Gå til innhold

Ang. Høyere vrakpant i 2004

Ranger emnet


bing

Anbefalte innlegg

Originally posted by Ascona

 

Da spør jeg deg Eirik..

Kjører du med mindre marginer med din bil som har ABS og andre 3bokstavkombinasjoner, samt AIRBAG og sånt jåleri enn du hadde gjort uten?

Hvis nei, har du hørt om underbevissthet?

 

Ville du kjørt sinnsykt pent hvis en 20cm lang kniv hadde vært montert i rattet med spissen mot deg?

 

Jeg skjønte hva du ville frem til, og selvfølgelig hadde jeg kjørt penere hvis jeg hadde en kniv i trynet hele tiden.

 

Jeg tror ikke jeg kjører med andre marginer i det hele tatt med bilene mine. Den ene har airbags, den andre ikke.

 

Begge bilene tror jeg jeg kjører med de samme marginene, jeg kjører ikke hardere med den med airbager.

 

Når jeg er ute i trafikken kjører jeg slik at jeg skal holde meg unna sammenstøt.

Men jeg kan ikke påvirke andres kjøring, så om noen smeller til meg, sitter jeg jo tryggere i den med airbager.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

(Quote)

Originally posted by Ascona

 

 

I dagens trafikk vil fortsatt antall ulykker og omfanget av ulykkene reduseres ved å forby alt aktivt og passivt sikkerhetsutstyr med tilbakevirkende kraft.

 

(Quote)

Originally posted by dr.enos.pork

så du mener at det vil bli mindre personskader ved å redusere sikkerhen i biler?

 

 

Helt riktig.

 

 

 

 

Ascona .

Tror du tar litt feil der.

Jeg kjører både nye og gamle biler, og kjører ikke forskjellig om det er airbag og abs eller ikke.

Mange av bilene på veien i dag er har ikke så veldig mye sikkerhetsutstyr, men ser ikke ad de kjører noe saktere en de nye sikre bilene.

Tror det kommer mere ann på føreren en bilen.

Jeg tror at hvis alle sikkerhetsting hadde blitt tatt bort fra bilene, hadde vi fått er forferdelig statistik, med veldig mange alvorlige ulykker, og mange dødsfall. Hvis du leser litt statistikker, så kan du se sammenheng mellom sikkerhetsutstyr i bil, og skader.

Kan ikke si at dette er fakta, er bare jeg som tror det er sånn.

BTW ascona , skulle gjerne hatt den bilen din som går på 0.34, bilfabrikkene i dag har jo fortsatt problemer med på få dem til å gå så billig.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Men hvorfor økte da ulykkestallene betraktelig det året sikkerhetsbelter ble påbudt?

 

 

 

Det kan da være flere grunner til at tallene ble høyere da.

Jeg har ikke fasiten på det, men tror ikke det er på grunn av at sikkerhetsbelte ble påbudt.Kan jo være noen tilfeldigheter da, kan det ikke ???

 

Og kanskje er det noe galt med underbevistheten min, men jeg tenker ikke på hvor mye sikkerhetsutstyr det er i bilen, når jeg kjører bil.

Men det kan jo være at det er noe med meg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I Januar 2001 la en gruppe fra statens vegvesen frem en rapport som gir en analyse av 30 veitrafikkulykker. Rapporten påviser at det er en stor sammenheng mellom den enkelte bils sikkerhet/alder og utfallene for de personene som satt i bilen da uhellene skjedde.

Rapporten påviste alvorlige personskader - inklusive dødsfall - i 50 prosent av de bilene som var eldre enn fra 1990, mens tallet var 20 prosent for nyere biler.

Skader større enn "nødvendig" på grunn av bilens høye alder ble funnet i 13 tilfeller, mens i 19 tilfeller ble skadene redusert på grunn av bilens gode sikkerhetsegenskaper.

I 11 tilfeller ble skadeomfanget større enn det som hadde oppstått dersom personene hadde sittet i nyere biler.

Rapporten underbygger solid behovet for at det på ny gjøres en saneringsoperasjon for gamle biler gjennom en tidsbegrenset, høy vrakpant"

 

Sitat Erik Høyen, Adm. Dir. Norges Bilbransjeforbund

BMWCCN avd. Hordaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Det er en ting du og mange andre glemmer.. Nemlig at folk i dag kjører med mindre marginer enn før i tiden, såpass mye mindre marginer at de spiser opp den ekstra marginen de har med en ny og sikker bil.

 

 

 

Skjønner hva du mener. Når bilen er utstyrt med alle mulige slags sikkerhetsinnretninger mister folk "kontakten med veien" og blir overmodige.

Folk føler seg FOR trygge, "Har Airbag, ABS, antispinn, antisladd, stabilitetsprogram++++, er vel bare å gi gass da!"

 

Sjåførenes forsiktighet/sikkerhetsmarginer synker i takt med økt sikkerhet.

 

Men det er dessverre ingen vei tilbake nå, den eneste veien å gå er å fortsette å forbedre veiene for å forebygge ulykker, samt ha sikre biler for å redusere personskader når uhellet er ute.

 

Midlertidig økt vrakpant vil senke alderen på bilparken og øke det gjennomsnittlige sikkerhetsnivået i bilene, og dermed bidra til å senke andelen ulykker med alvorlige personskader.

 

Men nå ser det jo ut som om vrakpanten tydeligvis skal opprettholdes på eksisterende nivå.

:(

BMWCCN avd. Hordaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår