Gå til innhold

Lage egen dumpventil...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Ah.. Hadde vært supert om du kunne lagt ut arbeidstegnina di.. Har du bygget en selv å testet om funket?

 

Har tenkt å og tette med o-ring. Spørs om jeg får det så nøyaktig at det blir tett uten..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

den er ikke så mye å se på da.. kan eventuelt lage ei ny tegning i Autocad.. jeg testa den jeg lagde på en Evo 8 og det funka helt greit.. var bedre lyd i den jeg lagde enn den "RFL style" dumpen som satt der.. men jeg har en TurboXs S dump selv og der er det kunn nøyaktige passninger som tetter.. og den lekker litt, men så fort du får på en oljefilm så er den tett.. så du skal nok greie det.. sett opp noen toleranser så går det greit.. men materialet du lager den i har også litt å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Hadde jo som sagt vært supert om du kunne lagt opp arbeidstegninga di her Brukroa-garadge..

 

Tror jeg skal satse på o-ring-tetting. Blir for mye pes å ha den såpass nøyaktig at den tetter selv.

 

Hvordan fikk du laget din på frihånd? Må vel ha ei form for tegning..? :p Laget du HELE dumpen din, eller hadde du stempel liggende?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noe problem å lage på frihånd, men vi skulle lage et par stykker så da er det greit å ha ei tegning så de blir like.. og vi programerte en cnc benk også, og da er det hvertfal greit å ha noe å se etter.. hehe:)

 

har du tenkt på om du skal sette o-ringen i stempelet eller innvendig i veggen på selve dumpen? skal du gjøre det litt ordentlig så lager du sporet som o-ringen skal ligge i med toleranser for å få riktig press på den.. jeg kan komme med formel på det hvis du har bruk for det.. og skal du bruke toleranser på det sporet så er det enklest å lage sporet i stempelet.. da er det enklest å se hva en driver med..

 

etter hva jeg har skjønt så går alu mot messig best imot hverandre.. men det er nok så som så.. det er ikke så nøye.. og som NM-Performance sier her så er det fint om du får stempelet lettest mulig..

 

ang den fjæra så hadde jeg problemer med å finne noe som passet.. men kan hende noen her har noen tips der.. det er uansett ikke noen sak å lage ei fjær hvis du har fjærstål.. og da går det ann å prøve seg fram litt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Så jeg trenger ikke o-ring tetting altså? Med tanke på lyden/holdbarheten osv..

 

Messing og alu er jo ganske greit å jobbe med i benken ja..

 

Du har ikke bilder av den/de du laga Brukora-garadge?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Messing i seg selv smører uten olje, så det er mindre sjanse for at det kiler seg, derfor det er brukt som stempel.

 

Vanskelig å få til en såpass ventil at den ikke er lekk, bedre å handle en med en gang. Kjenning som kopierte en Forge dump og den ble bra, men ladetrykket var mer stabilt med en ekte RFL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, har ikke bilde av den.. er ikke noe å se på heller egentlig.. prøvde å gjøre den så enkel som mulig og da ble dne ikke akkurat noen spesiel skjønnhet.. men NM-Performance har bilde av sin i ene prosjekttråden sin.. du kan kikke på den davettu;)

 

tenkte jeg skulle lage meg en ny dump snart og den blir ikke med o-ring tetning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke skjønnheten jeg er ute etter. Ville bare se utformingen på den du laget. Hvis du skal lage en ny dump, hva kommer det til å koste deg? Er det billig, er det mulig jeg kjøper en av deg.. :p

Du hadde litt mer erfaring enn meg når det gjelder å lage egen dump.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår