Papi. Skrevet April 17, 2007 Rapporter Share Skrevet April 17, 2007 Hestekrefter. Kva fuglane er det? Kva som utgjer antalet hestekrefter? Finst det nokon måte å auke antal hestekrefter på? (tenkjer då særskilt på Renault Megane Classic) Siter Bilforumet.noModerator: Annet bilrelatertPapi Media Productions @ Youtubewww.youtube.com/user/PapiMediaProductionsI <3 CAKE. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-Henrik Skrevet April 17, 2007 Rapporter Share Skrevet April 17, 2007 Hetser er ett forhold mellom Nm og turtall. My man kan gjøre for å øke dem. chippe, sportsfilter, eksos, turbo +++++ Siter Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mordach Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Hestekrefter er det som holder bilen i fart, dreiemoment (Nm) er det som får bilen fort opp i fart (litt forenklet). Som noen sa: "Horsepower wins brags, torque wins races." Skal du ha en tungt lastet bil, f.eks. en pansret bil, gå for mest mulig moment for å få flyttet på sakene. ;) Letteste måten å få mye moment på er å bygge turbo eller kompressor, men alternativer av sugetrim er spjeldhus, porting osv. Bare å søke litt på teknisk forumet så finner du masse info om trimming. Siter - I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard. - Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. '95 Audi Coupé ACE (x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Som noen sa: "Horsepower wins brags, torque wins races." Han som sa det skulle vært offentlig rullet i tjære og fjær... ;) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Han som sa det skulle vært offentlig rullet i tjære og fjær... ;) Denne da; Hester er hvor fort du treffer veggen, dreiemoment er hvor langt du drar veggen med deg. ? Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Denne da; Hester er hvor fort du treffer veggen, dreiemoment er hvor langt du drar veggen med deg. ? Det var nok kompisen til førstemann som sa det der.. :D Hk får deg til veggen,men treffer du den i fart har nok anslagskraft mer å si enn dreiemoment... ;) (Merk: min mening...others may differ). Problemet er at moment gjør ikkeno. Uten en tidsfaktor så står det bare der. Legger man til en tidsfaktor,får man hk...og hk gjør alt. En i dagligspråket "momentsterk motor" er en motor med mye hk lavt i turtallsregisteret... Skal du dra med deg veggen fra stillestående,trenger du en bøtte hk rett over tomgang. Eller sinnsyk gearing,sånn at du girer ned masse motor-hk på høyt turtall til "lavserie hk/rpm" ut på driven.. RPM står forresten for "Ruins People's Motors"... kan man øke volum og holde turtallet nede og ha samme hk ut på driven er det nesten alltid en "sunnere" løsning... hverfall sett med livslengde som en faktor. :) Derfor en CAT-motor ikke varver som en F1... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Hva med KW? Kanskje en bedre enhet? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaffi Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 1 HK er vel at motoren kan løfte 75KG 1meter opp på 1 sek dvs, akslerasjon. Nm er hvor mye en motor kan løfte i det hele. HK og Nm har ikke sammenheng. Bare tenk deg, en 200Hk utenombord motor til båt, og en SVÆR sak inni som yter 200HK det må være fjorsjell en plass ;) begge kan løfte like masse like fort. Men de kan ikke flytte like stor masse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Bare tenk deg, en 200Hk utenombord motor til båt, og en SVÆR sak inni som yter 200HK det må være fjorsjell en plass. Ikke hvis de har 200 hk på samme turtall,og ellers samme kurver... Hvis den ene har 200 hk fra 5-7000 og den andre har 200 hk fra 5800-6200 så har de ikke samme effekt bortsett fra på 6000rpm. Behøver ingen doktorgrad for å vite hvem som vinner da...så fremt ikke begge to ligger å kjører marine endurance og begge har 6000 rpm hele tiden... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaffi Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Det er jo greit. Men i bunn og grunn har ikke HK og Nm noe som helst sammenheng Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
momo Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Vi kan vel si oss enige at det er kjekt å ha mye av begge deler :D Siter - 85 Toyota Levin AE86 - F20C - 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Dette her vært diskutert tidligere. Kort oppsummert: Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokim Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Det er jo greit. Men i bunn og grunn har ikke HK og Nm noe som helst sammenheng høres rart ut Siter # 1996 940 herregårdsvogn # 1969 Amazon 122S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksand3r Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Dette her vært diskutert tidligere.Kort oppsummert: Det er 7120 man skal dele på Siter -BMW e46 2003mod 1,8 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaffi Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 høres rart ut ja. Var vertfall det jeg lærte på skipsteknisk ;) Det kan være at en motor ikke har "kvalifikasjonene" til å løfte 75 kg fort nok men kan løfte myye mer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.