Gå til innhold

Hjelp til å finne TUV - godkjente bremser

Ranger emnet

TG opel

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i kontakt med de fleste i Norge som leverer bremsekit. Har også vært i kontakt med noen utenfor landegrensene.

Men ingen har hittil kunnet hjelpe meg.

Så derfor tenkte jeg at jeg skulle legge ut en tråd slik at hvis noen her veit om noen som selger tuv-godkjente bremsekit så kan dere legge en link hit, evt kontakte meg på PM.

Jeg er ute etter bremsekit til en Opel Omega B (5x110) som er godkjent med papirer til 350 hk, gjerne 400 hk.

Så hvis noen der ute veit om noen i verden som leverer det så kontakt meg.

Et annet alternativ er hvis noen har komplette bremser til en Lotus Omega til salgs...

PS: Eneste jeg ikke har pratet med enda er Frode Engelund (Engelund Racing). Står på nettsida hans at han leverer 420hk-kit, men står ikke om de passer på omega. Noen som veit??

Takker for alle svar.

TG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg svar fra Pean Sweden om at de hadde bremsekit foran til Omega B med Tuv-godkjenning til 28500 SEK. Det er greit nok i seg sjøl, bortsett fra at det er j***** dyrt.

Men bremseskivene var 322x28 mm med 4 stempla caliper.

Det jeg da lurer på er hvor store bremser jeg må ha bak for at dette skal bli godkjent med 350 hk? Noen som vet??

Er det "nok" å sette bremsene fra en omega 3000 (frambremsene) bak?? Hvor store er disse skivene som orginalt sitter foran på omega 3000??

Jeg har også sendt det samme spørsmålet tilbake til pean sweden men tenkte at hvis det var noen her som visste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotus Omega bremser er AP-racing 330mm skiver og 4-stempla kalippere fram, og 300mm skiver og 2-stempla kalippere bak.

Omega 3000 er 296mm fram. tror de er 28mm tykke men er ikke 100% sikker :)

[o]'90 Opel Omega 2.0i

[o]'90 Opel Omega 3000 24v

[o]'96 Opel Vectra 1.7TD

[x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs)

[x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg pratet med Frode Engelund. Kittene han hadde går ikke på Omega B. Han kunne lage et kit til omega B men da uten papirer.

Så da er det tilbake til den gamle planen: Bruke bremser fra Omega 3000. Skru ned effekten i motor til under det som 3000-bremsene er godkjent for (272hk + 15 %) til jeg får godkjent med den motoren. Også får jeg Frode Engelund til å lage et Big brake kit senere. også skru opp effekt.

Men jeg vil ikke ha mer effekt enn det bremsene er i stand til å holde. Så hvis jeg kjøper et kit tilsvarende 420-kit så kommer jeg til å holde meg under 420 hk pga sikkerhet..

Men da har jeg et annet spørsmål:

Bremsene på Omega 3000 er foran: 296x28 mm og bak: 270x10(?)

Bremsene på omega 3.0 MV6 foran: 296x28 mm og bak: 286x12

Bremsene som sitter på Omega 3000 er de samme Irmschers 4.0 l med 272hk. Med 15% regelen blir det 312.8hk.

Min logiske sans sier da at bremsene på MV6'n burde bli godkjent med minst det samme antall hk, men blir de det i og med at de ikke har blitt brukt på en bil med mer enn 210 hk. For med 15% regelen blir det bare 241.5 hk.

Noen som veit dette så er jeg veldig interessert i å vite noe om det...

På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider