Gå til innhold

Kjøre bilen på frityr

Ranger emnet

Dakryon

Anbefalte innlegg

Hei

Leser og hører stadig om folk som kjører sine gamle diesel-hauger på frityr-olje, med stor suksess. De får olja gratis ifra den lokale burger sjappa som egentlig må betale et par kroner literen for å bli kvitt spesial-avfallet, og er derfor bare glad til at noen henter det gratis.

Spørsmålet mitt til dere som er litt mer tekniske en meg selv er:

Er dette også mulig å bruke på litt nyere dieselmotorer? Har en 2007 modell toyota hilux jeg drømmer om å kunne kjøre på dette.

Er det evt. mindre modifikasjoner som må til?

- Toyota Hilux / Taro, 1996 mod

- Nissan Navara, Mountain truck, 2006

- Mitsubishi Pajero 87 mod.

- Chevrolet Tahoe 2005 mod.

- Toyota Hilux x-cab 2007 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frityrolje er alt for tjukk for å bruke som direkte erstatning for diesel. Da må man i så fall ha mulighet for å starte på vanlig diesel og ha et system for oppvarming av olja slik at den blir tynnere. Jeg tror uansett ikke dette er gangbart i Norge med de temperaturene vi har her.

Skikkelig biodiesel er forestret olje, dvs at man tilsetter metanol og lut for å danne f.eks. RME (raps-metylester). Denne er tynnere enn den opprinnelige olja iom at man blir kvitt en del av fettstoffene. Dette kan i prinsippet brukes som direkte erstatning for vanlig diesel, muligens må noen slanger eller pakninger byttes. Såvidt meg bekjent mister du garantien på en Toyota hvis den kjøres på biodiesel. På en så ny bil ville jeg ikke laborert med urenset frityrolje, men RME eller lignende skal gå bra hvis du beholder nybilgarantien.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider