Gå til innhold

Prosjekt: 1985 230E Restaurering


stand-jo

Anbefalte innlegg

Forrige uke så fikk jeg en 230E i bytte for litt karosserijobb på en Escort Cab.

 

Koster meg bare fritid. :D

 

1985 modell 230E W124.

 

Må vel være (og kan bli) en av tidenes billigste 230E'er. ;) hehe

 

000_0181.jpg

000_0182.jpg

000_0183.jpg

000_0184.jpg

000_0185.jpg

000_0186.jpg

000_0187.jpg

000_0188.jpg

000_0189.jpg

 

Mye jobb som er på den! Takluka er defekt og slipper inn fukt i tillegg, noe som resulterte i muggel innvendig ettersom bilen har stått ute i vinter. Alt interiør må enten renses eller byttes. Høyre forlykt har dårlige fester, dynamo er defekt, pakningen til bagasjeromsåpningen er urdålig, masse rustflekker og bulker. Og jeg tror støtdemperne foran er ødelagt pga. for mye senking foran med originaldempere på. Grillen er stygg, og frontfangeren er redusert.

 

Hadde kun tenkt å ha den som herjebil, for den ser jo helt for jævlig ut. Men så så jeg mulighetene som bilen har, først når jeg renset ene dørpanelet. :D Og bare tenk på all cred den er verdt hvis den går fra nært vrak til strøken... ;)

 

Derfor skal jeg pusse opp hele bilen! :D Langtidsprosjekt om så nødvendig.

 

Og her skal det ikke monteres "jalla fangere" og dilldall, til en forandring. ;) Her er målet enkelt: Få tilbake dens tapte sjarm! Det skal forhåpentligvis se ut som den har trilla rett ut av fabrikken. Alt originalt så nær som litt stereo. ;) Rense interiør, all rusten taes hånd om, karosseriet rettes og sparkles ned til hver minste steinsprutskade, hellakkering og full jobb. :)

 

000_0212.jpg

000_0213.jpg

000_0214.jpg

 

Mesteparten av den utvendige rusten er slipt ned og behandlet med Brunox rustmiddel, deretter dekket med grunning. :) Skal sveises og sparkles senere.

 

Så har jeg renset dørpanel og litt forskjellig inni.

 

Bruker Autoglym Saubermann... dette er såvidt jeg vet ikke mulig å få kjøpt i butikk, bare firma som får kjøpt. Så hvis du kjenner noen i bilpleiebransjen så er dette kurrant. ;)

 

000_0221.jpg

 

Se forskjellen!

 

FØR:

000_0187-1.jpg

ETTER:

000_0215.jpg

 

000_0216.jpg

000_0217.jpg

000_0218.jpg

 

Stoffet sprøytes på og så tørker man over med en fille, og gjerne skurer med en kost først. Interiøret blir som nytt!

 

 

Har også fått tak på noen sårt trengte deler hos bilopphuggeren.

 

-Komplett baksete

-Lister til alle døråpningene

-Originale speil

-Hvite blinkers foran (har egentlig fra før, men fikk de så billig. ;))

-Alt treverk til midtkonsoll

-Panel innvendig over midtstolpe

 

000_0220.jpg

 

Men jeg mangler framsetene, frontfanger og grill. Setene må være i samme stoff som dørpanelene og baksetet så kan bli vrient å få tak på...

 

Etterhvert nå så skal teppet i gulvet og taktrekket renses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg ett lite snev av ironi her eller? :rolleyes:

 

Poenget er ikke å få til en fet bil, men å få til en bil som er strøken. :)

 

Kostnadene er også viktig her, når jeg er ferdig har jeg en strøken merce 230E som har kostet knapt 10 000 i samlet sum. :)

 

1985 var jo første året W124 ble satt i produksjon, så disse modellene kan jo bli klassikere en dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme orginale farga når du hellakkerer eller blir det noe annen orginal farge??

 

PS: Den hang litt på halv 12 på venste side foran:tannløs:

 

Tror jeg ska beholde fargen ja. Blir for mye kluss å skifte farge.

 

Demperne er slått i stykker foran så det er ikke helt på topp nei. ;)

 

Namsosing ser jeg! :D Da ser du nok både Bimmern og Benz'en på Spillum om du kjører forbi Motorpartner og den veien. :) hehe, BMWn er jo ute å triller i sentrum en gang i blant og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å funke bra den intregjør rensen din..tror du den funker like bra på taktrekk?

Ferdig me restureringa? åssen ble den til slutt :)?

 

Funker på alt interiør, men det bør brukes mindre mengder på taktrekket da det kan trekke til seg for mye fuktighet og "henge" på noen steder.

 

Er nok ikke ferdig enda nei. Har ikke hatt mulighet til å jobbe med den i helga da jeg har drevet med en Escort Cab. Mye som gjenstår på restaureringa her ja. Den skal jo gjøres helt original og strøken, og det tror jeg ikke blir gjort så fort. :) hehe.

 

Brunox.. Ouch..

 

Dårlig erfaring med den dritten jeg.

Anbefaler heller å skaffe noe fra Norwegian Chemical Kalt rustkiller.

De har noe de kaller bilpakker som inneholder diverse stoff for rustfjerning.

 

Les her for erfaringer.

 

 

Takk for tipset. Jeg har ikke begynt etterarbeidet enda, har bare slipt ned og klint på sånn at det ikke blir verre.

 

Brunoxen i seg selv ser ut til å være svak uten ett lag grunning over. Men nå er vel ikke Brunox en rustdreper? Tanken er vel å forsegle rustporene slik at lufta ikke kommer til, og når lufta ikke kommer til så oksiderer ikke metallet videre. Eller?

 

Men jeg skal ha denne bilen i mange år framover, for denne årgangen får man lite for i disse dager. Og da har man jo mulighet til å følge med på hva som fungerer og ikke.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunox holder ikke rust unna, selv når det er slipt ned til bart metall.. Er iallefall min erfaring.

 

Tok noe rust på bakskjermen på 300en min for 3 år siden, slipte og pusset helt ned, hadde på brunox, sparklet, grunnet og lakket. 2 år etterpå var det like ille. I fjor gikk jeg på samme sted, men nå måtte jeg faktisk skjære ut og sveise inn nytt metall, hadde på ferromax på gjenværende rust, hadde på rustkiller, sparklet, grunnet og lakket. Er ikke antydning til tilbakefall av rust.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår