Gå til innhold

Skifte hjulnav selv?

Ranger emnet


tofter

Anbefalte innlegg

Om lageret og skiva(ser ok ut) er bra så er det bare å bytte hele greia ja:) Ren skrujobb. Men merk deg om det er noen hjulvinkel justeringer ved bærekule eller infestning til fjærbein..isåfall kan det være lurt med en 4hjuls kontroll etterpå:)

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en helt kurrant jobb om mann har et sted å skru, og følgende verktøy:

 

Jekk og Bukk - til å holde bilen oppe

16mm pipe(helst langpipe) - Låsemutter på endeledd

18mm pipe/fastnøkkel - Til bremseklosser-holder boltene

19mm pipe - til orginale renault hjulbolter

2x 21mm fastnøkkeler/pipe - Til de to boltene på demperen.

24mm fastnøkkel - Til bærekula

30mm pipe - Drivakselen

Torx T30/40 - Bremseskive og ABS sensor.

Hammer og dor - banke ut drivakselen

Det vanlige... Rustløser, skraller, og alt annet du har liggende :P

 

Den skiva som satt der så gammal ut, så prøv å flytt over den gamle. Et tips fra meg, er å gå til innkjøp av to slike bolter som holder skivene på plass før du begynner.

Kontroller lagrene, om det er noe slakk eller tregheter i denne, bør den byttes siden du først har den ute, ellers kan dette komme opp i ca 3000kr å skifte, ved senere anledning.

 

Vær forsiktig når du flytter over ABS sensoren. Mener dette er en Torx T40 (mulig T30) som ganske garantert har rusta fast, hvis du klarer å få denne løs, spray ABS sensoren med rustløser, la den ligge, og prøve å få den løs ved å stikke en flat skruetrekker mellom gods, og flata. VÆR FORSIKTIG, ABS sensoren koster over tusenlappen, nærmere 2. Ikke bruk makt for å sette den inn i den nye, da induktive givere er veldig følsomme.

 

Endeleddet og bærekula kan "henge" seg, og snurre rundt inni der, så det lureste er å støtte dem opp med en bukk. Den 16mm mutteren til endeleddet og 24mm mutteren til bærekula kan være kjekke å bytte, da disse orginalt er låsemuttere, men ja... nå er de jo brukt, da låser de ikke så bra lenger. Kan også være kjekt å bytte den 30mm til drivakselen, men er ikke et must. Men om den sorte skiva på mutteren løsner under demontering bør du absolutt bytte den.

 

Du bør ikke trenge forstillingskontroll når du bytter spindel på lagnua.

 

Er alt jeg kommer på akkurat nå. Føl gjerne for å PM'e meg om det er noen spørsmål :)

 

Lykke til.

[ ]'02 Impreza WRX

[x]'83 Starlet KP61

[x]'98 Impreza GT

[x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, takk for god forklaring Ezo :)

 

Skiven som sitter på er foressten nesten helt ny, bare veldig rusten :P stammer fra en 96 modell som havna hos høggern i 97..

 

Men gjør det ikke noe at skivene ikke er like mye slitt på høyre og venstre side? Vil det ikke bli ujevn brems da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår