Gå til innhold

Utvekslingsforhold gearkasse/differensial

Ranger emnet


VIP22

Anbefalte innlegg

det er ingen formel for det.Diffen er "siste" nedgiring/oppgiring av turtall før den roterende kraften kommer til hjulet(ene).

F.eks..En motor som har 3000 i turtall på 4.gir gir 3000 i turtall ut av girkassen ( 1-1 utveksling)frem til diffen via mellomakselen.I diffen sitter det en pinjong (ett drev som er "slutten" på mellomakselen) som snurrer ett kronhjul rundt.Her er det forholdet mellom kronhjul og pinjong som gir sluttutveksling til hjulene.Så..selv om motoren har 3000 rpm i 4.gir, kan diffen igjen gire dette turtallet opp eller ned for ønsket slutt utveksling.Har mann en sluttutveksling på la oss si 4.25 vil bilen akslerere bra og er den lavere, (3.25), vil bilen ha en høyere toppfart ved samme gitte turtall.

 

Håper dette ga deg noen svar.

 

En fin side for å lære alt mellom himmel og jord er denne:

http://www.howstuffworks.com Klikk på Auto i gardinen på venstre side og les.

 

Link til hvordan en diff funker: http://www.howstuffworks.com/differential.htm

 

Lykke til.

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
det er ingen formel for det.Diffen er "siste" nedgiring/oppgiring av turtall før den roterende kraften kommer til hjulet(ene).

F.eks..En motor som har 3000 i turtall på 4.gir gir 3000 i turtall ut av girkassen ( 1-1 utveksling)frem til diffen via mellomakselen.I diffen sitter det en pinjong (ett drev som er "slutten" på mellomakselen) som snurrer ett kronhjul rundt.Her er det forholdet mellom kronhjul og pinjong som gir sluttutveksling til hjulene.Så..selv om motoren har 3000 rpm i 4.gir, kan diffen igjen gire dette turtallet opp eller ned for ønsket slutt utveksling.Har mann en sluttutveksling på la oss si 4.25 vil bilen akslerere bra og er den lavere, (3.25), vil bilen ha en høyere toppfart ved samme gitte turtall.

 

Håper dette ga deg noen svar.

 

En fin side for å lære alt mellom himmel og jord er denne:

http://www.howstuffworks.com Klikk på Auto i gardinen på venstre side og les.

 

Link til hvordan en diff funker: http://www.howstuffworks.com/differential.htm

 

Lykke til.

 

Det finnes en formel for å finne den totale utvekslinga ;)

 

Den er som følger :

 

z2 x z4 / z3 x z1

 

z1 = girhjul 1

z2= girhjul 2

z3= pinjong

z4= kronhjul

 

du vil da få den totale utveksling for hvert av gira ;)

- 1997 Nissan Micra tique

X-1987 Volvo 240 gl

X-1990 Toyota Corolla xli

X-1985 Volvo 740 gle

-BondeRASER-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår