Gå til innhold

Sparkle igjen "hakk" etter lister

Ranger emnet

Stingah

Anbefalte innlegg

Hei

Skal sparkle igjen der hvor listene på begge fangerne på min golf iv. Er noen hull her og der som må tettes. Tenker jeg skal bare lime på no plast på baksiden så sparklet har noe å butte imot. Og så legge lag for lag med glassfibersparkel (plastic padding to-komponents). Er det noe jeg må virkelig passe på her? Noe jeg må passe på at jeg gjør rett?

Bør jeg pusse mellom lagene kanskje?

Skal jeg pusse før jeg legger første laget?

Takker for tips her :)

Mvh

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er redd den metoden du har tenkt deg ut vil danne en del rust etterhvert. Og plutselig en vakker dag så vil masse sparkel ramle av døra.

Det beste er at du sveiser igjenn alt av hull og sørg for at det ikke finnes hull. Er det stor grop du skal fylle så burde du tinne, det er også det beste om du ikke har fått sveisinga helt tett

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry :) leste litt for kjapt, så fikk ikke med meg at det var fangerne, trodde det var på dørene.

Tar jeg ikke helt feil tror jeg det kommer til å gå masse sparkel på å fylle de hullene.

Noe som kanskje kan funke bedre er å legge i byggskum først og så slipe det til slik at du bare legger litt glassfibersparkel over der. Men faren med det er at byggskummer kan trekke til seg fukt og ødelegge sparkelet.

Det aller beste hadde vært å skjært til plast emner og plastsveiset det til.

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist du skal fylle ut hullene med sparkel blir det en del dyrt ja tror jeg. Plastic padding er vel ikke det billigste.

Det jeg frykter vist du bruker byggskum, er at fukt trenger inn fra baksiden av fangeren, gir inn i bygg skummen og deretter i mellom sparkelet og fanergeren. Og vips, så har du en sprukket fanger.

Men om det er sannsynelig at det skjer er jeg ikke sikker på, men blir nokk det billigste alternativet som jeg kommer på i farta. Bruke av glassfiber og polyester har jeg dårlig erfaring med, fordi den ikke får ordentlig feste og sprekker i skjøten.

Men vist du prøver dette: bruk p80 sandpapir, og puss en del i lakken i innsapringene og hull, slik at sparkel får feste. Men ikke puss inn til plasten!!

tett alle hull med litt glassfibersparkel på baksiden av fangeren, slik at fukt ikke kommer inn.

Legg et lite lag med byggskum i hele utspringen.

Grovskjær en del, og puss med p80 e.l. slik at byggskummen ikke ligger helt plant med fangeren, men ligger litt inn i fangeren slik at du får plass til sparkel.

Leg et lag med glassfibersparkel over byggskum og i overgang til fanger, men ikke overdriv, glassfiberspakkel er tungt å pusse på!

Puss ned til du får et ok resultat, sparkle med vanlig sparkel, pusse, sparkle, pusse OSV til du får det bra. Så grunne heler fangeren

Lykke til.

Kanskje noen har et bedre forslag

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tar gjerne imot flere forslag.

Hørtes i og for seg meget lurt ut dette, men istede for å tette hulla med glassfibersparkel så kunne man kanskje lime på noen plast-skiver på baksiden ved bruk av epoxy-lim? Dette sitter jo som støpt, og hvis jeg bruker en dasj så blir det jo helt tett og.

Kunne for sikkerhets skyld lagt ett lite lag glassfibersparkel fra utsiden inn i hvert hull før jeg hiver på byggeskum.

Men btw: er ikke så dype sprekker det er snakk om, og jeg er villig til å kjøpe en boks ekstra sparkel for å få det bra altså...

Her er forøvrig de hulla det er snakk om: http://home.no/stinger/golf/golf%2021.09.05%20008.jpg

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humm.. ja er et par karer som bor her i lofoten som drev med det.. Men de plastsveisa med skikkelig utstyr de.. Ene var billakkerer så de hadde det de trengte :)

BTW: om jeg skal lime, er det kritisk viktig at det er samme plasttypene da? Hvis ikke kan jeg bare "trimme" lista litt og bruke den.

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider