Gå til innhold

Nye 10" eller skifte til 12"?

Ranger emnet

Corepower

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå gått litt lei av mine to proson 2x10" sub`er på tilsammen 600watt(ikke rms watt) som jeg handlet fra netthandelen for 300,- , og dette inkluderte da en kasse. Så må da ha gjort ett lite røverkjøp da siden kassen virker grei. :p

Det jeg lurer på nå er om jeg burde bruke samme kasse og så skifte ut de 10" sub`ene med noen litt bedre. Eller om jeg burde gå opp til 12" og lage/evt. kjøpe ny kasse for de? Og må jeg da ha 2x12" for å måtte overgå 2x10" sub`ene?

Vil ikke bruke altfor mye penger på det heller siden jeg er i militæret. Og blir ikke rik av dagpengene + korp. tillegget der. ;)

Så setter pris på alle forslag og anbefalinger.

Kan nevne at jeg har en soundmagus 1500x2 eller hva den heter til å drive de, så den er jo nesten overkill på de gamle sub`ene.

"I can accept failure, but I can't accept not trying."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ikke ha 12" for å åvergå subber til noen få hundre spenn =) Jeg for min del liker 15" :P men nok om det. Ville satsa på noen

kraftige 10" siden du har kasse til det og vil spare penger.Sjekk ut hvor mange liter kassa di er,så får du sikkert flere forslag til subber :)

1xStroker 15" (+BF7501)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for 10" pga responsen.

Trenger ikke å bruke 10" elementer for å få repsons på bassen nei.

Får masse elementer som er større, som gir kjapp og stram bass.

Får 18" som gir like god "respons" som en 10", tro meg ;)

Har du plass til det, kjøp gjerne en 12" eller 15" om du har plass til det :)

Lupo GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ei vanelig lukket kasse? for typisk for sånne billige ferdigkasser er at det er bandpass, å det pleier å funke dårlig.

en venn av meg hadde 2x 10" fra netthandelen (uscarvor?) det var bandpass. så tok vi ut ett av elementene og monterte det i ei stor kasse med stor port.

Den ene 10" i porta kasse spilte mye bedre enn 2 10" i den orginale bandpass kassen.

hvilken pris tenkte du? 2000? 1000? 500?

vill jo absolutt anbefale den nye til DD, 1510: http://bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?vnr=DD1510&vg=50&vgpath=Varekategorier/48/21/50

eller 8"eren som er 100,- billigere og dobbelt så tøff:)

lag ei ny porta kasse, det gir hvertfalt mest trykk:)

RE er sikkert ikke dumt det heller, de har billigere subber også. og atomic har også gode subber.

2007_1508UpsideDown.jpg

Biler nå: Volvo 740 turbo og MB C180

Anlegg: DD 9515, DD 2510, DD M3, Hifonics Brutus 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt vanlig lukket kasse ja, ikke noe båndpass eller noe. ;)

Har ei Bassrefleks/portet kasse som jeg kan bruke dersom den lukkede kassen funker dårlig. Den er da selvbygd av sponplater og har ett 4" refleksrør.

M.t.p pris så tenkte jeg 2 elementer for helst under 2500,-.

Har fått tilbud om to Rockford T1 sub`er som jeg vurderer sterkt. Eneste problemet er om min soundmagus x1502 er kraftig nok til å kunne gi noe futt i de. :p

T1 sub`ene er vel på 600 RMS watt hver stk, mens forsterkeren leverer 600 i 4 ohm, 950 i 2 ohm, og 1500 i 1 ohm.

Regner med sub`ene må kobles i 4 ohm?

Edit, legger ut bilder av kassen også;

Kan da ikke ha vært så ille kjøp?

Betalte 300,- for alt og sub`ene virker greie, men vil jo bestandig ha bedre. ;)

kasse.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

proson%20kasse.JPG

proson%20kasse%201.JPG

Her er ihvertfall bilder av kassen innvendig for de ville se hvordan en proson kasse så ut. ;)

300,- for kassen og 2 10" sub`er må da ha vært ett ganske bra kjøp?

Sub`ene spiller faktisk ganske greit, mangler bare litt på lydkvalitet sikkert. :p

Men har nå 2 stk RF T1 sub`er som er på vei og skal inn i kassen, så gleder meg til å høre forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt vanlig lukket kasse ja, ikke noe båndpass eller noe. ;)

Har ei Bassrefleks/portet kasse som jeg kan bruke dersom den lukkede kassen funker dårlig. Den er da selvbygd av sponplater og har ett 4" refleksrør.

M.t.p pris så tenkte jeg 2 elementer for helst under 2500,-.

Har fått tilbud om to Rockford T1 sub`er som jeg vurderer sterkt. Eneste problemet er om min soundmagus x1502 er kraftig nok til å kunne gi noe futt i de. :p

T1 sub`ene er vel på 600 RMS watt hver stk, mens forsterkeren leverer 600 i 4 ohm, 950 i 2 ohm, og 1500 i 1 ohm.

Regner med sub`ene må kobles i 4 ohm?

Hvorfor regner du med at de må kobles i 4ohm? =P Koble dem i lavest mulig ohm slik at forsterkeren levverer litt du.Ville vertfall jeg gjort.

1xStroker 15" (+BF7501)

Lenke til kommentar
Del på andre sider