Gå til innhold

Hvordan bygge ideelt grenrør med pulsplit?

Ranger emnet


SHN-Motorsport

Anbefalte innlegg

Jeg er nå på tur og bygge meg grenrør til gobørsa og er en del tingjeg er usikker på.

 

Plenen er og bygge med lange rør, pulssplit og to stk tial 38mm wg. Har fådd det for meg at det vil bli bra respons med et slikt opsset med et lite eksoshus.

 

Pulssplit er at eksospulsen fra sylinder 1 og 4 kommer samtidig, å 2 og 3kommer samtidig (i allefal på volvo rødblokk). Så da bygger jeg 1 og 3 så 2 og 4 sammen eller 1 og 2 så 3 og 4 sammen. Slik jeg har da forstått det er at begge portene på turboen da får en eksospuls hver samtidig. min teori er da at man deler 1 og 3 fra 2 og 4 slik at dem får hver sin port og man får mere et "4-2" grenrør i stedet for et tradisjonelt 4-1 grenrør med collector. Derfor 2 stk WG altså en på hver side.

 

Noen motorguruer som har noen synspunkter på dette? har jeg tatt helt feil eller er jeg inne på noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huke 1 og 4 sammen,og 2 med 3... 1 og 4 har ikke eksospulsene samtidig,de kommer annenhver veiv-omdreining. Ditto for 2 og 3. Dette for en "normal" firer... Er lengdene riktige kommer pulsen fra #1 til enden av røret sitt,fasevender og slenger en kraftig (kraftigere enn en kollektor med alle 4 røra i,siden pulsene da ofte "står i kø" og forstyrrer hverandre) undertrykkspuls opp grenrøret fra #4 og hjelper til med å "suge tomt" forbrenningskammeret når stemplet er på topp (og siden stemplet står stille og rolig på topp,lager det jo 0,niks,nada,zilch sug selv,bare eksosen som gjør den jobben) og samtidig suger det inn frisk blanding fra innsugsporten,sånn at fylle-kula begynner før 12 på natta...eh... fyllingen begynner før stemplet selv beveger seg nedover og lager en trykkforskjell som suger inn mer blanding.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er orginalt på Evo'ene..Ta en kikk på grenrøret så har du den infoen du trenger for å lage et eget.Bruk kortest mulig rør og jevne "svinger" på rørene for å opprettholde høyest mulig gass hastighet til turbinhjulet.Kan nevne at et skikkelig bygd grenrør fra Tomei koster $869...Jeg har ett ferdig bygd grenrør i SUS304 rustfritt til salgs hvis du er interessert.Dette er til en Evo men det kan hende du kan kappe vekk flensen og sveise på en Volvo flens.(du må også sveise inn ett rør til den eksterne wastegaten) send en pm hvis du er interessert..

 

Bilde:

 

HPIM0084.jpg

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at rørlengden i seg selv diktérer pulstimingen. På et gitt turtall har du et fast antall pulser som kommer ut eksosportene, og det eneste man forandrer med lengre rør er tiden det tar før de når kollektorene. Det er jo det som er en hel del av poenget med et pulssplittgrenrør; gitt at alle primærene er like lange skal pulsene ikke kollidére med hverandre i kollektoren(e) for så å forårsake lokale trykkspikes, reversjon og andre ekkelheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takkær for koreksjonene turboed1. så det dere menere er korte rør? da burde jeg vel bruke 47mm diameter på rør? har jo ikke lyst på for mye baktrykk. så jeg 1 og 4 inn til ene hullet i flensen så 2 og 3 til andre hullet i flensen? slike at det bli 2 kollektorer liksom? er dette effektivt? fikk ikke noe klart svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at rørlengden i seg selv diktérer pulstimingen. På et gitt turtall har du et fast antall pulser som kommer ut eksosportene, og det eneste man forandrer med lengre rør er tiden det tar før de når kollektorene.
Hvilket er hele poenget...pulsene går med lydens hastighet,selv om mediumet de vandrer i ikke gjør det. På en enkelt takt rekker de å gå frem og tilbake i røret flere ganger,desto kortere rør,desto flere ganger. Første pulsen er alltid sterkest,andre litt svakere tredje enda litt mer...og desto lenger ut i rekka man kommer,desto tettere kommer de... Derfor vil man ha et rør som er langt nok til å gi første- andre- eller tredje-puls som "hjelp" til sylinderen den er parret med,dette da på et gitt turtall hvor man ønsker krutt... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takkær for koreksjonene turboed1. så det dere menere er korte rør? da burde jeg vel bruke 47mm diameter på rør? har jo ikke lyst på for mye baktrykk. så jeg 1 og 4 inn til ene hullet i flensen så 2 og 3 til andre hullet i flensen? slike at det bli 2 kollektorer liksom? er dette effektivt? fikk ikke noe klart svar på det.

47 mm innvendig er noe stort... men det går. Baktrykket styres i mange tilfeller av turboen og luftveiene den andre siden av den er koblet til,og ikke bare grenrøret...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 mm innvendig er noe stort... men det går. Baktrykket styres i mange tilfeller av turboen og luftveiene den andre siden av den er koblet til,og ikke bare grenrøret...

 

så det du sier er at jeg bør kjøre med kansje 42mm innvendig diameter på rør og ha ganske så lange primærer? kansje rundt 50cm? vil ha god respons og godt med moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det du sier er at jeg bør kjøre med kansje 42mm innvendig diameter på rør og ha ganske så lange primærer? kansje rundt 50cm? vil ha god respons og godt med moment.

Vil ikke alle ha det? :D ...noe sånt...men mye ligger i resten av motoren også. Alt kommer som sagt an på oppsettet.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår