Megamann89 Skrevet April 25, 2007 Rapporter Share Skrevet April 25, 2007 Hvem batteri er best av Exide Sønnak maxxima og optima YellowTop ? Skal ha det til bilsterio ! Er det mye forskjell på de ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aliennn Skrevet April 25, 2007 Rapporter Share Skrevet April 25, 2007 Aner ikke.. Men har selv maxxima.. Funker fett.. Siter Vinterstylingen er montert.. ;) Valsing påbegynt. Må få plass til sommerhjula.. ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jobbe Skrevet April 25, 2007 Rapporter Share Skrevet April 25, 2007 Maxxima er vel å anbefale hvis du ikke tenkte å bruke så veldig mye på batteri,men Kinetik har jo jævli gode batterier :) Siter 1xStroker 15" (+BF7501) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Megamann89 Skrevet April 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 26, 2007 Det er sant. Men det er jo gamnske mye forskjell på prisen da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet April 26, 2007 Rapporter Share Skrevet April 26, 2007 Optima Yellow er BEDRE enn Maxima og Kinetik er bedre enn Optima... men siden du spør hvem av de 2 er best så er det pga bedre og større tålighet mot dypere og flere utlandninger -bla...:) Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
melluh Skrevet April 26, 2007 Rapporter Share Skrevet April 26, 2007 Optima Yellow er BEDRE enn Maxima og Kinetik er bedre enn Optima... men siden du spør hvem av de 2 er best så er det pga bedre og større tålighet mot dypere og flere utlandninger -bla...:) tydeligvis forskjellige erfaringer her...jeg har erfart at begge er bra, men at optima blir veldig preget av alder, og presterer deretter...som vanlig startbatteri er optima gull, men litt mer skeptisk til langtidsstereobatteri! i praksis tipper jeg du aldri vil merke forskjell på maxxima og optima, så gå for det du får billigst er mitt tips.. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Megamann89 Skrevet April 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 26, 2007 Optima Yellow er BEDRE enn Maxima og Kinetik er bedre enn Optima... men siden du spør hvem av de 2 er best så er det pga bedre og større tålighet mot dypere og flere utlandninger -bla...:) Er det mye forskjell på Optima Yellow og Maxima ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet April 27, 2007 Rapporter Share Skrevet April 27, 2007 et gelebatteri MÅ ha riktig ladning melluh ;)-enkel regel det.... mitt Yellow topp er over 7år gammelt og fungerte i et par år som "alene" batteri... min ladde spenning er for det meste over 14,6volt. Maxima er en billigere batteri som IKKE har de samme egenskapene som lengre og flere dyppe utladninger. Ellers har jeg brukt Optima siden de kom på markedet og bare den Rød Topp som hadde problemer i begynelse. I "praksis" vil du merke at Maxima tappes fortere for strøm og tar LENGRE tid å ladde opp... :) det er også forkjell mellom de 2 og ikke BARE prisen. Med lavere spenning vil du ha mindre effekt eller forsterkerne må jobbe mer for å prestere samme effekt.... :doh Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
melluh Skrevet April 27, 2007 Rapporter Share Skrevet April 27, 2007 et gelebatteri MÅ ha riktig ladning melluh ;)-enkel regel det.... mitt Yellow topp er over 7år gammelt og fungerte i et par år som "alene" batteri... min ladde spenning er for det meste over 14,6volt. Maxima er en billigere batteri som IKKE har de samme egenskapene som lengre og flere dyppe utladninger. Ellers har jeg brukt Optima siden de kom på markedet og bare den Rød Topp som hadde problemer i begynelse. I "praksis" vil du merke at Maxima tappes fortere for strøm og tar LENGRE tid å ladde opp... :) det er også forkjell mellom de 2 og ikke BARE prisen. Med lavere spenning vil du ha mindre effekt eller forsterkerne må jobbe mer for å prestere samme effekt.... :doh for all del, men jeg har sett flere eksempler på (og da i hovedsak rød-topp) som ikke er mye å skryte av etter noen år. som du sier, spenning er alfa, men om vi er litt realistiske, så er ikke dette noe flertallet bryr seg nevneverdig om. faktum er vel at i et stort flertall, gjerne eldre biler, er ikke spenninga ideell, og som du sier, da vil ikke optima'n trives. dog så har jeg erfart, og har noen bekjente i forskjellige yrker, bl.a naf veihjelp som bruker maxxima. disse batteriene får, og tåler mye røff behandling, og selv om de leverer litt mindre, og bruker litt lengre tid p å lades opp, synes jeg det er viktigere med et stabilt og holdbart batteri, som ikke MÅ ha ideelle arbeidsforhold for å kunne levere over lengre perioder. og vær ærlig, tror nok både du og jeg er enig at dette er noe som i praksis ikke den gemene hop merker uansett. man kjøper et batteri, og batteri sammen med en god porsjon tro danner grunnlaget for bilstereo-mekka i mang en gammel bil :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet April 27, 2007 Rapporter Share Skrevet April 27, 2007 Hmm. Så jeg med min crappy 13.4V ladespenning bør ikke kjøpe Optima? Har jeg ikke tenkt på... Hvor mye koster Exide Maxxima? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Megamann89 Skrevet April 27, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2007 Hei hørt at det er to typer baterier maxxima 900 og maxxima 900 DC . Er detDc som er best til bilstereo ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars y Skrevet April 29, 2007 Rapporter Share Skrevet April 29, 2007 hmm, jeg kjører et relativt stort anlegg i en bil med orginal batteri(50-60ampere?) forsterkeren er på 4400w rms, mitt store spørsmål er: vil det spille bedre vist jeg fikk meg et ordentli bilstereo-batteri?? på iallefall det 10-doble med ampere... Vil jeg høre en forbedring i lyden? Vil det være verdt prisen? Siter 97 Eclipse GSX 97 BMW 523ia E39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet April 29, 2007 Rapporter Share Skrevet April 29, 2007 vil heller bruke de extra kronene og kjøpt bedre kvalitet... ladde spenning kan de fleste forbedre. Og man vil merke forkjell med et bedre battery fordi den har evnen til å levere mer strøm over kortere tid -lavere indre motstand- og power supply på forsterkeren vil "anstrenge seg" mindre for å levere samme effekt.. det gjelder både regulert og Uregulerte strømsforsyninger.. lydmessig vil du ha mer kontrol og større headroom som ikke gir bare høyere lyd men også penere lyd. Alle de kjippe forsterkere som blir solgt hadde nok blitt noe bedre med bedre batterier -pga av de tidligere nevnte ting....da disse kjipe forsterkerne har dårligere strømsforsyninger. babyhmm? Optima Red ble egentlig utviklet til bruk i forsvaret så den er neppe så dårlig... og disse spesiele egenskapene den besitter skyldes dens oppbygning som er ganske likt en kondensator -derfor så lav indre motstand og evnen til å laddes mer effektiv og fortere. -kvalitet koster penger- :partyon: Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossie power Skrevet April 29, 2007 Rapporter Share Skrevet April 29, 2007 optima gul og rød er maaaange ganger bedre en maxxima,det er iallefall vårres erfaring her oppe i "dalen"... Siter Cosworth,the search for power. prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet April 30, 2007 Rapporter Share Skrevet April 30, 2007 Har ikke sammenlignet de på bilstereo, men som startbatteri så er Red top bedre enn Maxxima. Red top tåler også bedre skikkelige utladdinger, altså så utladdet at lamper nesten ikke lyser. Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg