Gå til innhold

Lokket bakpå toppen ramla av. Tett oljeånding?

Ranger emnet

Kristian S.

Anbefalte innlegg

Tetningslokket bakpå toppen ramla av i forrige uke engang.

Dabutcher mumla noe om tett oljeånding/veivhusfiler.Gubben på Bilia mumla om tette oljerør, da jeg kjøpte nytt lokk.

Monterte catchtank i vinter, satte den foran til høyre i motorrommet. Ganske langt i fra motoren.

Titta oppi den og der var det helt tørt. Slangen til catchtanken var ikke tett.

Er det et dårlig tegn?

Har det kanskje noe å gjøre med at catchtanken sitter for langt unna?

Hvordan går man fram for å finne ut om det er tett? Evt hvor kan det være tett?

Eller kan det hende at det lokket ramler av en gang i blant?

Er en 98 mod 230ft med 530 topp. Lader ikke mer en 0,9.

Er litt forvirra. Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokket spratt av på Pappa sin gamle B230A, da var det veivhusventilasjonfilteret som var tett, tok det bare ut å kastet det så var alt i orden.

Sprutet det mye olje utover? Da tyder det i såfall på trykk i systemet som meget mulig skyldes filteret.

Om catchtanken kan være skyldig har jeg dessverre ingen peiling på, da dette er et emne jeg ikke har brukt tid/energi på å sette meg inn i.

Mvh: Knut Olsen

03 Passat TDI 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får av boksen uten å ta av innsuget jeg ivertfall..det samme skjedde med meg for ikke så lenge siden kristian, peilepinnen min har spretti ut før også, har hatt oppe hele veivhusventilasjons systemet mitt (catch tank, slanger og plastboksen) og alt er som det skal..det er rett og slett DÅRLIG ventilasjon på disse motorene, derfor har jeg mitt toppdeksel på ombygging for ett ekstra uttak til ventilasjon!

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg satte i min "propp" bakpå der så klinte jeg inn med pakningssement + at jeg lagde meg ei plate som jeg skrudde over "proppen" så den ikke kommer ut.. men jeg har også helt tørr utånding.. kommer ingenting ut av slangen.. på volvo koster nytt åndingfilter ca 5-600 kr trur jeg det var :/ trur jeg må bytte mitt også.. ryker drøyt av eksosen i tillegg...

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider