Gå til innhold

Trenger råd, er nybegynner

Ranger emnet

XaReX

Anbefalte innlegg

Hei, kult forum forresten.

Jeg holder på å mekke anlegg i bilen nå =) Og jeg har egentlig ikke mye peiling på bilstereo etc. Så da har jeg noen spørsmål, som jeg lurte på om noen erfarne bilanlegg byggere kan svare på.

Det jeg har i bilen nå er JBL Decade 6X9" T595 i kasser i hattehyllen :-)

Sony Xplod forsterker og Sub, de 2 skal ut.

1.) Jeg skal ha disse komponentene, er dem bra? bør jeg ha noe bedre, annet merke, eller kanskje noe billigere?

1. Rockford Fosgate P450.4

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1653

Skal spille JBL Decade 6x9" & Frontsett (senere)

2. Rockford Fosgate P600.1bd mono forsterker

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1648

3. Rockford Fosgate Stage 2 - Dobbel 12" Bass

http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1029

4. Rockford Fosgate 1f kondensator m/display

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=395

Trenger jeg den?

2.) Hvor stor tykkelse trenger jeg på strøm og Jordingskabel for å drive dette? har 16mm Strøm og Jord nå.

3.) Hva er delefilter, og trenger jeg det? trodde det var innebygd i forsterkeren.

4.) JBL Decade har 150 eller 300rms totalt, krever dem da en forsterker som har minst 150 eller 300rms da?

Det ble en del spørsmål, men har man ikke peiling så har man ikke peiling. :-P

Takker for alle svar. Jeg hører forresten mest på Trance og jeg har en Opel Astra 94. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RF er et greit merke det. syns du har satt sammen en bra pakke der jeg.. tror kanskje du trenger en kondensator ja.. strømkablene er ok..

trenger ikke delefilter..

JBL decade trenger ikke 150 watt rms.. funker greit med det den rockforden leverer..

mvh Thomas :)

Soundmagus, Arizona Eagle, Magnat, DD!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta JBL Decade først,dette er det eneste jeg ville kjøpt av det du har her,hehe =) Men Rockford er jo greit nok,ville ALDRI gått for de subbene da jeg har flere kompiser som har disse,å de spiller rett å slett for dårlig til å koste 4000 eller hva det var..Har også testet den kondensatoren du har der,for å si det sånn,jeg ble IKKE imponert,spessielt ikke siden den er forholdsvis dyr til 1farads å være.Hadde jeg vært deg hadde jeg sett meg litt rundt på markedet etter andre merken enn Rockford,da jeg mener du får mer for pengene med andre merker.

Og strøm kabler,jo tykkere jo bedre =) Ville kansje gått for 25kvadrat på dette anlegget.Bedre med overdim. enn underdim. kabler.

1xStroker 15" (+BF7501)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, JBL decade er beregnet for åpen montering, altså ikke i kasser... MEN, de spiller meget bra i kasser med rett volum, og det har jeg regnet på en gang i tiden, og en kasse, til en decade, skal være på 55 liter, og ha en port på 10cm diameter, og 20cm langt... Så de kassene du har i hatthylla er vel ikke i nærheten, tipper jeg, og de spiller da heller ikke som de KAN spille...

Hvordan bil har du? har du mulighet til å montere decade`ene i 55 liters kasser? Det vil garanter spille bedre en den suben du har ;)

Skal du alikevel ha sub, så ville jeg kvittet meg med 6x9, og kjøpt et bra frontsett...

Videre så ville jeg byttet ut RF tinga du har finni frem, nettopp fordi det koster mer en det smaker...

Mitt forslag:

2stk Dynabel DY9412 sub

1stk Dynabel BF4501 sub forsterker

1stk Dynabel BF1702 front forsterker

1sett Peerless definition 5 eller 6" evt noe fra Focal el morel

Hvis du har mulighet til å montere decade i 55liters kasser, så ville jeg testet den med en Dynabel BF1702 forsterker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, JBL decade er beregnet for åpen montering, altså ikke i kasser... MEN, de spiller meget bra i kasser med rett volum, og det har jeg regnet på en gang i tiden, og en kasse, til en decade, skal være på 55 liter, og ha en port på 10cm diameter, og 20cm langt... Så de kassene du har i hatthylla er vel ikke i nærheten, tipper jeg, og de spiller da heller ikke som de KAN spille...

Hvordan bil har du? har du mulighet til å montere decade`ene i 55 liters kasser? Det vil garanter spille bedre en den suben du har ;)

Skal du alikevel ha sub, så ville jeg kvittet meg med 6x9, og kjøpt et bra frontsett...

Videre så ville jeg byttet ut RF tinga du har finni frem, nettopp fordi det koster mer en det smaker...

Mitt forslag:

2stk Dynabel DY9412 sub

1stk Dynabel BF4501 sub forsterker

1stk Dynabel BF1702 front forsterker

1sett Peerless definition 5 eller 6" evt noe fra Focal el morel

Hvis du har mulighet til å montere decade i 55liters kasser, så ville jeg testet den med en Dynabel BF1702 forsterker

Helt enig med deg på alt :P Ville ikke brukt den RF forsterkeren til Decadene, for de er ganske tungdrevene så jeg ville heller gått for en Dynabel forsterker for de er strøm sterke å klarer å drive Decadene mye bedre, har selv Decade'r i kasse i bagasjerommet til show off bruk :P å de drives av en Dynabel BF1702 til å sitte i en litt liten kasse uten port (noe som skal gjøres noe med) så spiller de veldig bra.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider