Gå til innhold

Håndbrekket på V-40. Hvilket system?

Ranger emnet

delahoya

Anbefalte innlegg

Var så uheldig å kjøre noen km.med håndbrekket på. Forsto ikke hgelt hvorfor jeg ikke fikk bilen skikkelig opp i fart. Da jeg stoppet luktet det svidd og det smårøyk av det venstre bakhjulet. Etter kort tid kjølnet det og jeg prøvde bilens fortbremser og det var ingenting i veien med dem.

Men når jeg skulle teste håndbrekket var det en stor slark i wire,n(tror det er det)Kunne dra det 5-6 cm.opp før det tok.

Spørsmålet mitt er som følger: Er det nok å bare stramme wire,n?Og evt.hvordan gjøres det på min 97.mod? Vet på min fars V 70 så åpnes bare ett lokk i midtkonnsollet hvor wiren strammes fra. Er det noenlunde samme teknikk på min? Hvilket system er det på håndbremsen på min bil? Er det wire som er festet i tromler ved siden av bremseskivene til fotbremsen (slik det er på V 70,n?Altså ett todelt system hvor wire,n fordeles på begge bakhjulene til tromler?

Mange spørsmål dette men jeg er veldig uerfaren med biler og håper ikke jeg har foresaket noen stor reprasjon med å ha glemt brekket.Taknemmelig for svar fra dere som kan og vet mer om disse bilene enn jeg.På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var jo ikke så kjekt.Trodde kanskje at håndbrekkswiren gikk inn på trommler med bånd,og ikke direkte på calipteren og brukte bremseskiva.Tror du det kan være noen stor skade så lenge-

fotbremsen virker like bra som før og det eneste forskjellen jeg ser og merker er den løse wire,n? evt.kan det koste mye å få strammet opp den på ett verksted mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare gi en tilbakemld.at problemet mitt faktisk er løst og at jeg fikk all den infoen jeg trengt på nordiska x 40 forumet.

Prøvde å stramme wire,n men den var ikke problemet. Skrudde av hjulet og fant denne armen som du nevnte hvor wire,n er fetstet bak calipteren,og det var denne som var full av møkk og hadde hengt seg opp.Etter å ha hamret denne frem og tilbake noen ganger innsmurt med wd 40 og fett løsnet den og wire,n strammet seg selv inn som når den ble kjøpt.

Skriver dette for at det kanskje kan være til hjelp for andre som får samme problem.Ble også anbefalt å smøre bak der minst ved hvert hjulbytte,ergo minimum 2-ganger pr.år for å forebygge slike problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider