Gå til innhold

Hjelp: speedometereet går ikke når jeg spiller

Ranger emnet

Krampefot

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

Jeg har en opel omega der jeg har satt inn en ny cd-spiller av merket Pioneer. Det stod en original kassettspiller i den fra før...

Kassettspilleren hadde 3 "klosser", mens det i den nye cd-spilleren bare var plass til 2 av de.

Den ene klossen måtte jeg fjerne for å få de andre 2 til å passe inn i cd-spilleren. Den jeg fjernet var den som er koblet mot kjørecomputeren/displayet i dashbordet.

De andre to var høytalere, og strøm+diverse...

Så prøvde jeg å fyre i gang cd-spilleren, dette gikk som smurt, og det gjenstod bare å ta en tur på veien med smurfehits 1 på full guffe...

Men så... :hvaskjera Speedometer hvorhenn!? Jeg ante ikke hvilken fart jeg kjørte i, dette er noe jeg har et ønske om... Turtallstelleren virker. Bare speedometer, og km-telleren som ikke funker...

Så, er det noen som har vært borti noe slikt før? Eller kan ha en anelse om hva som kan vere galt eller hva jeg kan prøve for å fikse problemet?

:wonder:

Skrik ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke en dritt av det du mente om klosser og greier, men jeg vil tippe du har vært borti noe du ikke burde ha vært borti :P

Altså... Ta ut spilleren og kjør en tur!

Funker det da, så tar du og drar kablene til spilleren så langt ut du klarer slik at spilleren kan henge i kablene, denover midtkonsollen din mens du igjen tar deg en tur og prøver.

Funker det da også så skjer det helt sikkert en kortslutning eller noe ved at du klemmer på en kabel når du dytter ikke spilleren! Funker ikke speedometeret når spilleren henger og dingler har du en seriøs koblings-feil! men dette ville være rart siden kasett-spilleren din fungerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en del nyere biler med originalmontert radio, øker volum når hastigheten på bilen øker. Det vil nødvendigvis medføre at speedometer signalet må inn til radion. Dette kommer inn på en av kablene til DIN-kontaktene (de "klossene" du snakker om).

DIN kontaktene er normalt standariserte, slik at +, -, remote, antenne o.s.v er på faste plasser, men på noen biler med originalradio, er det ikke helt standard likevel. Dette har jeg selv erfart på en nyere Mercedes.

Grunnen til at speedometeret ikke virker, kan være at kabelen fra speedometer signalet er koblet der hvor normalt utgangen til antenne er f.eks. Da blir dette signalet "kortsluttet" og kan lage tull med speedometeret i bilen.

Anbefaller deg å sjekke originalt koblingsskjema og evnt. koble om eller fjerne de kablene du ikke trenger til den nye radion, eller kjøpe en overgang som kobler om slik at du kan montere uoriginal radio. Dette vil normalt en bilstereo forhandler kunne hjelpe med...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider