Gå til innhold

noen som har hatTeknisk kontrol?

Ranger emnet

Kjellah

Anbefalte innlegg

RYGGELYS

9. Bil kan ha en eller to lykter som gir hvitt eller gult ryggelys.

9.1 Lyktene skal gi stor spredning og må ikke virke blendende.

9.2 Hver lykt skal være slik konstruert og innstilt at belysningen 25 m foran lykten er mindre enn 1 lux i ethvert punkt som ligger over horisontalplanet gjennom lyktens sentrum.

9.3 Lykten(e) skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten må være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

9.4 Lykten(e) skal være koplet slik at den (de) bare kan tennes når tennings strømmen er slått på og når enten giret settes i revers, eller bilen beveger seg bakover.

9.5 Lykter for ryggelys som tilfredsstiller direktiv 77/539/EØF anses å oppfylle bestemmelsene foran.

Legg merke til:

Bil kan ha en eller to lykter som gir hvitt eller gult ryggelys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune
Såpass ja. Da får jeg bare kjøpe blinklysglass og lime med dobbelsidig teip på skjermen da. Blir verre hvis dem skar sjekke at blinklyset funker da men. Skjer aldri verden at jeg lager hull og setter på ordentlig blinklys. :P

Sett på et blinklys med dobbelsidig teip, med ledning inn i bilen. Bare midlertidling mens du skal vise den, mange som har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune
Såpass ja. Da får jeg bare kjøpe blinklysglass og lime med dobbelsidig teip på skjermen da. Blir verre hvis dem skar sjekke at blinklyset funker da men. Skjer aldri verden at jeg lager hull og setter på ordentlig blinklys. :P

Sett på et blinklys med dobbelsidig teip, med ledning inn i bilen. Bare midlertidling mens du skal vise den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på et blinklys med dobbelsidig teip, med ledning inn i bilen. Bare midlertidling mens du skal vise den?

Jepp. takk for tipset. ledningene og pæra fra blinklysene ligger å slenger i motorrommet så. men det med ledning inn i bilen, hva mener du der?

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. takk for tipset. ledningene og pæra fra blinklysene ligger å slenger i motorrommet så. men det med ledning inn i bilen, hva mener du der?

hvis den er nykjøpt i norge er dem påkrevd.

Er den importert er dem ikke påkrevd.

Letteste er vel å kjøpe et par av biltemas speilblinklys.

bare feste dem provosorisk med dobbeltsidig tape :)

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=92818

Archive%5CProduct_images%5C42%5CLarge%5C42-104_l.jpg

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappas merce blei godkjent uten sideblinklys når den ble importert... De må ha glemt å se etter. Det er en 87 modell.

Som det ble skrevet lengere opp så er det ikke påkrevd på en import bil...

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det ble skrevet lengere opp så er det ikke påkrevd på en import bil...

Jeg mener du har feil der..

Du ser jo 50% av import mercedes av w124 typen har uoriginale skjermblinkers og jeg har snakket med mange som måtte montere for å få godkjent importbiler.

Ellers, det de sjekker ved teknisk:

Foringer

Rust

Avgass

Parkeringsbrems

Bremser

Lys

Slakk i styring/ledd

Det er vel det som er vanligst å sjekke.

De sjekker kanskje ikke alt, det spørs hvorfor du må til teknisk.

Om de får sånn "harry" inntrykk av bilen din (feks netting-grill), må du nesten regne med de kan finne på å sjekke ALT.

Vær obs på at feks hvite blinklyspærer i hvite blinklys er en 2er feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du har feil der..

Du ser jo 50% av import mercedes av w124 typen har uoriginale skjermblinkers og jeg har snakket med mange som måtte montere for å få godkjent importbiler.

Vær obs på at feks hvite blinklyspærer i hvite blinklys er en 2er feil!

Jeg hadde en opel vectra 2000 -91 mod som var import fra tyskland, den gikk gjennom alle EU-kontrollene uten skjermblinkere og vet mange andre som har vært borti akkurat det samme så jeg egentlig ikke hva som er riktig her...

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider