virtual Skrevet Juni 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2007 Du får ta deg en tur ut å prøve da vettu, er ikke verre enn det :) Hvis staget ditt ikke har justeringsmuligheter, kan du sette ei fjær mellom noe fast på motoren, og wastegate-"armen". Dette får da wastegaten til å holde seg lengre lukket. Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet Juni 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2007 skal ikkje justere på wastegate staget! c20let2k får forklare korfor :op: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Juni 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2007 Hehe, jeg ble også litt interessert i den forklaringa ;) Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sinnsyk Skrevet Juni 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2007 hmm! pappa gjore det samme på Volvo 940 turbo'en vår.. han klippet av slanngen mellom turbo'en å wastegaten, å satte på et t-stykke, sånn at noe av den luften som gikk gjennom slangen eventuelt vakumet ble sluppet ut.. vi fikk ca 190 hester etter dette.. hadde orginalt 136 Siter 2012 Tysse 6220 m/skrutipp og kapell 2010 Arctic Cat M8 SnoPro 153" H.O. 1999 VW Passat 1.8 20v Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Juni 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2007 Hvordan greide dere å måle at det var 190 hk? Har dere chippa den? Tipper det ble ustabilt trykk :) Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet Juni 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2007 Om man justerer på wastegate staget så strammer man samtidig fjæren og da får man bedre spool up. Merker det over hele registeret. Har prøvd begge deler på samme bil, både WG justering og BC. Da virket den bedre med WG justering. Men du må vel mer eller mindre trekke ut motoren for å justere på trykket i 440'n. Turboen sitter så utilgjengelig som mulig. Ville for enkelhetens skyld brukt en BC. Du kan jo koste på deg en litt dyrere elektronisk en. Der kan man justere Start boost, gain osv for å få minst mulig lag. Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian foss Skrevet Juni 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2007 oki, da er jeg litt klokere... takker Siter BMW E36 325i 93` Volvo 740 GL 90` (Turbo Intercooler) Vinterbil X:Audi A4 1,8Q 96` X: Volvo 240 87` X: Mercedes 280e 85`+ 300TD 83` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ladetrykk Skrevet Juni 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2007 ehem .. Bare for å være litt nysgjerrig , men hvordan gir dere motoren mer bensin da? eller i hele tatt sjekker bensin/luft blandinga? Ville ikke ha stolt på at AFM/MAF sensoren + DME og chip gjør jobben. Det er ikke store forandringen på A/F før man får en 50 -60 grader forskjell i eksos temp f.eks . Og tenningsbank? Når man hører tenningsbank, da er det virkelig alvorlig.. Trodde Volvo turboene hadde bankesensorer jeg.. Vel vel . ... lykke til ;) Siter Do you understand the words comin outa my mouth? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian foss Skrevet Juni 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2007 ehem .. Bare for å være litt nysgjerrig , men hvordan gir dere motoren mer bensin da? eller i hele tatt sjekker bensin/luft blandinga? Ville ikke ha stolt på at AFM/MAF sensoren + DME og chip gjør jobben. Det er ikke store forandringen på A/F før man får en 50 -60 grader forskjell i eksos temp f.eks . Og tenningsbank? Når man hører tenningsbank, da er det virkelig alvorlig.. Trodde Volvo turboene hadde bankesensorer jeg.. Vel vel . ... lykke til ;) Det med blandig lurte jeg litt på også... Siter BMW E36 325i 93` Volvo 740 GL 90` (Turbo Intercooler) Vinterbil X:Audi A4 1,8Q 96` X: Volvo 240 87` X: Mercedes 280e 85`+ 300TD 83` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Juni 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2007 ehem .. Bare for å være litt nysgjerrig , men hvordan gir dere motoren mer bensin da? eller i hele tatt sjekker bensin/luft blandinga? Ville ikke ha stolt på at AFM/MAF sensoren + DME og chip gjør jobben. Det er ikke store forandringen på A/F før man får en 50 -60 grader forskjell i eksos temp f.eks . Og tenningsbank? Når man hører tenningsbank, da er det virkelig alvorlig.. Trodde Volvo turboene hadde bankesensorer jeg.. Vel vel . ... lykke til ;) Bredbandslambda er en god kamerat. Men her er det snakk om en moderat økning av trykket. Hvis det skal økes mer, kan en "tilleggs-innsprøytning" monteres. Består hovedsaklig av en map-sensor og dyser. Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian foss Skrevet Juni 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2007 Ok, men da gjelder det å justere så lite at det ikke går utover blanding da... Siter BMW E36 325i 93` Volvo 740 GL 90` (Turbo Intercooler) Vinterbil X:Audi A4 1,8Q 96` X: Volvo 240 87` X: Mercedes 280e 85`+ 300TD 83` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet Juni 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2007 Motorene skal være god for over 200hk så det er jo bare å kjøpe en bredbåndslambda og skru på trykket til den ikke får nok bensin. Derfra kan du jo prøve å jukse det til med en bensintrykk regulator, kjøpe litt kaldere plugger, vannsprut ol. Kassene skal holde det motoren gjør, clutchen vet jeg ikke med. Det finner du jo ut av. Er jo også noen hester å vinne på eksos, innsug og større frontmontert IC. Har forresten noen senkefjærer til din bil liggende. Gi en lyd om du skulle trenge. Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian foss Skrevet Juni 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2007 Det er ikke min bil, men en kompis, han er veldig interresert i fjører, men er usikker når han har penger til de... Skal si fra til han. Siter BMW E36 325i 93` Volvo 740 GL 90` (Turbo Intercooler) Vinterbil X:Audi A4 1,8Q 96` X: Volvo 240 87` X: Mercedes 280e 85`+ 300TD 83` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ladetrykk Skrevet Juni 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2007 Moderat økning av turbotrykk ? Vel man merker 0.1 -0.2 bar også .. Poenget jeg ville frem til er at alt er ikke så enkelt som å bare justere opp turbotrykket. Alt får konsekvenser, og det at motoren går magrere og med mulig tenningsbank på topp fører jo ikke til noe godt. Du kan slippe unna med å få en chip som er tilpasset høyere trykk , bytte til en rising rate bensinregulator e.l .. ALt som omfatter bensintrykk vil stort sett gi en linjær økning av bensinmengde , noe som nok ikke er helt optimal da wg nok blør av trykk på toppen = feit blanding. En bredbåndslamda får en for en 2500 - 3000 kr og er det første man burde kjøpe seg om man planlegger optimalisering av effekt ;) Siter Do you understand the words comin outa my mouth? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian foss Skrevet Juni 20, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2007 Moderat økning av turbotrykk ? Vel man merker 0.1 -0.2 bar også .. Poenget jeg ville frem til er at alt er ikke så enkelt som å bare justere opp turbotrykket. Alt får konsekvenser, og det at motoren går magrere og med mulig tenningsbank på topp fører jo ikke til noe godt. Du kan slippe unna med å få en chip som er tilpasset høyere trykk , bytte til en rising rate bensinregulator e.l .. ALt som omfatter bensintrykk vil stort sett gi en linjær økning av bensinmengde , noe som nok ikke er helt optimal da wg nok blør av trykk på toppen = feit blanding. En bredbåndslamda får en for en 2500 - 3000 kr og er det første man burde kjøpe seg om man planlegger optimalisering av effekt ;) ok, det var et veldig godt svar... takker! Er bredbåndslamba, er det en vanlig lambda men som registrerer mye mer enn en ordinær lambda? Så den justerer bensin osv ?? Siter BMW E36 325i 93` Volvo 740 GL 90` (Turbo Intercooler) Vinterbil X:Audi A4 1,8Q 96` X: Volvo 240 87` X: Mercedes 280e 85`+ 300TD 83` Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.