Gå til innhold

ulyd fra motor/girkasse

Ranger emnet

volvo power

Anbefalte innlegg

hei..

når eg starter bilen å den er kald kommer det en liten *dunk-dunk-dunk* lyd, som er turtalsavhengig, mest fra 800 til 2000o/mdr, fra under bilen. Men er klarer ikkje høyre kor den kjem fra. Motoren er ein 95`FT, som har rulla ca 200k, og OD kassa har gått langt over 300k.

Har kjørt bilen på grav, men klarer ikkje høyre noe under, og heller ikkje i motorrommet. Og det rare er at lyden blir godt som bortenår motoren/girkassa er varm. Har peila olje, og finner ingenting løst under.

Noen som har tips til kva det kan vere??

-skjørtbank?

-clutch?

-utløserlager?

ble litt mye skrevet, men håper noen har noen tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

når eg starter bilen å den er kald kommer det en liten *dunk-dunk-dunk* lyd, som er turtalsavhengig, mest fra 800 til 2000o/mdr, fra under bilen. Men er klarer ikkje høyre kor den kjem fra. Motoren er ein 95`FT, som har rulla ca 200k, og OD kassa har gått langt over 300k.

Har kjørt bilen på grav, men klarer ikkje høyre noe under, og heller ikkje i motorrommet. Og det rare er at lyden blir godt som bortenår motoren/girkassa er varm. Har peila olje, og finner ingenting løst under.

Noen som har tips til kva det kan vere??

-skjørtbank?

-clutch?

-utløserlager?

ble litt mye skrevet, men håper noen har noen tips:)

Har akkurat samme lyden selv... kun på kald motor, og min motor er ca nyoverhalt.

Interessant om noen fannt ut hva det var... lyden kommer liksom rett under baksetet, men det kan sikkert ha noe med lydisolasjonen rundt tunellen å gjøre.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme lyden selv... kun på kald motor, og min motor er ca nyoverhalt.

Interessant om noen fannt ut hva det var... lyden kommer liksom rett under baksetet, men det kan sikkert ha noe med lydisolasjonen rundt tunellen å gjøre.

Hvis 740 er som 240 med bakakseloppheng, så kan det være det lageret som sitter i ei gummiforing på den ene traversen.. Når dette lageret blir dårlig, følger gummien med rundt og dunker i gulvet..

Prøv å jekk opp bilen bak, sett den i 1. og se om den følger med rundt... Koster 300 kr for nytt lager og foring på volvo..

-------------------------------------

'86 Volvo 740GL

'01 peugeot expert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vilken girkasse har du radial? og er lyden der kun når du kjører?

har prøvd i finne ut kor lyden kommer fra på min i kveld. og det kan stemme att det er under baksetet. kan det vere noe i overdrive delen av girkassa da?

jeg har M90-kasse, men den skal ikke ha noe å si.. for lyden er der selv når jeg trykker inn clutchen, og da står kassa stille. Alle oppheng etz på kassa er nye, så der er ikke feilen min.

Det eneste jeg ikke har bytta, er det samme som Viritual nevner... lageret til kryssbolten i stempelet.... men utvider den seg så fælt når motoren blir varm da tro? Siden lyden blir borte etter bilen har blitt 30grader+

Lyden kan være helt borte i det jeg starter, men så roer tomgangen seg, og så kommer lyden sakte men sikkert, og forsterker seg litt når man "gir på" uten belastning. Høres Akkurat ut som et eller anna deksel, men det kan det ikke være, da det ikke er noen deksler midt under bilen der lyden kommer fra...

Men, spørsmålet er vel heller om hvor farlig lyden er, om det skulle være kryssbolten.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider