Gå til innhold

Ang. Høyere vrakpant i 2004

Ranger emnet


bing

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Ascona

 

Dette må man se på fra flere synsvinkler.

Fornying av bilparken forurenser faktisk MER enn å bruke bilene vi har pr. i dag.

Forurensningen av bruk er nemlig bare en liten del av den totale forurensingen en bil forårsaker, produksjonen står for resten.

Nå kommer sikkert mange med det pisset om at nye biler bruker så lite drivstoff og sånt..

Men fakta er at jeg har faktisk aldri kjørt noen bil som bruker mindre enn en Golf jeg hadde i 1998, en 1980 modell Golf GLD, den brukte helt ned i 0,34 liter på mila..

 

Økt vekt og sånt forårsaker også høyere slitasje på veier, og igjen forurenser det mer, nye biler veier mer enn gamle.. regnestykket er altså enkelt.

 

Og ja, det er forresten eksperter som har sagt at det forurenser såpass mye ved produksjon at høy levealder på bilene, gjerne enda høyere enn i Norge er positivt totalt sett selv om de forurenser noe mer i bruk.

 

Det du skriver her er jeg egentli ganske enig i. Men hvis man ser på personskader ved ulykker ville det vært en stor fordel med nye og sikre biler,Hvis man da kunne brukt pengene man sparer ved antall sykehusopphold man slipper til å utbedre veier tror ikke man hadde kommet så galt ut.

Dessuten er staten avhengige av biler uansett hvordan man snur og vender på det. Hvis man skulle hørt åp sv og fått hele norge til å kjøre kollektivt ville flere hundre tusen vært uten jobb og veldig mange gode bedrifter hadde gått konk.

Poenget mitt er vel at biler må vi han uansett siden samfunnet i dag er lagt opp slik så da skader det vel ikke å sette mannen i gata i en sikker bil som forurenser mindre.

chatting with Ascona is like masturbating with a cheese iron,slightly amusing but mostly painful.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på lang sikt skal jo de som selger biler ta tilbake sine gamle modeller.. litt som når du kjøper ett batteri skal du kunne kaste dine gamle i den samme butikken.

 

Da blir vel vrakpanten muligens mer borte på en måte...

Når du kjøper ny bil betaler du litt ekstra for at bilforhandleren skal ta retur på gamle biler av sitt merke..

 

menmen jeg har ingen konkrete beviser å banke i bordet her, bare ville nevne denne utviklingen også :)

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Så dere har folk på innsiden i ALLE politiske partier?

Husk at i Norge har de små partiene som Venstre muligheten til å velte en hel regjering dersom de ikke er enige i noe i statsbudsjettet.

 

Saken er nok en del mer sammensatt enn du er i stand til å forstå.

Tror du skal ringe en med litt snøring på politikk jeg, da kanskje du kan lære litt, selv om jeg mistenker at du er et såkalt håpløst tilfelle.

 

ringe meg?

 

mvh oddi

 

stud. statsvitenskap, uitø

(ser important ut nå ja:)

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by dr.enos.pork

så du mener at det vil bli mindre personskader ved å redusere sikkerhen i biler?

 

Jeg mener det!! hva om man gikk ANDRE veien? monterte et spyd ved rattet isteden for airbag f.eks.? hvor mange tror du hadde kjørt over 5 km/t, og risikert å dø på den måten? :D

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by oddi

 

Jeg mener det!! hva om man gikk ANDRE veien? monterte et spyd ved rattet isteden for airbag f.eks.? hvor mange tror du hadde kjørt over 5 km/t, og risikert å dø på den måten? :D

 

mvh oddi

 

ikke dårlig oddi:cocain:

 

gjennomtenkt den der;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Den har vel vært 1500,- siden begynnelsen av 90 tallet hvis jeg ikke tar feil, da min første bil ble sendt til høggern mener jeg bestemt at vrakpanten var 1000,-

 

Hva den er på er egentlig ikke så nøye, det er jo en avgift som kreves inn på nye biler, med andre ord et rentefritt lån til staten, sånn sett bør vrakpanten avskaffes.

 

Syns det virker som at Ascona kan en hel masse jeg. ganske flink fyr, han er en litt sånn halvfrekk arrogant type kanskje :-) I norge har vi janteloven vettu :-) neida. bare kødder litt.

 

Det å fjerne vrakpant syns jeg er uaktuelt, tenk så mye søppel som hadde stått rundt om kring. Ikke fortell meg at du ikke syns vi burde senket bilavgiftene? Jeg er ikke veldig opptatt av forurensning, for å være ærlig så driter jeg litt i det. Men alikevel vil jeg har billigere nye biler, sålenge ingen gir meg avgift for å bruke bruke mange liter på mila uten katalysator

 

I byene ville det vært positivt med nye biler, få ned litt lokal luftforurensning (bare noe jeg sier for å få billigere biler, jeg driter litt i folka som bor i byene. Hehe, får nesten dårlig samvittighet nå) til slutt må jeg jo skrive at jeg ikke har lyst på ny bil. Syns nesten alle er kjipe, gamle biler er jo utprøvd :-), og samtidig som at jeg tror bilfabrikantene er pressa på pris så mye nå, at alle lager mye drit med kjip kvalitet.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Da spør jeg deg Eirik..

Kjører du med mindre marginer med din bil som har ABS og andre 3bokstavkombinasjoner, samt AIRBAG og sånt jåleri enn du hadde gjort uten?

Hvis nei, har du hørt om underbevissthet?

 

Ville du kjørt sinnsykt pent hvis en 20cm lang kniv hadde vært montert i rattet med spissen mot deg?

 

 

Du har klart et poeng i det du sier ascona, og jeg er enig på en del punkt, men videre, så kan du vel ikke mene at dersom alle kjørte rundt i gamle, ihjelrustne sierraer, så ville ulykkes og dødstallene gå ned?

 

Greit nok, kanskje ulykkestallene hadde sunket litt, men jeg vil ikke tenke på hva som hadde sjedd om jeg hadde smelt volvoen min engang, den fant jeg nemlig ut at var ihjelrusten i rammen framme, altså ville jeg trolig vært død og begravet ved en smell i over 50-60.... Og da spiller det ingen rolle om det er en bil eller et tre jeg treffer, det der hadde ikke tålt den drit.. Så det å fornye bilene er bare bra.

 

At familier må kjøre rundt i gamle rustne vrak synes jeg er forferdelig, en tragedie kan sje pga en felle gjemt under tectylen.. Dem som er skyldig, er dem som støtter dagens syke avgifter og har makt til å gjøre noe med det, gjerne heve dem og.

 

 

Foresten, så hadde jeg tatt vekk den kniven i rattet før jeg kjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår