Gå til innhold

GMC Vandura - Starter ikke

Ranger emnet

PoW1

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har problemer med en GMC Vandura (1988) som ikke starter.

Eieren sier at batteriene er dårlige (det er to stykk, vet ikke helt hvordan de er koblet).

Bilen har forresten stått i ro i litt over et halvt år.

Jeg har prøvd med startkabler, men det eneste som skjer da er at det kommer en lav tikkelyd fra motoren, og at Coupèlysene blir svakere helt til jeg slipper tenningen. Startmotoren starter ikke.

Når bilen ikke er koblet opp med startkabler lyser coupèlysene omtrent ikke.

Dette tyder på at batteriene er dårlige? (iom. at de har fått ladet en stund)

Det jeg synes er merkelig er at bilen ikke starter når startkablene er koblet på, noe den burde gjøre selv om batteriene er ødelagte?

En jeg kjenner sa at det kan være at den bilen som er i andre enden av startkablene ikke leverer nok strøm til at bilen kan starte.

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du kan jo prøve å få en annen bil til å gi strøm, F.eks en Toyota Hilux eller Volkswagen TARO, da de har 2 batterier som er paralellkoblet, altså 12V med dobbel amperestyrke.

Startbooster bruker å være God sort!

Lykke til!

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at alt er kobblet riktig på starteren, kan være + på - å sånn... Sjekk sikringer og relè også. Det er jo en start.

Jeg vet av erfaring at når de bilene har stått en stund så er de ganske tungstartet...

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skiftet batteri nå.

Det som skjer nå er at motoren går rundt (starteren er altså i orden), men den går bare rundt en halv omdreining..

Skal se om det er noe mer som ikke er koblet skikkelig.

Noen råd til hvordan vi kan få futt i den?

Har startgass liggende. Hvordan brukes den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk start på bilen i går, etter å ha koblet på et sett med startkabler med høyere kvadrat og en Tahoe =)

Bilen går fint, men etter vel en time med kjøring begynte batteri-indikatoren å nærme seg minimum, og CD-spilleren restartet seg kontinuerlig.

Vi parkerte bilen, og førsøkte å skru den av, for så å starte den opp igjen; dette uten hell.

Vi skal prøve igjen i dag med startkabler.

Har på følelsen av at dynamoen er ødelagt, men siden jeg ikke har spisskompetanse på akkurat dette området, vet jeg ikke.

Tips anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes ut som en deffekt dynamo ja. dette kan du måle deg fram til. batteriet skal ha 12v +- når motoren ikke går, og bør ligge på 13-14v når motoren går. grunnen til at du ikke fikk start på den til å begynne med er at de 2 batteriene som stod i bilen var ødelagt. når du kobler startkabler på ødelagte batterier, forsvinner store strøm mengder i de ødelagte batteriene. du ville mest sannsynlig klart å starte bilen hvis du brukte bare start kabler, og koblet vekk de ødelagte. men pass på hvor du har alle poler hvis du prøver på slikt. skjekk gjerne kabler til dynamoen hvis ladespenningen ikke er riktig.. kan være dårlig kontakt en plass hvis den ikke lader. eventuellt er dynamo gåen og må byttes. lykke til. :)

Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene...

http://www.bergen-gatebilklubb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider