Gå til innhold

Godkjenning av datasprut?

Ranger emnet


PenetraTor

Anbefalte innlegg

Etter hva jeg har skjønt etter å ha kontaktet biltilsynet er det klin umulig å få godkjent 89+ mod biler med datasprut uten TÜV måling på avgasser. "Ønsker du å benytte uorginal motorstyring ev. andre komponenter, må støy/avgass dokumenteres fra et uavhengig laboratorium (feks. TUV i tyskland). Det må kjøres en full syklustest. Dette er kostbart. Jeg har hørt priser fra 35-120000 kr. for en slik test. 88 modeller og eldre kan godkjennes med en avgassmåling utført hos oss. På nyere årsmodeller er ikke dette godt nok pga. endrede avgasskrav. §1-15 er unntak fra dokumentasjonskrav for biler godkjent i annet eu-land eller usa." quote biltilsynt. finnes det noen smutthull når det gjelder dette? omfatter det alle former for modifisert motorstyring? f.k.s piggyback, bredbåndslambda, chip osv? eller kun "Helsprut"?

Toyota Supra MKIII Turbo

 

prosjekt monster 7M

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter hva jeg har skjønt etter å ha kontaktet biltilsynet er det klin umulig å få godkjent 89+ mod biler med datasprut uten TÜV måling på avgasser. "Ønsker du å benytte uorginal motorstyring ev. andre komponenter, må støy/avgass dokumenteres fra et uavhengig laboratorium (feks. TUV i tyskland). Det må kjøres en full syklustest. Dette er kostbart. Jeg har hørt priser fra 35-120000 kr. for en slik test. 88 modeller og eldre kan godkjennes med en avgassmåling utført hos oss. På nyere årsmodeller er ikke dette godt nok pga. endrede avgasskrav. §1-15 er unntak fra dokumentasjonskrav for biler godkjent i annet eu-land eller usa." quote biltilsynt. finnes det noen smutthull når det gjelder dette? omfatter det alle former for modifisert motorstyring? f.k.s piggyback, bredbåndslambda, chip osv? eller kun "Helsprut"?

 

Alle som har utstyr for å bremse biler og har bredbandsutstyr og co ++,

vil kunne måle alle verdier på avgass ved forskjellig last og turtall. med utskrift om det trengst.

Ingen problemer å klare kravene!! med samme kompresjon på motor

som originalt.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen må dokumentere hva effekt motor har, og reiser til eit godkjent verksted som har bremsebenk ( rulle) og det er godt nok

for biltilsyn.

Så må nå de vel godta de samme målingene på avgassen fra det samme firma eller??

Men sikker er eg ikke.

Det viktigste er at de har utstyr som holder de "kravene" som skal til for å klare å utføre de målingene.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen må dokumentere hva effekt motor har, og reiser til eit godkjent verksted som har bremsebenk ( rulle) og det er godt nok

for biltilsyn.

Så må nå de vel godta de samme målingene på avgassen fra det samme firma eller??

Men sikker er eg ikke.

Det viktigste er at de har utstyr som holder de "kravene" som skal til for å klare å utføre de målingene.

 

Det at man har godkjent utstyr til å måle effekt, er ikke det samme som å ha utstyr godkjent til å måle utslipp. Vi snakker ikke om samme utstyret som man bruker på EU-kontroll her. Testene for avgass-sertifisering er mye mer omfattende. På PKK gjør man tester som er nøye nok til å avdekke om motoren gir gode nok utslipp. Er man utenfor disse grensene er man også etter all sansynlighet også utenfor de utviddede kravene til avgass-sertifisering. Disse kravene er noe strengere på enkelte punkter enn PKK kraven. Feks kan du på testene på PKK klare kravene, selv uten katalysator, men i de testene som gjelder ved avgass-sertifisering er du langt unna. Det er der for de skal sjekke at du har katalysator, og at du skal få 2'er feil uten.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor godkjenne det? du har jo teppet over ECU'en uansett.. å så lenge avgassen er ok så skal vel ikke biltilsyn fyrn bry seg med hvordan du styrer motoren din.. det er DIN sak..

 

vil tro at de aner lunta når de ser under panseret, de som arbeider på biltilsynet er jo ikke helt grønne, ting som mapsensor osv vil jeg tro de er i stand til å gjennkjenne. Men det går jo an å parøve;)

 

"litt" sinnsykt at en katalysator skal gjøre ut så mye når det kommer til godkjenning! Det er vel det global oppvarimgshysteriet som kan for de strengere og strengere avgasskravene. surt for de med 89+:(

Toyota Supra MKIII Turbo

 

prosjekt monster 7M

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som arbeider på biltilsynet er jo nettopp det.. grønne.. hvordan skal de kunne se det me mindre du anonserer det..

 

å hva er egentlig grunnen til at du skal godkjenne det?

så lenge du klarer og få avgassene innenfor det som motoren som står i er oppgidd med så skal de ikke merke/bry seg noe om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som arbeider på biltilsynet er jo nettopp det.. grønne.. hvordan skal de kunne se det me mindre du anonserer det..

 

å hva er egentlig grunnen til at du skal godkjenne det?

så lenge du klarer og få avgassene innenfor det som motoren som står i er oppgidd med så skal de ikke merke/bry seg noe om det

 

vil jo helst ha rent mel i posen, så jeg slipper å bekymre meg for teknisk kontroll hele tiden, dessuten så vil bilen være mer lettsolgt samt at jeg fort kan får en ekstra penge når jeg engang skal selge bilen.

men er reglene slik jeg har fått hørt av biltilsynet så driter jeg i det!

Toyota Supra MKIII Turbo

 

prosjekt monster 7M

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lage så mye styr ut av dette? Motorstyringa er det vel neppe noen som bryr seg om - så lenge avgasskrav er OK.

 

Derimot hvis du har en liten toyota som i utgangspunktet har en liten sugemotor og det nå står en svær turbomata sekser med masse polert aluminium under panseret så vil de nok lure på effekt. Da kan det nok være lurt med bremsepapirer.

 

Men elektronikken har de vel ingenting med så lenge bilen er i forsvarlig og miljømessig stand.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TADA!! mitt poeng eksakt...

 

Det er jo ett fett hvordan DU styrer DIN motor.. så lenge den klarer og pasere kravene til uslipp og støy..

 

Står der ikke noe i vognkortet under støymåling så har du 118 Db og boltre deg på om jeg ikke husker helt feil..

 

Å avgassene er vel og ett fett hvordan du oppnår.. bare du er under kravene til motoren da den var ny.. eller om det er bygd kraftig om så følger de vel noe annet sett men du fatter tegninga

 

før var jeg og opptatt av dette me BT.. men så innså jeg hvor dumme de er og at det er utrolig hva de presterer og finne på og gjøre og hvor lite det har og si.. så skal det godkjennes så vær nå litt smartere en dem.. sir ikke mere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TADA!! mitt poeng eksakt...

 

Det er jo ett fett hvordan DU styrer DIN motor.. så lenge den klarer og pasere kravene til uslipp og støy..

 

Og at den klarer å passere utslippskravene må du bevise med en avgasstest til flere ti-tusener om de ser at du har uorginalt sprut........(for de vet at orginalen er grei, men ikke at datasprutet er det på det fulle kravet jeg har snakket om tidligere i tråden:shake )

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så la teppet ligge over..

 

hva skal de gjøre?

 

det dem ikke vet har dem ikke ont av..

 

 

dem vet ikke best og har ingen ting me kossen du styre motorn din.. ska du for eksempel ringe inn til politiet om du kjøre for fort liksom?

 

du avgjør no ka du gjør men faen koffør bry sæ.. dem e ikke gud sjøl om dem har på sæ flodhest draken sin..

gjøm skjiten og omså sett inn den orginale ecuen me nokka ledninga å dritt til så det ser orginalt ut..

 

å har aldri hørt om dettan me at dem ikke like nye motorstyringe.. så kan jo være at du har funne dæ en eksepsjonelt jalla stasjon.. prøv neste?

 

jj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår