlegg

Har kjørt bilen med standard 140 hk motorkraft siden sept. 2006 uten noen form for problemer. Monterte DTK chip trimsats i mars 2007, med effektøkning fra 140 -> 165 Hk. Denne funket godt i 3-4 uker, etter det har den fusket.

Symptomer : Drar for mye på,og mye svartrøyk og fusking. Regulerer ikke tilfredstillende når jeg kjører på tomgang med litt motbakke. Motoren vil kveles og så kommer den plutselig igjen, dette gjentar seg gang etter gang.Virker som dieselpumpa ikke regulerer korrekt.Etter en stund kom Lambda lyset på og ble der en lang stund, før det igjen slukket.Motoren går perfekt (850o/min) på tomgang.

Bilen er importert fra Nederland/Belgia (nederlandsk tekst i instr.bok)Det er en katalysatorlignende "dings" på eksosrøret før lydpotta bak. Lurer på om det er et partikkelfilter, eller er det standard med en potte på langs, midt på, og en stor på tvers bak på venstre side ? Noen som veit svar på dette ? Motor : 2,5 TDI. Manuellt gear.

Fjernet DTK trimsatsen i dag, men motoren blir bare verre og verre. Trodde den gikk tilbake til normal og det gjorde den kanskje, men noe er feil. Har sjekket luftfilter,og alle slanger og kontakter er på plass.

Hvordan er symptomene på defekt turbo ??

Periodevis virker motoren ganske normal, den drar godt, men av og til fusker den og ryker svartrøyk så det holder, spesiellt på 5 gearet. Det rare er at når jeg lar den gå på tomgang en stund, er alt normalt en god stund når jeg begynner å kjøre, men problemet kommer tilbake og ser ut til å forverre seg.

Noen som har peiling ?????

Ingen som har peiling, neivel :-) Men jeg fant ut av det på egenhånd,selvom Volvo verkstedet ikke ville hjelpe..Dårlig service på Bil i nord - Tromsø. Så nå virker alt helt normalt igjen. Noen som lurer ? Det er lov å spørre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...