Gå til innhold

rust på kanalene, litt småhjelp

Ranger emnet

RuuDpus

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal fjerne litt rust på kanalene mine. Stort sett bare overflaterust. Tenkte å pusse bort med sandpapir, men hvor grovt skal det være? gjør ikke noe om resultatet ikke blir monsterfint, for det er på kanalen der det nesten ikke syntes. Vet at jeg uansett ikke får bort all rusta pga. av at man får jo ikek bort 100% uten glassblåsing eller noe sånt. Men spørsmålet mitt er som følger; når jeg har fått bort alt, så legger jeg på noe som stopper rust og er en grunning.. det vil jo sikkert komme tilbake, men hvor lang tid vil det ta om jeg gjør arbeidet bra? vil det komme tilbake om 5-6mnd, eller kan det fort holde ett år eller 2?

Mvh Espen Ruud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puss ned til blankt stål. Bruk et grovt papir (P60 f.eks) Hvordan overflaten blir spiller ingen rolle, siden du bør bruke sparkel for å få en jevn og fin overflate. Når du har pusset bort all rust, pensle/spray på f.eks butox (la det stå 24 timer + - ), eller et rustprodukt som kapsler inne de små rustpartiklene som er igjen. Dette gjør da at rusten ikke kommer tilbake (så raskt). Sparkle med finparkel, og pusse det fint til. Gå over til slutt med et 1200 papir, for å få ne jevn og fin overflate. Før lakk, trenger du grunning. I hovedsak for at lakken skal feste seg. Men du får jo også grunning med sink, som også hindrer rust. Så lakk + klarlakk.

Et tips om du skal kjøpe spraybokslakk, er å få firmaet du kjøper hos, til å tilsette akryl (klarlakk) i boksen, så slepper du kjøpe klarlakk i tillegg.

Håper dette hjalp deg litt. :)

- 09' BMW 318d LCI M-sport

- 04' Audi A3 1.6 Ambition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hjalp meg veldig mye;) Alltid hyggelig med lange gode forklaringer!

Men med tanke på at dette ikke vil synes, siden det er under på en måte, har sparkelen noen annen funksjon enn at den rett og slett er til pynt? for isåfall er jeg lat nok til å stå over:P Må jeg nødt til å bruke klarlakk over siden det er under? har det noe annet enn utseendemessig funksjoner? Og til slutt, tenkte ikke å spraye, bare å koste det på så enkelt som mulig. hehe... Ikke nok med at jeg er lat, men jeg er også grusomt dårlig med alt sånt noe, og skal gjøre det mens bilen står på bakken, derfor det blir vanskelig med spraylakk.

Igjen, takk for hjelpa så langt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider