PrinsWilhem Skrevet Oktober 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2003 Har en arbeids giver lov til å betale en person under tariff i time lønn?? Siter "My new years resolution is 1280x1024" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G60Turbo Skrevet Oktober 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2003 antar du mente arbeidsgiver og nei, det er ikke lov..... Siter 83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport 83 80 Turbo Quattro 86 80 Quattro GTE "There is no replacement for turbocharged displacement" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Oktober 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2003 Originally posted by sheriff Har en arbeids giver lov til å betale en person under tariff i time lønn?? Arbeidstakere som er uorganisert må nok akseptere dette ja. Men er man organisert, så har man vel krav på tariff mener jeg!? Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PrinsWilhem Skrevet Oktober 1, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2003 Og med organisert mener du? Siter "My new years resolution is 1280x1024" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G60Turbo Skrevet Oktober 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2003 minstetariffen står jo i arbeidsmiljøloven, og gjelder for alle arbeidstakere i norge Siter 83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport 83 80 Turbo Quattro 86 80 Quattro GTE "There is no replacement for turbocharged displacement" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PrinsWilhem Skrevet Oktober 1, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2003 Fra LO's sine sider Det finnes ingen lovfestet minstelønn i Norge, uansett alder eller bransje. Alt som har med lønn å gjøre er overlatt til partene i arbeidslivet. Dersom du er organisert og det er tariffavtale ved bedriften - DA HAR DU KRAV PÅ MINSTELØNN! Du har kanskje hørt ordet "tarifflønn" - og det er den lønna LO forhandler seg fram til for sine medlemmer. Mange som skal ut i sommerjobb ringer oss i LO for å få vite tarifflønna i den jobben de ha fått. Det kan være et fint utgangspunkt å vite når du skal avtale lønn med arbeidsgiver, men husk: det er ikke noe du automatisk har krav på Men jeg skjønner ikke hva uorganisert/organisert menes Siter "My new years resolution is 1280x1024" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet Oktober 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2003 Originally posted by G60Turbo minstetariffen står jo i arbeidsmiljøloven, og gjelder for alle arbeidstakere i norge Hvilken paragraf? Arbeidsmiljøloven regulerer nemlig ingenting som har med lønn å gjøre her i landet, det finnes ingen minstelønn i det hele tatt, i sterk kontrast til hva mange tror. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet Oktober 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2003 Originally posted by sheriff Har en arbeids giver lov til å betale en person under tariff i time lønn?? Det kommer an på flere faktorer: -Er arbeidsgiver organisert? -Er arbeidstaker organisert? Dersom svaret er ja på begge spørsmålene er det klare tariffavtaler å forholde seg til. Dersom du svarer nei på ett eller begge spørsmål er svaret i mange tilfeller at nei, det er ingen minstelønn for arbeidstakeren i dette tilfellet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PrinsWilhem Skrevet Oktober 1, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2003 Men jeg veit jo ikke hva det menes med o r g a n i s e r t Siter "My new years resolution is 1280x1024" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet Oktober 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2003 Originally posted by sheriff Men jeg skjønner ikke hva uorganisert/organisert menes Er du medlem av en fagforening? Det er spørsmålet.. Og for bedriften mener de da om de er medlem av en arbeidstakerorganisasjon, som foreksempel NHO. Er ikke bedriften organisert er det høyst tvilsomt at du får mer enn du får i dag selv om du organiserer deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G60Turbo Skrevet Oktober 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2003 Originally posted by Ascona Hvilken paragraf? Arbeidsmiljøloven regulerer nemlig ingenting som har med lønn å gjøre her i landet, det finnes ingen minstelønn i det hele tatt, i sterk kontrast til hva mange tror. Kan nok stemme det ja, var vel minstetariffene jeg tenkte på. Husker bare jeg så noen tall i sos.øk.... var vel ca75kr timen som var det laveste tariff i handel&kontor dengang... for en 18åring. Husker det nå at det ikke fantes noen lov på det, men at det fantes tariffer i arbeidsgiverorganisisjoner og dersom det er en en tariff på ett arbeidssted skal alle som jobber der ha lønn over minstetariffen uavhengig om de er organisert eller ikke. men rett meg gjerne, mange år siden jeg hadde det her..... og har siden fått så godt betalt der jeg har jobbet at jeg ikke har brydd meg med det..... ;) Siter 83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport 83 80 Turbo Quattro 86 80 Quattro GTE "There is no replacement for turbocharged displacement" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg