Gå til innhold

Begynne med lakkering

Ranger emnet

vimzzz

Anbefalte innlegg

Hei.

Til helga tenkte jeg å kjøpe meg Kompressor å lakksprøyte fra biltema for å begynne å prøve meg fram med lakkering i og med at jeg skal gå det til høsten. Om dere har noen tips til meg som nybegynner i lakkering hadde det vært veldig fint. Det jeg også lurer på er når det gjelder selve lakken.

Tenkte jeg først skulle prøve meg fram på forskjellige ting til jeg får teken på det for selv å lakkere opp en ny bakfanger til bilen min.

Det jeg såvidt vet er at man først trenger:

Grunning

Så Selve lakken med tynner i (trengs det mer enn dette og hvordan blander man evt, lakk med tynner osv)

Også til slutt et / flere lag med klarlakk?

Chevrolet S10 2.2L 1998-mod

X - Golf Mk3 1.8 GL (Prosjekt / Til salgs når ferdig)http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=163671

X - Volvo 240GLE Stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

skal prøve å gi deg noen råd.

viktigste er at kompressoren gir nok luft (minimum 200 l/min), at du har et skikkelig filter (vannskiller+ filter)

så må du ha en bedre sprøyte enn biltemas, en kurant billigsprøyte er faktisk en fra airgunsa, ligger på ca 1000,-.

så må du ha 1.4 dyse, 1.7 kan til nød brukes på grunning.

skal du sprøytesparkle, trenger du 2.5 dyse.

så trenger du et skikkelig målebeger, rørepinne og en lakksil, blandingsforhold med herder varierer fra lakk til lakk, noen har 1:1, andre har 1:2, noen har 1:10.....

tynner må du prøve deg frem med, de fleste bruker alt for mye tynner, du bør klare å komme deg nedimot 10% etterhvert, men 20% kan være en god start.

skal du legge base eller solid? begynn med solid lakk, type lastebillakk er kurant, og billig, men finns kun i sølv metallic av metallfarger.

der skal du ikke ha klarlakk.

på base må du ha klarlakk, 2 strøk skal holde, det blir ikke pent å legge på masse klarlakk!

og legg flere tynne strøk som ikke dekker skikkelig, siste strøket skal du ha flyt over hele flaten. prøver du å få flyt med engang, kan jeg garantere deg sig. finns forøvrig noe som heter lakkhøvel på http://www.gasolin.no som er en fin ting.

rubbes etterpå.

kjøp deg også en god slipe/poleringsmaskin, så kan du slipe med 2000/4000 pad, og rubbe og polere etterpå, ser ut som en million dollar!

lykke til!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det hjalp faktisk veldig godt på=) Skal se til å få tak i med det jeg trenger av utstyr osv nå, så skal jeg til en kamerat som er lakkerer og se å lære imorgen =) Så har jeg vært så heldig å få et 2'er golf panser av en kamerat som jeg kan slipe ned å lakkere opp når jeg har begynt å fått teken på det. Noe som jeg har lyst til å lakkere Svart med klarlakk som har røde flakes i. Så får vi se hvordan det går. Ordner vel en tråd som viser hvordan jeg kommer meg etterhvert=)

Takk for svaret btw

Chevrolet S10 2.2L 1998-mod

X - Golf Mk3 1.8 GL (Prosjekt / Til salgs når ferdig)http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=163671

X - Volvo 240GLE Stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider