Gå til innhold

Høgt oljeforbruk og mye eksos?

Ranger emnet

le0n

Anbefalte innlegg

Bilen bruker ganske mye olje nå, ca 1 liter på 1 1/2 mnd og det ryker tidvis svart av eksosen. Spessielt når jeg ligger og bremser på gir i nedoverbakker, og deretter gir gass..

Hva kan dette være?

Nå skal de sies at motoren har brukt mye olje så lenge den har vært i mitt eige, og siden det er turbobil så har jeg i grunn ikke sett den store skaden i det men nå når det begynner og ryke litt svart så blir jeg litt bekymret..

Bilen er chippet, åpent filter og kjører uten katt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ingenting om at turboen har litt slakke opp og ned.

Det stabiliserer seg når oljetrykket kommer.

Men inn og ut derimot, det er ikke bra det!

Svetter det noe rundt turboen? Har du mye olje i trykkrørene?

Jeg vet ikke, er som sagt lite teknisk av meg når det gjelder sånt.. Men om det svetter skal jeg nok finne ut av, så fort jeg har bilen tilgjenglig igjenn..

I dag har det faktisk ikke røket noe i det hele, såvidt jeg har fått med meg. Ei heller noen lukt som det har vært tideligere..

Muligens bare litt bagateller da, for motoren går kjempefint sånn ellers.. Men kan jo få audi til og sjekke tilstand på turboen i sammenheng med service...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det ryker svart er ikke så farlig. ryker det blått derimot.. da begynner ting og kunne koste litt mer

leOn: Hør på Housey. Svart røyk har ingenting med oljeforbruk å gjøre men betyr at motoren har for rik blanding (for mye bensin i forhold til luft).

Du skriver ikke hvor mye du kjører på 1,5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leOn: Hør på Housey. Svart røyk har ingenting med oljeforbruk å gjøre men betyr at motoren har for rik blanding (for mye bensin i forhold til luft).

Du skriver ikke hvor mye du kjører på 1,5 mnd.

Det er fordi jeg ikke vet hvor mye jeg kjører i mnd:D Men bilen blir brukt ca 16.000 km i året, så det blir brukt som normalt vil jeg tro..

Okay, vist det har med luft i forhold til bensin og gjøre så kan jo faktisk det stemme.. Hadde ikke dette problemt i vinter når jeg kjørte med kn filter, men etter at jeg satt på åpent filter har det blitt problem.. Da setter jeg gjerne på igjen kn filteret og prøver med det:)

Men er det skadlig og kjøre med for mye luft i forhold til bensin på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider