Gå til innhold

Mister effekt

Ranger emnet


Geir A

Anbefalte innlegg

VW Golf IV 1.9 Tdi 90 hk 2000 modell med ALH motor:

 

Hei.

 

Har nettopp kjøpt meg denne bilen, gått 126000 km.

 

Problemet er att ved kjøring uten effektboks så er bilen

helt normal - kan dra den ut på alle gir og mister ikke effekten.

 

Ved montering av effektboks skjer følgende:

 

Ved ca 3200 omdr. mister motoren effekten og blir som orginal.

Dette skjer kun i 4. og 5. gir, ikke ved 1. 2. og 3. gir.

Da kan jeg dra den helt ut til rødmerking.

Når problemet oppstår må jeg skru motor av/på for att effektboksen skal virke igjen (KCR).

 

Jeg har gjort følgende med bilen:

120000 km service - dvs luftfilter og dieselfilter er nytt.

Skiftet luftmassemåler og 2 stk N75 ventiler.

Skiftet ut vacumslanger og kontrollert alle trykkslanger.

Problemet blir heller ikke mindre om jeg justerer ned effekten på boksen - eller øker den med mer den er levert med orginalt.

 

Tatt av slangen inn til EGR ventil - men ikke noe unormalt mye koks der.

 

Noen som har noen gode råd eller vært bort i lignende problem?

 

Lest av følgende feilkode med vag-com:

 

Fault Found:

17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation

P1557 - 35-10 - - - Intermittent

 

Det er etter hva jeg ble fortalt typisk feil for N75 ventilene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skru av egr-ventilen og se inn i innsuget. EGR-ventilen kan være ren på "slange-siden" men full av dritt på andre siden av det spjellet.

 

 

Har gjort det nå - og ingen dritt av betydning.

 

Noen flere som vet eller har forslag?

 

Har vag-com om noen har noen tips til elektronisk feilsøking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve dette: Koble ut den vakumslangen som går til EGR-ventilen så den blir deaktivert. Plomber vakumslangen med en passende skrue eller no (selvfølgelig viktig at denne er tett) og prøv å kjør en tur.

 

Får omtrent samme problemet når EGR-ventilen er koblet til, men så snart den er ute av spillet så skjer det aldri :) Bilen min går over i en slags "limp-mode" så den mister ALT av drag.

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo :) men like greit å kjøre inn en skrue i den da. Skader ikke slangen.

 

Worst case scenario er jo at det blir en vakumlekasje (falskluft), men det skjer ikke annet enn at bilen går i limpmode :)

 

 

Ingen forskjell. Feilen oppstår fremdeles, ved samme turtall fart.

 

Kan wastegateventilen forårsake dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil på boksen? enten ved at den er defekt eller er til feil modell?

 

Høres ut som at boksen lurer opp turbotrykket for mye, slik at den går i nød-modus i stedet.

Min ble også sånn da jeg fiklet med turbotrykket.

Om du har et turbotrykksinstrument liggende, kan du prøve å sette i det.

normalt trykk er peak opp til rundt 1,2 bar og stabil rundt 0,9.

normalt går den i nød-modus ved rundt 1,5-1,6 bar når det holdes konstant over tid.

den vil kunne tåle litt peaking ved dette trykket. derfor skjer ikke feilen før du drar den over lengre tid på 4-5 gir.

Siden det er N75-Ventilene dine som styrer turbotrykket ditt, vil det da være naturlig at du vil få feilmelding på disse.

håper dette hjelper deg?

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært feil på wastegaten din, hadde ikke bilen fungert normalt uten boksen. Dette hadde da resultert i at du måtte byttet hele turboen, da wastegaten sitter integrert i turbo-manifilden med turboen.

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge hjemmesiden til KCR så øker dem ikke turbotrykket men forandrer innstillinger på innsprøyningstidspunktet, ??

Skal måle trykket å se hva som skjer.

Boksen har jeg prøvemontert i en annen bil som fungerer utmerket så burde ikke være noe feil med den?

 

Takk for svar sålangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MUlig ikke boksen til KCR styrer turbotrykket nei.

Noen bokser tar for seg alt og noen endrer bare på diesel-insprutet. Sånn som min.

Men sjekk det ut da. er verdt et forsøk. Min reeagerte i hvertfall på det viset da jeg mekket på turbotrykket.

Kan du ha satt en vacum-slange feil?

Har du byttet til åpent filter? Hva Gjorde du da med den lille vacum-slangen som gikk inn i filterboksen? Hvis du tetter denne eller setter vacum på den, vil du også få høyere turbotrykk.

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår