Gå til innhold

Div spm om remote turbos

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Det har jo blitt "in" og montere turboer lengre bak i bilen og milevis unna manifolden.

Vil ikke det skape ett utrolig til turbolag?

 

En fordel er jo at de får bedre plass under panseret og at mye av varmen ikke befinner seg under panseret. Men siden turboene står så langt bak i bilen blir eksosen en god del kjøligere. Vil det da si at man kan bruke variabel turbogeometri for og kompansere for den tapte responsen?

Mener og huske at VTG bare finnes på diesel biler pga kjøligere eksos men det kan hende jeg tar feil her.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I alle mindre motorer er det eksospulsene som driver turboen. Viktig å avstemme lengdene så pulsene treffer til rett tid. Hvis du plasserer turboen svært langt unna vil det derimot bli det konstante trykket som driver turboen. Konstant trykk brukes på større motorer, type lasteskip.

 

Så jeg vil mene at dette vil gå mye utover responsen.

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldrig sett slik oppsett på annet enn store V8'ere og slikt. Og trur ikke det egner seg til særlig små motorer.

Trur ikke det er så kult på en 2.0l firer feks :)

VTG eller VNT finnes på bensinmotorer og, men er vel ikke like utbredt. Hvertfall ikke enda. 997 911Turbo har vel VNT-turboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fremt du holder rørdimmen til og fra turboen proposjonalt riktig i forhold til "det store oppsettet" så får du samme resultat... pulsene hjelper til på små motorer,men det er trykkforskjellen som driver de... I Formula SAE,som er en racingklasse mellom tekniske skoler hvor de bruker 600cc motor,liten snurre og knøttliten restriktor,har de fått mer hk,bedre kjørbarhet og javnere ladetrykk med et digert plenum (+4 liter) på eksosen...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mange fordeler med å montere den bak å. Bla. som du nevner plass, å temperatur under panseret. En turbobil som har turbolag, er vel dimensjonering å komponentvalg som feilårsak. Uansett om du har turboen foran eller bak, vil nettopp turboen være "strupinga", altså den trangeste passasjen. Med front montert, vil du ha et eksosannlegg etter turboen som vil gi motstand. Ved bakmontert er det turboen jo den siste "delen" av eksosen, slik at trykkfallet over turboen vil bli større. Dette betyr åsså at du ikke trenger å oppgradere eksosen du har allerede, da turboen uansett vil begrensinga. Siden turboen jobber kaldere, vil innsugslufta bli mindre varm, å i tillegg bli kjølt ned på tur fram igjen.

Selv om eksosen er kaldere når den kommer bak, vil den fremdeles inneholde den samme massen, som jo er det som treffer eksoshjulet i turboen, å dermed driver den.

Å det "lange" røret framover har ikke større volum enn ett tilsvarende frontmontert med intercooler.

Åsså blir det jo bedre vektfordeling.

 

Litt å lese på her:

 

http://www.ststurbo.com/home

 

 

http://www.junkyardturbos.com/forum/phpBB2/

 

 

http://khturbo.net/rmtz24/RMTZ24.html

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed1: fortell?
Turboen jeg har på sykkelen sitter 4 cm lavere enn toppen av oljenivået på motoren... Da funker også en sånn pumpe og "surge tank" bra. :) Så det er en liten "case of "been there done that" "...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår