Gå til innhold

spm. ang batteri til bilstereo

Ranger emnet

lars y

Anbefalte innlegg

Hei.

Tja, har noen grunnleggende spm ang batteri. Hva er forskjellen på "ah" og ampere på batteri? og hva er vanli på et standard bilbatteri?

Jeg har et relativt stort anlegg i bilen og kjører på standard orginal batteri. Forsterkeren er på 4400w rms så skulle tru den kunne hatt godt av litt ekstra drivkraft?:D

VILLE JEG MERKA NOEN STOR FORBEDRING PÅ LYDEN OM JEG GIKK FOR ET LITT MER VOKSENT BATTERI??

Har titta litt rundt og fant f.eks. det batteriet her: Ground Zero GZBP 12.2500 70aH 2500A peak

70aH og 2500ampere... Hva betyr disse specsa, og åsn er det til forhold til orginal batteri?(hvor mange "ah" og ampere er det som regel på et standard bilbatteri?)

Men det viktigste jeg lurte på her er om jeg vil få en merkbar forbedring i lyden? (bass)

Takker for alle svar.

Mvh. Lars Y

97 Eclipse GSX

97 BMW 523ia E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Litt offtopic;

Noen som vet ca hvor mange RMS watt man kan levere med ett standard batteri?

Lurer litt på det siden jeg vurderer litt om jeg skal putte inn en sub som krever 600 rms watt ekstra og da er det greit å vite om man trenger å oppgradere strømtilførselen. ;)

"I can accept failure, but I can't accept not trying."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den krever 600 RMS er det også en del i tilleg pga varmetap i forsterker, fra 10% helt opp til 60%.

AH er ikke bare 1 ampere men feks ved 2 ampere trekk halverer du tiden osv.

Spørsmålet er vel om jeg vil kunne kjøre ett anlegg på opp til ca 2000 RMS watt med ett standard bilbatteri(54AH) og greie kabler?

Har bare en 16mm^2 strømledning så burde vel oppgradert den da, men den funker faktisk bra på ett anlegg nå som trekker rundt 1200 RMS watt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil funke ja, men ikke om du får den til å yte 2000W, Pga at forsterkeren yter ikke 2000W RMS hele tiden bare på maks, å det er gjerne bare på bass slag men dette kan føre til spenningsfall og det og du kan gjerne gange RMS watten din på en SKIKKELIG analog forsterker med 1.5(Om digital 1.1), eller sjekke hvilke sikringer du har.

Dynamoen har også litt å si, men at det hadde gjort godt med nytt batteri er ikke feil å si.

Tipper forsterkeren har rundt 200A sikringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil funke ja, men ikke om du får den til å yte 2000W, Pga at forsterkeren yter ikke 2000W RMS hele tiden bare på maks, å det er gjerne bare på bass slag men dette kan føre til spenningsfall og det og du kan gjerne gange RMS watten din på en SKIKKELIG analog forsterker med 1.5(Om digital 1.1), eller sjekke hvilke sikringer du har.

Dynamoen har også litt å si, men at det hadde gjort godt med nytt batteri er ikke feil å si.

Tipper forsterkeren har rundt 200A sikringer?

Ikke sikker, er en soundmagus x1502 og får en Soundstream TRA 680.4.

Vil ikke batteriet lett kunne bli flatt om jeg har ett altfor kraftig anlegg da?

Regner med jeg må oppgradere strømkabelen når jeg skal inn med 4-kanaleren og en sub ekstra ihvertfall.

Skal koble soundmagusen i 1 ohm så den yter 1500 watt ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah (amperetimer)betyr vel hvor lenge et batteri kan levere 1 ampere altså 70 timer,2500A peak betyr at det maks kan levere 2500A f.eks idet du skal starte bilen eller et bass slag..

correct me if i'm wrong..

Ah er en standard for og måle kapasiteten på batteriet, og den skal måles i 20 timer, så ett batteri på 60Ah er målt ved 3A trekk i 20 timer. Så det betyr ikke automatisk at du kan trekke 1A i 60 timer, eller 60A i 1 time.

Så vær litt obs når du kjøper batteri, slik at det er standard måling på det, er det brukt mindre/sterkere strøm ved utladings testen, så vil man få et annet Ah resultat, som da ikke er korrekt.

Vw Polo 2003 mod, senket 40mm. Larzon Ice 17". Rockford T2 15", Rockford T30001bd, Us Amps XT1600.4, Rockford RFX9420, Cadence US-6K frontsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider