Gå til innhold

Forsterkere blir ødelagt, hjelp til riktig oppsett

Ranger emnet


Aneurysm

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nå ødelagt 2 forsterkere å tror jeg harbrukt for tynne å for store ledninger, sikringer har gått i hytt å pine,å vilnå ha skikkelig hjelp til etriktig oppsett!

 

Bilen er en 91 mod Galant Coupe!

 

Som spiller har jeg en enkel Biltema spiller, den fungerer helt fint å trenger ikke noebedre enn den(den me minnekort osv)

 

Frontsett er Rockford Fosgate Punch 6,5``, sub`en er en Rockford Fosgate Punch 12`` 400watt, og hattehøytallerene er noen Kenwood 6*9 på 140watt hver!

 

Hva er riktig oppsett av ledninger jeg skal bruke å hvilken sikringer?

 

Brukte nå de påbiltema, me 16mm pluss kabel å jordingskabel, men det ser utt som den 1000watts forsterkeren fikk for mye strøm??

 

Jeg hadde sikring, men likevel fungerer den ikke nå!

 

PS: Når jeg skal jorde så gnistrer det noe enormt fra jordingsledninga selv om jeg har sikring!

 

 

Så trenger altså hjelp til en ny forsterker, maks 2000,- kroner,kan være brukt men i god tilstand, å riktig oppsett av ledningstørrelser å sikringer!

 

 

Takker for allhjelp som er mulig å få, har ikke så god peiling på dette med annlegg, så håper på hjelp av fagfolk som vet hva dem snakker om!

 

 

Om jeg har forklart meg dårlig så bare spør!

Alfa Romeo 156 1,8 Ts - 2000

Alfa Romeo 164 2,0 Ts - 1992 (Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha to ting helt klart: Man kan ALDRI ha for store kabler, og en forsterker KAN IKKE få for mye strøm :)

 

Når det gnistrer betyr det at du har strømtrekk eller pluss på minus, og ingen av delene skal forekomme når du bare kobler kablene dirrekte på en forsterker (Kan komme hvis man har kondensator for da lader denne seg opp og man får strømtrekk)

 

Men i ditt tilfelle vil jeg tro du rett og slett har koblet noe feil et sted og har dermed pluss på minus (kortslutning). Dette vil gnistre veldig masse.

 

Hvis du ikke finner feilen selv må du nok spørre en kammerat eller kanskje en her på forumet gidder å hjelpe deg hvis du spørr pent :)

Er vel en stereo-shappe i ålesund hvor du helt sikkert kan får hjelp!? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet jeg har plussen på batteriet og minusen som joring!

Men hva er strømtrekk?

 

Kan det være noe gale i det elektriske me bilen?

 

Det som er så merkelig er at den sluttet åvirke da jeg byttet plusskabelen fra 10 til 16mm!

jeg har koblen plusskabeln på plussen på batteriet å plussen på forsterkern, so he ej joringa på minus på forsterkern å da gnistra de masse. men sikringa på plussledninga bli ødlagt me en gong då.

 

Så jeg kan altså ha så stor pluss og jordingskabel som mulig?

 

=)

Alfa Romeo 156 1,8 Ts - 2000

Alfa Romeo 164 2,0 Ts - 1992 (Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kablene kan du trygt ha så tykke som feks pekefingeren din.

JORD skal du ALLTID koble på først, så kobler du pluss på forsterker, tar ut sikkringen på plusskabelen, og monterer plusskabelen på batteri, så setter du i sikkringen... Ryker sikkringen når du da setter den i, så har du en kortsluttning ;)

 

Det er alltid en fordel å bruke noen skikkelige "kabelsko" på ledningene når du kobler de til forsterker, så er du sikker på at ledninger ikke kommer borti hverandre...

Ta gjerne et bilde av koblingene dine, så blir det lettere å se feilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble fra minus på batteriet å så kobler du alt som skal kobles.Hvis sikringen da ryker når du kobler minus på batteriet igjenn så har du koblet feil.Hvis sikringen ryker først når du slår på forsterkeren er sikringen for liten.Hvor stor er sikringen?Å jorder du til karrosseriet eller rett på batteriet?

1xStroker 15" (+BF7501)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? :S

 

med "en her på forumet gidder å hjelpe deg hvis du spørr pent" så mente jeg å se på det i real life og koble dette opp for han altså.. :P

Hvis ikke det var det du tenkte på så vær så snill og forklar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? :S

 

med "en her på forumet gidder å hjelpe deg hvis du spørr pent" så mente jeg å se på det i real life og koble dette opp for han altså.. :P

Hvis ikke det var det du tenkte på så vær så snill og forklar :)

bor en liten ferjetur fra ålesund, så en gang jeg er der kunna jeg kansje kobla litt.. men..er ikke såå ofte i ålesund da..hehe..

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg kobla alltids pluss først og sikringa var kun 50, så det var sikkert grunnen!

 

Regner med det har vært en kortslutning i selve forsterkeren da!

 

Takker for all hjelp!

 

Så det aller siste jeg skal gjøre er altså å montere plusskabelen fra forsterkeren til batteriet :)

Alfa Romeo 156 1,8 Ts - 2000

Alfa Romeo 164 2,0 Ts - 1992 (Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sikringen din ville heller ikke gått om du ikke hadde fyra opp med volumet på spilleren på full spiker. En forsterker som ikke spiller trekker FÅ(!!!!) amper og har ikke nubbesjanse til å knekke en 50A sikring.

 

Og at det gnistrer når du kobler på minusen på forsterkere tyder på at noe er VELDIG GALT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, øh, er det sånn at man skal koble jording sist eller plussen sist? Når jeg kobler inn en forsterker så er alltid det første jeg gjør å koble den til jording, så kobler jeg resten og helt til slutt setter jeg på plussen til batteri.. er det rikti?

97 Eclipse GSX

 

97 BMW 523ia E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sikringen din ville heller ikke gått om du ikke hadde fyra opp med volumet på spilleren på full spiker. En forsterker som ikke spiller trekker FÅ(!!!!) amper og har ikke nubbesjanse til å knekke en 50A sikring.

 

Og at det gnistrer når du kobler på minusen på forsterkere tyder på at noe er VELDIG GALT!

 

 

Ka kan være galt da?

Vet jeg har koblet riktig :S

Alfa Romeo 156 1,8 Ts - 2000

Alfa Romeo 164 2,0 Ts - 1992 (Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke =/ men når man ikke har kondensator i kretsen så skal det ikke gnistre noen ting. Enkelt og greit. Gnistrer det er det kortslutning...

 

 

Da går jeg ut ifra at forsterkeren har kortslutta, selv om det er litt merkelig at sikringene på den ikke har gått!

 

Men takk for hjelpa, blir å invistere i ny eller brukt forsterker nå =)

Alfa Romeo 156 1,8 Ts - 2000

Alfa Romeo 164 2,0 Ts - 1992 (Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår