Gå til innhold

Spm om farlig sent oljeskift og bærekule...

Ranger emnet

Mazda 626

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akuratt kjøp en Mazda 323 1.5 LX. Vilen har når kjørt 147 000, og forrige oljeskift var på 127 000. Det vil si 20 000 km siden forrige oljeskift. Er dette veldig skadelig for motoren? Har selvfølgelig bestilt oljeskift nå.

En annen ting. Misteneker at en bærekule foran har ryki. Klukker når jeg kjører i hull og lignende fremme på venstre side. Gjør det noe om jeg kjører med det slik til sommeren, eller er det skadelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en bærekule? Har alltid lurt på det. Finnes det noen tegning som forteller hva som er kuler, armer og ledd?

Jeg har alltid lurt på det samme, men jeg hadde en mekaniker som så over bilen min, og han viste meg hva det var. Den er bak hjulet, det er sånn ca det jeg vet om den. Er nok noen som kan dette MYE bedre enn meg.

Forresten, er den vanselig å bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bærekule kan sammenliknes med f eks skulderleddet på en menneskekropp. Det er en kule som ligger nedpresset i en skål og som tillater forhjulene å følge med opp og ned i fjæringsbevegelsene samtidig som hjulvinklene holdes noenlunde konstante. Kula er forbindelsespunktet mellom bærearmen og resten av hjulopphenget (nav/spindel osv).

En litt ullen skisse fra howstuffworks.com. Kula sitter i enden av "Lower control arm".

http://auto.howstuffworks.com/car-suspension4.htm

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 000km er ikke farlig mye på et oljeskift ( med unntak om det er brukt jalla olje fra biltema eller no).. Bare det har vært nok olje på til enhver tid så har ikke motoren tadd skade av det..Men om du kjenner med finger nerri toppdekslet så kan du kjenne etter avleiringer..er det mye grums nerri der anbefaler jeg en motorsystem rens som du peiser i gammelolja før du skifter olje og filter:)

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har akuratt kjøp en Mazda 323 1.5 LX. Vilen har når kjørt 147 000, og forrige oljeskift var på 127 000. Det vil si 20 000 km siden forrige oljeskift. Er dette veldig skadelig for motoren? Har selvfølgelig bestilt oljeskift nå.

En annen ting. Misteneker at en bærekule foran har ryki. Klukker når jeg kjører i hull og lignende fremme på venstre side. Gjør det noe om jeg kjører med det slik til sommeren, eller er det skadelig?

Denne klukkelyden trenger ikke nødvendigvis å være bærekula, det er en rekke andre ledd og foringer der framme som kan gi klukkelyd. For eksempel foringer og forbindelsesledd til krengningsdemper. Dette er ikke så alvorlig, men siden du mistenker bærekula ville jeg tatt tak i saken umiddelbart. I verste fall kan bærekula separere og da mister du styringen og hjulopphenget kan vrenges under bilen i fart.

Når det gjelder oljeskiftet så er nok ikke dette noen krise, men jeg antar at du har strukket intervallet lengre enn serviceheftet sier. Gamle billigbiler med liten motor og lav utveksling er jo ikke akkurat faktorer som applauderer lange skiftintervaller...

Selv er jeg skeptisk til disse tilsetningsstoffene eller vidunderkurene som skal rense motoren. Som regel er de unødvendige eller i verste fall skadelige. Moderne oljer inneholder additiver som skal ha en tilsvarende effekt, og disse er testet svært grundig av oljeselskapene.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider