Sveina Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Det er 7120 man skal dele på Det er når man bruker Nm i ligningen det.. Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 høres rart ut ja. Var vertfall det jeg lærte på skipsteknisk ;) Det kan være at en motor ikke har "kvalifikasjonene" til å løfte 75 kg fort nok men kan løfte myye mer! Men da skal du gå og tyne læreren din, for det er tull. Hestekrefter er hestekrefter, en blodtrimma 1.6l motor kan dra ett vogntog opp en bakke, i samme hastighet som en trekkvogn, gitt at bilen med 1.6 motor har giring tilrettelagt for det (og sabla mange gir for å komme opp i fart) og begge motorene yter samme effekten. Aleksand3r: Nei, 7120 er konstanten du bruker hvis du har dreiemoment oppgitt i Nm, som ikke er tilfelle her. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaffi Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Giring gjør jo bare jobben som feks ei talje, flere omdreininger for samme jobb. Å da går det direkte utover farten. At en HK er en HK ja det stemmer. Men en motor på 200HK kan ha 100Nm men jævlig med turtall, og en anna kan ha 200HK men 500Nm på ett laver turtall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Det er jo greit. Men i bunn og grunn har ikke HK og Nm noe som helst sammenheng Jeg synes i høyeste grad hk og Nm har sammenheng. Forbrenningen tilfører et visst dreiemoment til veivakselen. Dette momentet påvirkes av volum og forbrenningstrykk. Hjemme i vognskjulet har jeg en motor på 37,4 liter og som ved 1500 omdr/min har et dreiemoment på 2860 Nm. Denne motoren yter 830 hk ved 2200 omdr/min. I det samme vognskjulet har jeg en 2,5 liters høyeffektiv turbomotor som har ca 600 hk ved 8000 omdr/min. Denne har imidlertid ikke et dreiemoment på mer enn ca 600 Nm ved 5000 omdr/min. I denne sammenlikningen ser vi at den store motoren gir ca 6 ganger så mye dreiemoment, men ikke så veldig mye mer hester. Dette fordi den aldri klarer å komme opp i de samme turtallene som den lille motoren. Hvis vi benytter formelen til slitenvolvo så ser vi at den stemmer svært godt overens med den simulerte effektkurven nedenfor til 2,5-litersmotoren min ved 1 bars ladetrykk. Husk å benytte amerikanske måleenheter for dreiemoment når du regner. Grunnen til at effekten fortsetter å stige selv om dreiemomentet synker oppover i turtallsskalaen er at momentet synker mindre enn turtallet stiger. Så kan vi spørre oss hvorfor momentet synker oppover på skalaen (i dette tilfellet over 5000 omdr/min)? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 nesten som det vi hadde om i forige uke detta her:) den personen med mest hk i klassa hadde 0.89hk på skosåla;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
velo Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Det er asså så mye dritpreik fra folk som ikke har peiling her! La folk som har en viss peiling på fysikk og motorer ta seg av det. Jeg har ikke tenkt å uttale meg. men kan tipse trådstarter om denne her: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=88957 Hvis han vil lese mere om å øke kreftene i motoren sin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.