kristian foss Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 -------------------------------------------------------------------------------- Hvordan kan jeg justere turbotrykket opp på en volvo 440 turbo? Hva må jeg i tilfelle kjøpe og montere? Spør i tilegg om pris og effektøkning på chipping! Siter BMW E36 325i 93` Volvo 740 GL 90` (Turbo Intercooler) Vinterbil X:Audi A4 1,8Q 96` X: Volvo 240 87` X: Mercedes 280e 85`+ 300TD 83` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet April 18, 2007 Rapporter Share Skrevet April 18, 2007 Du kan enten justere opp ved å skru på staget til wastegaten slik at det blir kortere. Eller du kan montere en boostcontroller på slangen mellom wastegate-aktuatoren og luftnippelen på kompressorhuset til turboen. Jeg vet ikke hvilken bil du snakker om når du sier "440", så kan ikke hjelpe deg ang. chip og effektøkning. Men vær varsom når du stiller opp trykket. Hør NØYE etter tenningsbank. Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hassa Skrevet April 20, 2007 Rapporter Share Skrevet April 20, 2007 Du kan enten justere opp ved å skru på staget til wastegaten slik at det blir kortere.Eller du kan montere en boostcontroller på slangen mellom wastegate-aktuatoren og luftnippelen på kompressorhuset til turboen. Jeg vet ikke hvilken bil du snakker om når du sier "440", så kan ikke hjelpe deg ang. chip og effektøkning. Men vær varsom når du stiller opp trykket. Hør NØYE etter tenningsbank. volvo? Siter - 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo BSR Steg 3. * 87mod. Bmw E30 325 Tic * 87mod. Honda Prelude 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian foss Skrevet April 20, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 20, 2007 jepp volvo... Du som er volvo-mann må jo skjønne det :op: Boostcontroller, mye koster det ca da? Lett å herpe stempler og ventiler osv etter justering eller? Kjenner en som fikk rundt 160hk ved justering, husker ikke hva mer han gjorde... Siter BMW E36 325i 93` Volvo 740 GL 90` (Turbo Intercooler) Vinterbil X:Audi A4 1,8Q 96` X: Volvo 240 87` X: Mercedes 280e 85`+ 300TD 83` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
c20let2k Skrevet April 20, 2007 Rapporter Share Skrevet April 20, 2007 Turbo trykket bør IKKE justres på wastegate, da skaffer du deg heller en boost controller eller bleedventil og justerer med den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian foss Skrevet April 20, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 20, 2007 Turbo trykket bør IKKE justres på wastegate, da skaffer du deg heller en boost controller eller bleedventil og justerer med den. Ok, men hva koster dette, det er vel universal-deler er det ikke? Siter BMW E36 325i 93` Volvo 740 GL 90` (Turbo Intercooler) Vinterbil X:Audi A4 1,8Q 96` X: Volvo 240 87` X: Mercedes 280e 85`+ 300TD 83` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet April 20, 2007 Rapporter Share Skrevet April 20, 2007 Turbo trykket bør IKKE justres på wastegate, da skaffer du deg heller en boost controller eller bleedventil og justerer med den. Hvorfor sitter det et variabelt wastegate stag på bilen ORIGINALT da, og ikke en boostcontroller? Utdyp hvorfor man ikke bør stille på den du :) Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian foss Skrevet Juni 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2007 Er boostkontroller en slags ventil med strupe/åpne funksjon?? Noe alla dette? Siter BMW E36 325i 93` Volvo 740 GL 90` (Turbo Intercooler) Vinterbil X:Audi A4 1,8Q 96` X: Volvo 240 87` X: Mercedes 280e 85`+ 300TD 83` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Juni 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2007 Ja, det stemmer bra... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Juni 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2007 Jepp, sikkert fine boostcontrollere det der. Men anbefaler deg å stille på staget, dersom at det har justeringsmuligheter. Når man bruker boostcontroller, "lurer" man egentlig bare wastegate aktuatoren til å tro at turboen lader mindre. Så når man gir på, skjer det ganske lett at eksostrykket blåser opp wastegaten, slik at eksosen går ut likevel. Da får man ustabilt ladetrykk. Dette er fordi at fjæra i wastegate aktuatoren blir ganske slapp når staget står i original innstilling. Dette unngår man ved å stille på staget. Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Juni 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2007 men så er det 1353146 ganger letter å justere trykket med boostcontroller, man kan til og med justere trykket fra kupéen hvis man vil :P. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian foss Skrevet Juni 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2007 Jaok, men det er jo ganske skadelig hvis ikke blandingen er 100%, ikke sant?? Hvor trygt er det da å stille på trykket enten med boostcontroller eller bare på staget? Siter BMW E36 325i 93` Volvo 740 GL 90` (Turbo Intercooler) Vinterbil X:Audi A4 1,8Q 96` X: Volvo 240 87` X: Mercedes 280e 85`+ 300TD 83` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Juni 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2007 Som jeg nevnte tidligere i tråden, vær VELDIG obs på tenningsbank! Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Juni 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2007 men så er det 1353146 ganger letter å justere trykket med boostcontroller, man kan til og med justere trykket fra kupéen hvis man vil :P. Hvis du leser tråden jeg skrev lengre opp, blir man fort plaget med ustabilt ladetrykk hvis man gjør det på denne måten, med wastegateaktuator-staget i original stilling. Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian foss Skrevet Juni 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2007 så hvis man stiller opp trykket på wastegaten og i tilegg med boostcontroller vil det være det beste eller? Siter BMW E36 325i 93` Volvo 740 GL 90` (Turbo Intercooler) Vinterbil X:Audi A4 1,8Q 96` X: Volvo 240 87` X: Mercedes 280e 85`+ 300TD 83` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.