Gå til innhold

justere turbotrykket

Ranger emnet


kristian foss

Anbefalte innlegg

En bredbåndslamda er en sensor som forteller deg en del verdier bla lamda og blandingen bensin/luft raskere og mer nøyaktig en vanlig lamda. Denne justerer ingenting, den bare forteller deg balndingsforholdet. ( enkelt fortalt*)

 

Hør jeg sier ikke at du ikke kan skru opp trykket på Volvoen, for det jeg vet om Volvoer kan det godt hende du vil få nok blanding selv med en moderat økning.

Det jeg vil fram til er at enke ting er ikke alltid så enkelt når en undersker hvilke konsekvenser det kan få.

 

Om du er interesert i optimalisering av effekten på volvoen din og hvordan ting fungerer så anbefaller jeg sterkt å svi av noen tusen på en bredbåndslamda. Her er en som gjør jobben og vel så det. http://holmtech.no/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=26

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmm! pappa gjore det samme på Volvo 940 turbo'en vår..

 

han klippet av slanngen mellom turbo'en å wastegaten, å satte på et t-stykke, sånn at noe av den luften som gikk gjennom slangen eventuelt vakumet ble sluppet ut..

En grei måte det...brukte det på sykkelen før,når jeg ikke hadde wastegate med mottrykk. Ingen tendenser til ustabilt trykk hos meg ihvertfall. Men bare et T-stykke og rett i friluft bløder ut MYE luft,en bedre løsning er å klippe slangen,og trè inn et lite rør i den,med et lite blødningshull,og plugge igjen røret (etter blødningshullet seff) til wastegaten med en bensindyse til motorsykkel/moped f. eks. Dette har to fordeler: 1: Du har ikke mye falskluft på vei inn på tomgang som kan krangle til tomgangen og 2: Du kan enkelt justere ladetrykket med dysestørrelsen ved å gjenge røret sånn at å bytte dyse er et 2-minutters foretak. Større dyse=lavere ladetrykk og omvendt. (Begynn med stor dyse,ellers får du fort 2.7 bar på en motor som overlever 1.2... og da får du neppe sjansen til å bytte bare dysa,trengs nok muligens noen stempler også da.)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår