Gå til innhold

Gele-batteri?

Ranger emnet


PorscheFreak

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har hatt gele-batteri en god stund nå og har i det siste hatt litt småproblemer med slakk viftereim så batteriet gikk tomt pga. ingen lading fra dynamo. Greit nok, så tenkte jeg at jeg skulle lade opp batteriet men får da masse advarsler om at det kan ødelegge batteriet pga. varme og liknende. Det jeg da lurer på er om noen kan konstantere at dette er fakta opplysninger, for hvis det er det må det jo være dumt å lage ett batteri som ikke tåler å lades opp, spesielt da det gjelder bilbatteri.

 

Mvh

Jaja.. *lete febrilsk etter bil*

Har ihvertfall bestemt meg for rundt 200 hk ;)

---

(x) '82 Porsche 924 Weissach nr. 6 / 400 - Totalskade (brann)

---

 

/out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er elkraft ingeniør og hadde hovedoppgave for Norsk Hydro ang. batteriene de har i sine UPS installasjoner i nordsjøen ( nødstrøm system ) og samarbeide bl.a. med Exide Sønnak. Kan derfor si jeg har kompetanse for å svare på ditt spørsmål.

 

Kort fortalt så trenger GEL batteriet en annen lademåte enn frittventilerte blysyre batteri. Det er fordi mot slutten av ladeforløpet ( når batteriet er 100% ladet ) så vil oksygenomdanningen inne i batteriet øke drastisk. Dette gjør at batteriet sluker strøm og den strømmen går KUN til varme, noe som i værste fall kan føre til eksplosjon. Problemet med en vanlig laderegulator for bil er at den ikke har strømbegrensnings krets, som trengs for GEL batteriet. Sannsynligvis blir det ødelagt for godt, fordi elektrolytten forsvinner. Du kan ikke etterfylle vann på slike ventilregulerte batteri.

 

GEL batteriet er et ventilregulert blysyre batteri. Dvs en ventil i cellen sørger for at det alltid er ca 0.1 bar høyere trykk der enn omgivelsene, dette for å minimere vannforbruk ( slippe påfylling ). De har ikke like lang levetid som de "vanlige" frittventilerte blysyre batteriene.

 

 

 

 

Det som står nedenfor her skrev jeg i et annet forum, kan være til hjelp:

 

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=147212&highlight=

 

 

Det er to typer blysyre batteri:

 

1. Frittventilert blysyre batteri.

2. Ventilregulert blysyre batteri ( VRLA - Valve regulated lead acid ).

 

Frittventilert blysyre batteri, er batteri der du kan fylle syre på, du kan åpne opp skruer/propper.

 

Ventilregulert blysyre batteri, er batterier som navnet tilsier, har en gassventil som regulerer gasstrykket inne i cellene. Man skal ikke fylle vann på disse, da de er forseglet. Fordelen med disse batteriene er at de er "vedlikeholdsfrie" ( siden man ikke trenger å fylle på vann ), men ingen blysyrebatteri er vedlikeholdsfrie da de trenger jevnlig ettersyn og rengjøring. Ulempen med ventilregulerte blysyre batteri er en relativt kort levetid, maks 5-6 år ved vanlig bruk.

 

 

Disse to batteritypene krever forskjellige lademetoder.

 

Frittventilert:

 

For at et frittventilert blysyre batteri skal bli 100% oppladet, så MÅ det være 2.23V/celle. Det tar dog lang tid å lade opp, setter vi på 2.23V/celle.

Batteriet kan derfor boostlades med all strøm tilgjengelig til spenningen er 2.4V/celle, uten å risikere at batteriet blir ødelagt. Ved 2.4V har man ladet inn 80% av tilgjengelig kapasitet ( batteri i god stand ). Hvis man forsetter å lade videre uten å kutte den store ladestrømmen, så vil det oppstå en voldsom gassutvikling uten at man kommer noe vei med ladingen. Neste trinn av ladingen gjøres derfor med: (0.1 * Kapasitet i Ah) ampere, dvs man går over til konstantstrømlading. Siste trinn i ladingen er gassutvikling eneste reaksjon i cellene, dvs de siste lademinuttene skjer det ingen reaksjon av ladetilstanden til batteriet.

 

Når denne ladingen er ferdig, pleier gode ladere å gå over til vedlikeholdslading. Dvs, man lader med en konstant spenning som skal dekke batteriets naturlige utladingstap.

 

VRLA batteri:

 

Samme som ovenfor, men ladingen må være strombegrenset mot slutten fordi oksygenomdanning inne i cellene vil øke kraftig og dermed trekke mye strøm. Er det ikke strømbegrensing kan "thermal runaway" oppstå, altså batteriet blir kokvarmt og får redusert kapasitet grunnet fordampning av elektrolytt via ventilene. I værste fall eksplodere ( Varm syre er ikke greit å få på seg..)

 

Alt i alt... en konstant spenningslader er greit nok hvis du har god til til å lade frittventilert blysyre batteri og ikke har hastverk med å få ladet opp batteriet. Da vil den kunne stå på hele tiden. Vær obs på at VRLA batteri har en annen blylegering ( for å hindre vannforbruk og forbedre syklings egenskaper ) enn frittventilerte, derfor vil ladespenning og vedlikeholdsspenning variere fra produsent til produsent. Skal du lade et VRLA batteri, sjekk databladet til batteriet for å lese mer om hva de skriver om rett ladespenning. Det bør du igrunn gjøre for alle batteri som skal lades..

 

Temperatur har også noe å si på lademåte. Hvis temperaturen avviker mer enn 5 grader fra nominell temperatur ( 20 grader cel. ) bør spenningen korrigeres med 4mV/grad cel. Høyere spenning, jo kaldere det er, lavere ved økt temp.

 

Det er tilgjengelig ulike IC`er som styrer lademåte. Les databladene nøye, hva de er beregnet for og hvordan de gjør det. Eneste IC`en jeg fant hos ELFA for blysyre batteri er for VRLA batteri.

 

 

For å utnytte levetiden til et blysyre batteri maksimalt, må en god lader brukes.

 

Enkle og billige ladere består av en transformator og en likeretter. Disse bør unngås. Kalles populært batterikokere fordi de ødelegger batteriene..

 

Et blysyre batteri er dødsdømt i første øyeblikk det fylles syre på. Det blir hele tiden konsumert bly. Derfor er levetiden begrenset. Dype utladinger sykler blyet kraftig og reduserer levetid. I uladete blysyre batteri vil korrosjonsprosessene gå fortere, og de stiger med økene med økene temperatur. Motto: Lagre fulladet og kaldt! Lad dem min. hver 3 mnd ca.

 

Faktorer som fører til forkortet levetid til blysyre batteri:

 

*Høy temperatur, jo høyere jo fortere ødelagt.

*Lademåte ( koking )

*Utladetype. Dyype utladinger sykler blyet kraftig ( ved utlading brukes syre og bly dannes, ved lading brukes bly og syre dannes ) Denne prosessen er altså ikke uten tap.

*Antall utlade/ladeprosesser. Ved lade/utlade forløp vil noe bly gå tapt og legge seg som bunnfall.

*Dårlig rengjøring. Syresøl på negativ pol gjør ingenting. Syresøl på positiv pol medfører at den blir spist opp!. Renhold renhold renhold!

 

 

Ok det var litt om blysyre batteri, bare spør hvis dere lurer på noe mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for alle innleggene jeg har fått. Jeg vet ikke om det er strømbegrensningskrets på batteri laderen jeg har til rådighet og skal undersøke det før jeg gjør noe mer. Er jo litt kjedelig å ødelegge ett sånt batteri, koster tross alt kroner. :) Men vi får se hvordan det går nå da, også får jeg takke for alle innlegg igjen. :) Takk!

 

Mvh

Jaja.. *lete febrilsk etter bil*

Har ihvertfall bestemt meg for rundt 200 hk ;)

---

(x) '82 Porsche 924 Weissach nr. 6 / 400 - Totalskade (brann)

---

 

/out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

Kan man da lade det med en vanlig lader og samtidig belaste det med en f.eks 21w pære, for å unngå at det kommer opp i 100% ??

 

Det tror jeg ikke laderen har noe spesielt godt av. Eller?

Jaja.. *lete febrilsk etter bil*

Har ihvertfall bestemt meg for rundt 200 hk ;)

---

(x) '82 Porsche 924 Weissach nr. 6 / 400 - Totalskade (brann)

---

 

/out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G60Turbo: Nei det vil ikke hjelpe.

 

Best å bruke frittventilerte blysyre batteri egentlig.. det er fordi laderen i bilen er konstruert for disse batteriene samtidig som de har lang levetid og er relativt billige.

 

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De du gjør er å kjøpe deg en elektronisk styrt puls lader. Denne har jeg ladet batteriene jeg har brukt. Gjennom er år-rekke. Har bla. ladet ut red-top optima batteriet mitt mange ganger og aldri hatt noe problem med dette. 4 Gode grunner til gel-batteri

1 det kan monteres i alle mulige rettninger.

2 Ingen "knall-gass" hydrogen/oxygen utånding

3 Vedlikeholdsfritt

4 Høy kald start strøm kapasiet pga liten indre motstand

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kiv_tuning: En slik lader er jo det beste.

 

Men er de beregnet på dette ?

 

Synkron generatorene i dagens personbiler leverer jo rundt 60A på maks til div. forbruk i bilen. Dvs denne store strømmen må igjennom laderen..

 

Høres ikke billig ut!

 

Så et billig frittventilert blysyre batteri er nok best rent økonomisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

kiv_tuning: En slik lader er jo det beste.

 

Men er de beregnet på dette ?

 

Synkron generatorene i dagens personbiler leverer jo rundt 60A på maks til div. forbruk i bilen. Dvs denne store strømmen må igjennom laderen..

 

Høres ikke billig ut!

 

Så et billig frittventilert blysyre batteri er nok best rent økonomisk sett.

smps(swith mode power supply), strømforsyningene er vel beregnet på dette. En annen ting er jo generatorene. Men det er jo ett bil batteri, så du burde vel være lagd for å tåle det.

 

Ett gel batteri koster vel fra 1200 og oppover.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

 

Kort fortalt så trenger GEL batteriet en annen lademåte enn frittventilerte blysyre batteri. Det er fordi mot slutten av ladeforløpet ( når batteriet er 100% ladet ) så vil oksygenomdanningen inne i batteriet øke drastisk. Dette gjør at batteriet sluker strøm og den strømmen går KUN til varme, noe som i værste fall kan føre til eksplosjon.

 

oops, hehe derfor gel batteriet i golfen bare ble dårligere og dårligere etterhvert som jeg lada det.. jaja da vet jeg det.. flaks det ikke eksploderte da når jeg styra og lada i vinter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Hei!

 

Kort fortalt så trenger GEL batteriet en annen lademåte enn frittventilerte blysyre batteri. Det er fordi mot slutten av ladeforløpet ( når batteriet er 100% ladet ) så vil oksygenomdanningen inne i batteriet øke drastisk. Dette gjør at batteriet sluker strøm og den strømmen går KUN til varme, noe som i værste fall kan føre til eksplosjon. Problemet med en vanlig laderegulator for bil er at den ikke har strømbegrensnings krets, som trengs for GEL batteriet. Sannsynligvis blir det ødelagt for godt, fordi elektrolytten forsvinner. Du kan ikke etterfylle vann på slike ventilregulerte batteri.

 

GEL batteriet er et ventilregulert blysyre batteri. Dvs en ventil i cellen sørger for at det alltid er ca 0.1 bar høyere trykk der enn omgivelsene, dette for å minimere vannforbruk ( slippe påfylling ). De har ikke like lang levetid som de "vanlige" frittventilerte blysyre batteriene.

 

 

Hei,

 

Jeg trodde jeg var ordentlig smart og kjøpte en passe kraftig lader på Biltema, men etter å lest hva du skriver er vel laderen jeg kjøpte ikke egnet til å lade gelebatterier? Jeg har nok uansett behov for en bra "vanlig" lader og tenkte den kanskje også kunne brukes ved f.eks ved bilstereo spilling. Biltema hadde også en større som var på 400amp, men jeg håper det holder en stund med 300amp(Anlegget er nok ikke på mer enn maks 700 ekte watt). Det er dog ikke sikkert at jeg kommer til å benytte den til så mye mer enn å lade opp batterier. Det jeg lurer på nå er hvilken lader kan jeg benytte på gelebatterier? Lurer også på om gelebatterier er såkalte tørr celle batterier? Etterhvert vil jeg kanskje få to tørr celle batterier med spesifikasjonene pulsstrøm (HCA) 1700 og Kapasitet 72Ah. Kan laderen på det nederste bildet benyttes? Hvis ikke har du eventuelt noen tips til hvilken lader som bør benyttes? Det som er fint for min del er at den nederste laderen kan benyttes kontinuerlig til vedlikeholdsladning om vinteren.

 

Håper på et oppklarende svar...

 

37-704_h.jpg

Batterilader med starthjelp

Kompakt starthjelp og batterilader. Utstyrt med amperemeter, automatisk overbelastningsbeskyttelse og beskyttelsessikring mot omvendt polaritet. Bryter for høy eller lav lading. Beregnet delvis for normallading og delvis som starthjelp. Leveres med ledning og ladekabel/startkabler med batteriklemmer. For tilkopling til 230 V, 50 Hz.

Tekniske data: 300 A (bilde 6)Ladespenning V: 12/24 Ladestrøm, maks. A: 20 Ladekapasitet Ah: 350 Starthjelpstrøm, maks. A: 250 Mål mm: 400 x 300 x 640 Vekt kg: 13,5

 

37-713_h.jpg

Batterilader, 12 V

Universallader for gele-, SMF- og tørrladede batterier. Gir effektiv og skånsom lading av batteriet, fordi den hele tiden tilpasser ladestrøm og -spenning til hvor mye batteriet er ladet. Kan være innkoblet om vinteren for vedlikeholdslading av f.eks. MC-batterier. Klarer også nesten helt utladede batterier. Kortslutningsbeskyttet. For bruk innendørs. For tilkobling til 230 V / 50 Hz.

Tekniske data: Maks. 5 A ladestrøm. ladekapasitet 15–50 Ah. Med innebygd vifte. Mål 186 x 88 x 47,5 mm. Vekt 0,8 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Hondaen:

Jeg er ikke noen ekspert på batterier, men jeg tror du har litt feil, om jeg forstår deg riktig.

 

Det du snakker om som ventilregulerte batterier er vanlig vedlikeholdsfrie batterier, altså ett vablig blysyrebatteri, med fortynnet svovelsyre i flytende form, akkurat som ett vanlig åpent blysyrebatteri, bare med en trykkventil på luftingen.

Det kan ikke monteres liggende, og skal normalt sett ikke trenge vedlikehold.

 

Gele-batterier er såvidt jeg har skjønt ett batteri som ikke har flytende syre, men en gelè-aktig syre, som ikke kan renne ut.

 

Kort, grovt og fantasifullt fortalt, ett batteri der syra er tilsatt "gelatin" for at den ikke skal kunne fordampe eller renne ut på samme måte som på ett vanlig blysyrebatteri, og har egentlig mest med sikkerhet ved f.eks. en velt å gjøre, men har og vist seg å ha gode egenskaper ved f.eks. bilstereo-bruk.

Disse batteriene skal ha en høyere ladespenninge enn ett normalt blysyrebatteri, siden de krever litt mere "futt" for å lades opp skikkelig.

 

Man har også noe som heter AGM-batterier, disse brukes en del på nyere biler med batteriet montert i kupèen, disse skal ikke gasse, og jeg vet egentlig ikke mere om dem enn at de har en litt annen idèel ladesyklus enn ett normalt blysyrebatteri.

 

 

Dette er slik jeg har forstått det, men jeg er ingen batteriekspert, og skal derfor ikke påstå noe overilt her.

 

Jeg satser på at du, Hondaen, som er en veldig flink og seriøs poster her på forumet av eller bekrefter meg helt eller delvis her, for det jeg skriver er ingen fasit, bare slik jeg har forstått det, og slik jeg forsto det så strittet dette veldig i mot min viten.

 

Ett vanlig vedlikeholdsfritt blysyrebatteri kan man trygt lade opp som ett vanlig blysyrebatteri som er ventilert, er kanskje ikke helt optimalt, men det er slik det blir gjort. En såkalt piuls-lader skal visstnok være en fordel, uten at jeg kan bekrefte dette.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår