lullo Skrevet April 21, 2007 Rapporter Share Skrevet April 21, 2007 hvilke symtomer høres hvis oljepompen er på tur til å bli ødelakt?...den jeg har lager en forferdelig ulyd.. og ventilene er begynt å klapre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 Hva slags motor har du? Og hvordan vet du at det er oljepumpa som bråker? Dersom pumpa har hengt med en stund så kan den bli slitt av urenheter og fremmedlegemer i olja. Da blir det riper i drevene, i lokket og i huset rundt drevene. Dette fører til at oljestrømmen ut til motorens vitale deler reduseres. En annen mulig årsak er at overtrykksventilen har hengt seg opp. Ved stor belastning vil dette være døden for motoren da oljefilmen mellom de beveglige delene blir for tynn til å ha noen bærende effekt. Motorer er konstruert forskjellig, og de dårligste har i utgangspunktet marginal smøring av toppene. I ditt tilfelle kan jo ventilklapringen skyldes at de hydrauliske løfterne er slitt og gjør at ventilklaringene blir for store. Slikt blir det støy av. Uansett er mistanke om dårlig oljetilførsel noe du bør ta svært alvorlig. Du bør snarest mulig få målt oljetrykket. Dette i tillegg til elementære ting som å peile olja, bytte olje og filter osv selvsagt... Motorer hvor man har slurvet med oljebyttene vil få store avleiringer av olje som er tykk som tjære. Dette var et større problem i "gamle dager" enn i dag, siden dagens oljer har langt bedre kvalitet, men heller ikke de varer evig. Du kan få et inntrykk av dette ved å demontere toppdeksler, bunnpanne osv. I verste fall må hele motoren demonteres og overhales. Hold oss oppdatert. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lulle Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 deen motoren det er snakk om er en chevy 350, den er nettopp overhalt, så alt et nytt i motoren, men pompen ble av en eller annen grunn ikke byttet, husker ikke hvorfor. En luring fikk meg til å kjøpe olje til motoren som var så bra. detn heter, Mobil Delvac MX 15w-40. i etterkant ser vi at det er olje til diesel biler lastebiler og annet tungtrafikk. kan det være det som er årsaken... har ikke kjøre mer enn 500 m etter overhaling..oljetrykkmåleren viser 80 når motoren er kald.. 35-40 når den er varm.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav'n Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 Feil lager eller klaring på veiven.....neppe pumpa med de symtomene som du sier! Siter http://www.cardomain.com/ride/2233875 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lulle Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 nei..alt er gjort etter boka.. rette lager til rette veiv.. ingen lyder etter oppstart.. kåm etter en parr dager, og blir bare verre og verre, lyden kommer fra den delen av bunnpanna som pompen sitter... og ventilene klaprer mer å mer.. så det er tegn på at vøfterne ikke får det oljetrykket de skal ha.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav'n Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 Ja ja...bare å åpne og se men gleder meg til å høre hva det er.... Siter http://www.cardomain.com/ride/2233875 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet April 22, 2007 Rapporter Share Skrevet April 22, 2007 En luring fikk meg til å kjøpe olje til motoren som var så bra. detn heter, Mobil Delvac MX 15w-40. i etterkant ser vi at det er olje til diesel biler lastebiler og annet tungtrafikk. kan det være det som er årsaken... Har neppe noe med saken å gjøre. Såvidt jeg har forstått har ikke dieselmotorer samme krav til utslipp som bensinmotorer. Derfor kan "olje til dieselmotorer" inneholde mere tungmetaller som gir bedre smøring (arrester meg om jeg har misforstått helt...). Og en gammel 350 vil vel ikke ha vondt av den olja :) http://www.bilforumet.no/showpost.php?p=1826523&postcount=8 Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet April 23, 2007 Rapporter Share Skrevet April 23, 2007 De fleste gamle v8ere skal ha ca 50 psi oljetrykk ved 2000 rpm ved varm motor. VArierer selvsagt litt,men oljetrykket ditt høres ikke så gale ut. Ble kammen riktig innkjørt ved oppstart? Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lulle Skrevet April 23, 2007 Rapporter Share Skrevet April 23, 2007 oljetrykket ser fint ut. ble mye bedre etter at jeg byttet olje. men det er en lyd i område bakenden av bunnpanna,, liksom hvist det en bolt i flexplaten som er litt for lang, og den tar borti på en betsemt plass.. sånn høres det ut.. kammen er innkjørt. med nye løftere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet April 23, 2007 Rapporter Share Skrevet April 23, 2007 Hva om dekselet mellom flexplata og bunnpanna er litt småbulkete slik at flexplata såvidt tar borti på et punkt? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet April 23, 2007 Rapporter Share Skrevet April 23, 2007 Eller sprukket flexplate. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lulle Skrevet April 23, 2007 Rapporter Share Skrevet April 23, 2007 Hva om dekselet mellom flexplata og bunnpanna er litt småbulkete slik at flexplata såvidt tar borti på et punkt? jepp. det var selveste flexplaten som det er litt kast i. pluss en av boltene som går inn i converteren var akkuret for lang i hode.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet April 23, 2007 Rapporter Share Skrevet April 23, 2007 Har en flexplate liggende, fra en 92 modell small block med "one piece rear main seal". Kanskje for ny for din motor. Mener det er forskjelling boltmønster før og etter '87...? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lulle Skrevet April 23, 2007 Rapporter Share Skrevet April 23, 2007 det har vært fint om du hadde ei som passa.. den jeg har er det så mye kast i, att jeg ikke får den rett... den tar i nesten uansett...så det er en del vibrasjoner ute å går:) det går vell "greit" å skifte den uten å løsne motor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lulle Skrevet April 24, 2007 Rapporter Share Skrevet April 24, 2007 titt titt.. finner ut at det er ikke flexplaten som det er no feil med.. skrur jeg løs converteren, er det helt stilt..motoren går lettere å.. det kommer når den skrus på ijænn.. og det må være i den d e no galt med.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.