sugekopp Skrevet August 10, 2007 Rapporter Share Skrevet August 10, 2007 Nei Nei Nei! Og Atter Nei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Siter Sperra.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JvhCossie Skrevet August 10, 2007 Rapporter Share Skrevet August 10, 2007 Lite med EGR på gammal dieselbil da men... Siter "Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
whiplazh Skrevet August 14, 2007 Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 Nei Nei Nei! Og Atter Nei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hadde ikke du noe sånt på Hilux'n a? Mener å ha sett en film i garasjen din hvor du ruser den og det psst'er jeg? Siter Nå - '92 VW Vento VR6 [x] - '90 Audi Coupe Quattro 20v [x] - '90 VW Golf II GTi G60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aUDUN` Skrevet August 14, 2007 Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 Sjønner ikke hvorfor som mange sier at det ikke har noe hensikt? Det er klart at vist turboen har en stor hastighet og luften fra trykk-turbinen bremses/stoppes (av et spjeld på bensin bil, men av trege ventil åpninger på diesel bil) så vil jo turboen bremses. Har trykke fra turboen fri tilgang til å bli dumpet (med eller uten den veltalte "pssjh" lyden) vil jo turboen få en mye mindre påkjenning og ha en høyere hastighet ved neste gasspådrag. Det som er en tanke er jo at en bensin motor vil få full stopp pgr. av spjelde som lukker seg helt igjen, mens en diesel motor vil jo ikke få 100% stopp pgr av innsugsventilene vil også åpne seg selv om du girer(og turtallet som regel stuper ned). Men en form for bremsing vil det jo være. Hensikten og HK gevinsten er nok en ingeniør kunst å finne ut, men det ligger i korta? Siter Hi. Bye. VW mk1 Jetta oppussingprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aUDUN` Skrevet August 14, 2007 Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 Ble så revet med at jeg glemte å svare på selve spørsmålet... Vanlig vacum-styrt dumpventil passer ikke diesel motor, men du får kjøpt eletronisk styrt dumpventil nesten overalt hvor dem driver med diesel-tuning Siter Hi. Bye. VW mk1 Jetta oppussingprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AudioX Skrevet August 15, 2007 Rapporter Share Skrevet August 15, 2007 http://www.youtube.com/watch?v=mHmdO350xcY bare legger til denne filmen, hør på det...rått som faen vet at dette ikke er noen dump ventil, men må da være et gass spjeld som lukker seg så det danner et turbo surge her vel!?:) å antar at dette er diesel motor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor-Eivind Skrevet August 15, 2007 Rapporter Share Skrevet August 15, 2007 Sjønner ikke hvorfor som mange sier at det ikke har noe hensikt? Det er klart at vist turboen har en stor hastighet og luften fra trykk-turbinen bremses/stoppes (av et spjeld på bensin bil, men av trege ventil åpninger på diesel bil) så vil jo turboen bremses. Har trykke fra turboen fri tilgang til å bli dumpet (med eller uten den veltalte "pssjh" lyden) vil jo turboen få en mye mindre påkjenning og ha en høyere hastighet ved neste gasspådrag. Det som er en tanke er jo at en bensin motor vil få full stopp pgr. av spjelde som lukker seg helt igjen, mens en diesel motor vil jo ikke få 100% stopp pgr av innsugsventilene vil også åpne seg selv om du girer(og turtallet som regel stuper ned). Men en form for bremsing vil det jo være. Hensikten og HK gevinsten er nok en ingeniør kunst å finne ut, men det ligger i korta? du har dump ventil for å spare turboen når du slipper gassem, når du lukker gasspjeldet fortsetter turboen og komprimere luft helt til trykket blir så stort at lufta går tilbake gjennom turboen og ut filteret igjen. dette lager den karekteristiske bjeffe-lyden man høre på foreksempel rallycross biler. dette kan skade bladene på turbinen, så da velger man heller å slippe opp eller "dumpe" trykket med dumpventil. dette roblemet oppstår ikke på en disel bil siden den fortsatt slipper gjennom en del luft når du slipper gassen. og det eneste du enner opp med når du monterer dumventil på en diesel er at du mister ladetrykk hver gang du gir, noe som ikke akkurat er en forrdel. Siter Opel ascona b-16v Opel Calibra 4x4 turbo Audi a4 1,8tq Suzuki drz-400sm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JvhCossie Skrevet August 15, 2007 Rapporter Share Skrevet August 15, 2007 Turboen bremser ganske mye på en Dieselbil å gitt. Måleren går nesten rett i bånn. En Dumpventil skal avlaste Turboen og sørge for at den kan spinne fritt med minst mulig motstand slik at den bygger raskere ladetrykk... Jo større Turbo jo mere effekt har en DV. F.eks en rallybil eller rallycrossbil trenger ikke dette siden de har ALS, litten Turbo og høyere komp. Mens en Cossie med GT35 f.eks vil nok merke stor forskjell ved raske giringer og pumpegass. Siter "Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet August 16, 2007 Rapporter Share Skrevet August 16, 2007 http://www.youtube.com/watch?v=mHmdO350xcY bare legger til denne filmen, hør på det...rått som faen vet at dette ikke er noen dump ventil, men må da være et gass spjeld som lukker seg så det danner et turbo surge her vel!?:) å antar at dette er diesel motor Hørtes jo ut som en hund i bur på 7. døgn... Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 16, 2007 Rapporter Share Skrevet August 16, 2007 Turboen bremser ganske mye på en Dieselbil å gitt. Måleren går nesten rett i bånn. En Dumpventil skal avlaste Turboen og sørge for at den kan spinne fritt med minst mulig motstand slik at den bygger raskere ladetrykk... Jo større Turbo jo mere effekt har en DV. F.eks en rallybil eller rallycrossbil trenger ikke dette siden de har ALS, litten Turbo og høyere komp. Mens en Cossie med GT35 f.eks vil nok merke stor forskjell ved raske giringer og pumpegass. Men hva er det som "bremser opp" en dieselturbo? Er det motorens reduserte luftbehov når turtallet går ned ved gasspedalslipp som skaper de tøffe surge-lydene? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sugekopp Skrevet August 16, 2007 Rapporter Share Skrevet August 16, 2007 Nei, jeg hadde ikke dumpå på luxen min. jeg lada faktisk 1.3bar på diesel, med IC som rommer mye luft, og da fikk jeg den lyden da jeg gikk av gassen :) Trenger ikke dump! Siter Sperra.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JvhCossie Skrevet August 16, 2007 Rapporter Share Skrevet August 16, 2007 Ventiler som lukker. Siter "Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor-Eivind Skrevet August 16, 2007 Rapporter Share Skrevet August 16, 2007 Turboen bremser ganske mye på en Dieselbil å gitt. Måleren går nesten rett i bånn. En Dumpventil skal avlaste Turboen og sørge for at den kan spinne fritt med minst mulig motstand slik at den bygger raskere ladetrykk... Jo større Turbo jo mere effekt har en DV. F.eks en rallybil eller rallycrossbil trenger ikke dette siden de har ALS, litten Turbo og høyere komp. Mens en Cossie med GT35 f.eks vil nok merke stor forskjell ved raske giringer og pumpegass. truboen stopper vell ikke akkurat hver gang du girer siden den kan trykke på så mye at lufta slår tilbake dessuten er det fort gjort å få opp turtallet på den igjen når du allerede har fullt ladetrykk å mate med når du gasser igjen, noe som igjen gir tilstrekkelig med eksos til å sette skikkelig fart på turboen igjen, imotsettning til å bygge opp ladetrykket fra null med en motor som går uten overladning helt til turboen har fyllt opp trykkrør og plenum. foresten så kjører de med dump i rally og rallycross også men ikke større dumpventil en det faktisk er bruk for for å spare turbinen. Ventiler som lukker. gjør de ikke det ellers også da? Siter Opel ascona b-16v Opel Calibra 4x4 turbo Audi a4 1,8tq Suzuki drz-400sm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.