Gå til innhold

Auke antal hestekrefter

Ranger emnet

Papi.

Anbefalte innlegg

høres rart ut ja. Var vertfall det jeg lærte på skipsteknisk ;) Det kan være at en motor ikke har "kvalifikasjonene" til å løfte 75 kg fort nok men kan løfte myye mer!

Men da skal du gå og tyne læreren din, for det er tull. Hestekrefter er hestekrefter, en blodtrimma 1.6l motor kan dra ett vogntog opp en bakke, i samme hastighet som en trekkvogn, gitt at bilen med 1.6 motor har giring tilrettelagt for det (og sabla mange gir for å komme opp i fart) og begge motorene yter samme effekten.

Aleksand3r: Nei, 7120 er konstanten du bruker hvis du har dreiemoment oppgitt i Nm, som ikke er tilfelle her.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit. Men i bunn og grunn har ikke HK og Nm noe som helst sammenheng

Jeg synes i høyeste grad hk og Nm har sammenheng. Forbrenningen tilfører et visst dreiemoment til veivakselen. Dette momentet påvirkes av volum og forbrenningstrykk. Hjemme i vognskjulet har jeg en motor på 37,4 liter og som ved 1500 omdr/min har et dreiemoment på 2860 Nm. Denne motoren yter 830 hk ved 2200 omdr/min. I det samme vognskjulet har jeg en 2,5 liters høyeffektiv turbomotor som har ca 600 hk ved 8000 omdr/min. Denne har imidlertid ikke et dreiemoment på mer enn ca 600 Nm ved 5000 omdr/min. I denne sammenlikningen ser vi at den store motoren gir ca 6 ganger så mye dreiemoment, men ikke så veldig mye mer hester. Dette fordi den aldri klarer å komme opp i de samme turtallene som den lille motoren.

Hvis vi benytter formelen til slitenvolvo så ser vi at den stemmer svært godt overens med den simulerte effektkurven nedenfor til 2,5-litersmotoren min ved 1 bars ladetrykk. Husk å benytte amerikanske måleenheter for dreiemoment når du regner. Grunnen til at effekten fortsetter å stige selv om dreiemomentet synker oppover i turtallsskalaen er at momentet synker mindre enn turtallet stiger. Så kan vi spørre oss hvorfor momentet synker oppover på skalaen (i dette tilfellet over 5000 omdr/min)?

Effektkurve_1bar.jpg

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider