Gå til innhold

def oljepompe..

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hva slags motor har du? Og hvordan vet du at det er oljepumpa som bråker?

 

Dersom pumpa har hengt med en stund så kan den bli slitt av urenheter og fremmedlegemer i olja. Da blir det riper i drevene, i lokket og i huset rundt drevene. Dette fører til at oljestrømmen ut til motorens vitale deler reduseres. En annen mulig årsak er at overtrykksventilen har hengt seg opp. Ved stor belastning vil dette være døden for motoren da oljefilmen mellom de beveglige delene blir for tynn til å ha noen bærende effekt. Motorer er konstruert forskjellig, og de dårligste har i utgangspunktet marginal smøring av toppene.

 

I ditt tilfelle kan jo ventilklapringen skyldes at de hydrauliske løfterne er slitt og gjør at ventilklaringene blir for store. Slikt blir det støy av.

 

Uansett er mistanke om dårlig oljetilførsel noe du bør ta svært alvorlig. Du bør snarest mulig få målt oljetrykket. Dette i tillegg til elementære ting som å peile olja, bytte olje og filter osv selvsagt...

 

Motorer hvor man har slurvet med oljebyttene vil få store avleiringer av olje som er tykk som tjære. Dette var et større problem i "gamle dager" enn i dag, siden dagens oljer har langt bedre kvalitet, men heller ikke de varer evig.

 

Du kan få et inntrykk av dette ved å demontere toppdeksler, bunnpanne osv. I verste fall må hele motoren demonteres og overhales.

 

Hold oss oppdatert.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deen motoren det er snakk om er en chevy 350, den er nettopp overhalt, så alt et nytt i motoren, men pompen ble av en eller annen grunn ikke byttet, husker ikke hvorfor.

En luring fikk meg til å kjøpe olje til motoren som var så bra. detn heter, Mobil Delvac MX 15w-40. i etterkant ser vi at det er olje til diesel biler lastebiler og annet tungtrafikk. kan det være det som er årsaken...

har ikke kjøre mer enn 500 m etter overhaling..oljetrykkmåleren viser 80 når motoren er kald.. 35-40 når den er varm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei..alt er gjort etter boka.. rette lager til rette veiv..

ingen lyder etter oppstart.. kåm etter en parr dager, og blir bare verre og verre,

lyden kommer fra den delen av bunnpanna som pompen sitter... og ventilene klaprer mer å mer.. så det er tegn på at vøfterne ikke får det oljetrykket de skal ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En luring fikk meg til å kjøpe olje til motoren som var så bra. detn heter, Mobil Delvac MX 15w-40. i etterkant ser vi at det er olje til diesel biler lastebiler og annet tungtrafikk. kan det være det som er årsaken...

 

Har neppe noe med saken å gjøre.

 

Såvidt jeg har forstått har ikke dieselmotorer samme krav til utslipp som bensinmotorer. Derfor kan "olje til dieselmotorer" inneholde mere tungmetaller som gir bedre smøring (arrester meg om jeg har misforstått helt...). Og en gammel 350 vil vel ikke ha vondt av den olja :)

 

http://www.bilforumet.no/showpost.php?p=1826523&postcount=8

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gamle v8ere skal ha ca 50 psi oljetrykk ved 2000 rpm ved varm motor. VArierer selvsagt litt,men oljetrykket ditt høres ikke så gale ut. Ble kammen riktig innkjørt ved oppstart?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår