Gå til innhold

Gele-batteri?

Ranger emnet

PorscheFreak

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har hatt gele-batteri en god stund nå og har i det siste hatt litt småproblemer med slakk viftereim så batteriet gikk tomt pga. ingen lading fra dynamo. Greit nok, så tenkte jeg at jeg skulle lade opp batteriet men får da masse advarsler om at det kan ødelegge batteriet pga. varme og liknende. Det jeg da lurer på er om noen kan konstantere at dette er fakta opplysninger, for hvis det er det må det jo være dumt å lage ett batteri som ikke tåler å lades opp, spesielt da det gjelder bilbatteri.

Mvh

Jaja.. *lete febrilsk etter bil*

Har ihvertfall bestemt meg for rundt 200 hk ;)

---

(x) '82 Porsche 924 Weissach nr. 6 / 400 - Totalskade (brann)

---

/out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er elkraft ingeniør og hadde hovedoppgave for Norsk Hydro ang. batteriene de har i sine UPS installasjoner i nordsjøen ( nødstrøm system ) og samarbeide bl.a. med Exide Sønnak. Kan derfor si jeg har kompetanse for å svare på ditt spørsmål.

Kort fortalt så trenger GEL batteriet en annen lademåte enn frittventilerte blysyre batteri. Det er fordi mot slutten av ladeforløpet ( når batteriet er 100% ladet ) så vil oksygenomdanningen inne i batteriet øke drastisk. Dette gjør at batteriet sluker strøm og den strømmen går KUN til varme, noe som i værste fall kan føre til eksplosjon. Problemet med en vanlig laderegulator for bil er at den ikke har strømbegrensnings krets, som trengs for GEL batteriet. Sannsynligvis blir det ødelagt for godt, fordi elektrolytten forsvinner. Du kan ikke etterfylle vann på slike ventilregulerte batteri.

GEL batteriet er et ventilregulert blysyre batteri. Dvs en ventil i cellen sørger for at det alltid er ca 0.1 bar høyere trykk der enn omgivelsene, dette for å minimere vannforbruk ( slippe påfylling ). De har ikke like lang levetid som de "vanlige" frittventilerte blysyre batteriene.

Det som står nedenfor her skrev jeg i et annet forum, kan være til hjelp: