Polo Classic Skrevet Mai 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2007 dem vet ikke best og har ingen ting me kossen du styre motorn din.. jj eh... de har faktisk det ja, så lenge bilen din er nyere enn '89 i hvertfall. Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Mai 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2007 Og at den klarer å passere utslippskravene må du bevise med en avgasstest til flere ti-tusener om de ser at du har uorginalt sprut........(for de vet at orginalen er grei, men ikke at datasprutet er det på det fulle kravet jeg har snakket om tidligere i tråden:shake ) en CO test er en CO test WHAT SO EVER! og IGJEN!!! SÅ LENGE MOTOREN DIN ER INNENFOR DE VERDIER SOM BT SIER ER OK!! SÅ DRITER DE I OM DET ER EN APE SOM STYRER MOTOREN DIN!!!!!! Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jossa Skrevet Mai 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2007 eh... de har faktisk det ja, så lenge bilen din er nyere enn '89 i hvertfall. ja vist du lar dem, men koffør sku du no egentlig det? e i litt :deng humør i dag å like ikke det tilsynet for 5 øre :puke: Siter HONDA - The Power of Dreams Jossa's civic to crx spec (og vel så det) prosjekt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet Mai 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2007 en CO test er en CO test WHAT SO EVER! En CO-test viser ikke ikke hele sanheten. Det er flere krav du egentlig skal tilfredstille, som utstyret til dems ikke klarer å teste. Selv om du tilfredstiller CO-kravet er det ikke sikkert at du tilfredstiller de andre. Har du sett hvor omfattende en slik test er skjønner du sikkert hvorfor. CO-testen er dog en god indikator på at de andre er i orden. Med orginalsprut vil disse verdien være i orden om CO stemmer (hvis du ikke har chip da, som blir noe av det samme). Har du datasprut, rgener jeg med at du ikke har mappet det i testlabarotorium for at alle disse verdiene skal bli ok Ergo: Ja bilen kan gå igjenom med datasprut, om PPM/CO-stemmer, men ser de at du har datasprut kan de kreve at du gjennomfører en avgass-sertifisering Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Mai 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2007 jeg spurte BT om følgende: Jeg har byttet ut den orginale motorstyringen mot datasprut SM4 Autronic, hvikle krav stilles da til eksos og andre verdier ? Så lenge co er i orden legger ikke vi oss borti hvordan motoren fungerer. Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Mai 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2007 Hmm, jeg spurte om noe av det samme som Penetrator spurte om tidligere på samme biltilsynet og svaret var følgende. Hvist man monterer datasprut i forbindelse med effekt økning (det var det jeg spurte om) så er det et krav om at avgassen skal være innenfor fabrikkens spesifikasjoner og at det må legges frem godkjente papirer fra en f.eks TUV. Avgass Papirer fra dyno eller lignende er da ikke godkjent. Det var da hvist bilen var fra 89-> Jeg driter i hva dere andre sier, det var det de sa her :D Det kan jo hende det er noen som ser litt mer igjennom håndflata istedefor fingrene også da ;) Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet Mai 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2007 Biler fra 89 opp til og med 1998 holder med et krav til Euru 2 godkjenning , Når det gjelder utslipp så er dette normen bilfabrikkene ”må” holde seg innenfor . For å teste om de holder kravene så blir bilene testet på en ”rullendelandevei” Alle utslippene blir målt for utslipp av CO HC HC+NOx NOx og PM Dette er målt i gram pr Km. Ved forskjellig last og turtall. Prosedyre for gjenomføring av slike tester får du med når du kjøper utstyret for Å ta slike målinger. Og dette er nå det samme utstyret som de kjente bil og motorfabrikkene har. Og ikke for å skremme men det er snakk om at biler som nå kommer ut nyere en 2008 må Inn for kontroll for hver 80000km for å teste om de ligger innen for de helt nye Euro normene. Og da blir her flere så må skaffe seg utstyr for å kunne utføre slike tester. Ellers så hadde det blitt lang kø nede ved TUV. Øyvind Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Jeg har fått beskjed om at jeg må i lab. med min 85mod. e30 etter jeg fortalte i søknaden til BT at motorstyringen var endret. Lurer på hva jeg skal gjøre gitt :S Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Mai 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2007 Nå skal ikke jeg garantere om bilen hans er eldre enn 89 men det er snakk om en 740 til en jeg kjenner. Han benket 350 og dro på BT... Godkjente det meste og fikk det i vognkort. De nevte ikke datasprutet, så han spurte om de skulle skrive det inn i vognkortet og da sa de at det var unødvendig og ingen som brydde seg. Hvis jeg setter turbo-motor i min 90-mod 240, tviler jeg sterkt på at han gjøken på BT river fra hverandre bilen på leit etter hjernene for å sjekke hva slags innsprut jeg har. I allefall min teori, men praksis kan selvsagt vise noe annet!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Juni 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2007 er det noen som har håndfaste "bevis" på hva som er praksis. Jeg har fått beskjed om at jeg må til TÜV med min 85 mod. med datasprut. Andre forumer sier biler med kat. ikke trenger TÜV, dette forumet sier at det er omvendt, men jeg får altså beskjed om å måtte dra dit. Om noen kan BEKREFTE og komme med noe form for skriv at biler under 89 kan ha sprut vil jeg gjerne se de. Henviser også til min tråd på evo.no evo.no :: View topic - TÜVpapirer BMW 323 turbo søkes Om jeg har noe jeg kan slå i bordet med i denne sakten er det muligens et lys i tunellen for meg og. Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet Juni 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2007 er det noen som har håndfaste "bevis" på hva som er praksis. Jeg har fått beskjed om at jeg må til TÜV med min 85 mod. med datasprut.Andre forumer sier biler med kat. ikke trenger TÜV, dette forumet sier at det er omvendt, men jeg får altså beskjed om å måtte dra dit. Om noen kan BEKREFTE og komme med noe form for skriv at biler under 89 kan ha sprut vil jeg gjerne se de. Henviser også til min tråd på evo.no evo.no :: View topic - TÜVpapirer BMW 323 turbo søkes Om jeg har noe jeg kan slå i bordet med i denne sakten er det muligens et lys i tunellen for meg og. Eg var inne med biltilsynet med bilen min en 88mod. null problem med godkjenningen, Eg kan legge til at den ikke var trimmet annet en optimalisert med 3" og luftfilter og Electromotive. Eg er ikke 100% sikker, men trur at biler opp til og med 88 har "kun" krav om co hc på tomgang varm motor. Nyere biler så har de euro 1 og euro 2 osv , da må bilen holde visse krav under forskjellig last og turtall. Det var ingen problemer for bilen min å klare de avgass krava samme hva de gasset og styrte på. Og dette med å henvise til TUV når der er andre med samme utstyr som kan ta avgas test etter de normene som de euro kravene stiller er merkelig, Man kan ta turen innom volvo eller saab og få sjekket om bilen holder seg innen for de kravene som er stilt for den modellen man har. Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Juni 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2007 Snakket akkurat med min kontaktperson hos SFOOR. Han sa som følger: "For en tre fire år tilbake godkjente vi biler med datasprut uten å mukke. Men vi har i senere tid fått krav fra vegdirektoratet om at biler med om-mapbar motorstyring skal ha en godkjent syklustest gjennomført hos et godkjent uavhengig labratorium. Jeg tviler ikke på at folk får godkjent biler med slike system andre steder i landet da flesteparten i SFOOR-gruppa mener denne og mange andre regler ikke holder vann, men hos oss skal denne testen framligge da vi ønsker å følge reglene." Så hvis noen har fått godkjent i nyere tid vil jeg gjerne vite hvor og hvordan Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Juni 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2007 altså, det han i realiteten sier er at om du bytter chip \ hjerne så skal bilen inn til testing? for det er jo i et prinsipp et om-mappbart datasystem. en ny programert hjerne på det allerede-eksisterende systemet. Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Juni 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2007 Det er vel i hovedsak det som er greia ja. Chip etc er nå ofte TÜVgodkjent uansett da Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr.Ling Skrevet Juni 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2007 Er endel frustrasjon hos mange siden Trafikkstasjonene plutselig har bestemt seg for å følge loven! (Kjøretøyforskriften, evt Forskrift om krav til kjøretøy for oss reg. før 1995). Trodde SFOOR skulle gjøre det lettere for oss ombyggere, men det har heller blitt omvendt. Men om en leser loven står det ganske klart der. Om det er minste mistanke om at avgassene er endret kan de kreve bevis for at EU-direktivet for bilens reg.år er oppfylt, og for oss som har lest EU-direktivene er det klart at det ikke er noe stikkprøve fra eksosen det dreier seg om. For å få papir på at bilen oppfyller EU-direktivet må man altså i en lukket lab med rullende landevei hvor alle avgasser samles i digre poser og måles etter kjøresyklusen er ferdig (simulerer vanlig kjøring i diverse hastigheter). Godkjente lab'er i Europa: http://ec.europa.eu/enterprise/automotive/pagesbackground/technical_services.htm Jeg sliter med noe av det samme, har fått beskjed om å vise dokumenter på at motorn oppfyller avgasskrav som gjaldt året bilen min var registrert første gang, 1990 (= kravene som fabrikanten fikk dokumentert da bilen var ny, altså ved typegodkjenning = syklustest, IKKE stikkprøve fra eksosen som de gjør ved PKK). Altså har jeg vært i kontakt med en trafikkstasjon som gadd å lese brevet de fikk fra direktoratet, og han jeg snakket med er med i SFOOR også tror jeg. For de som kjører Volvo kan de sikkert bare ringe fabrikken å få papirene de trenger, og om en har en helt original motor inkl motorstyring som tidligere var godkjent for USA-markedet eller Europa skulle en tro at de lot dette gå etter stikkprøve fra eksosen. Verre for oss som har motor som kun var lagd for det japanske markedet, da avgassdirektivene der borte var uendret fra 1978-2000 for bensinbiler, altså snille standarder sammenlignet med EU og USA, og ikke er sammenlignbare med EU-testene, er visst helt andre sykluser. Det er greit nok at jeg skal oppfylle avgasskrav for 1990 (var forresten ikke noe EU-direktiv dengang, så det er USA-krav som jeg må oppfylle!), men det som er høl i hue er at det praktiseres såpass ulikt overalt, og at en skal tvinges til å dra til et annet land med bilen for å få testet dette i en dyr lab. Disse testene er jo de samme som fabrikantene gjør da bilene er nye, ikke ment for menigmann akkurat. De burde rett og slett godta PKK-testene inntil de kan sjekke disse avgassene selv. Koster forresten "bare" EUR 800,- hos TUV nå å få gjort en syklustest, men vegvesenet blir jo nødt til å snarest å lage en sånn avgasslab midt i Norge om de skal forsøke å håndheve loven ovenfor alle de ombygde bilene som har kommet de senere årene. Det er greit at en skal få ned utslippene, men de må jo backe det opp med utstyr for å teste avgassene med, ihvertfall EN lab i Norge, ikke for mye forlangt. Og hvis vi nå plutselig skal redde miljøet; hvor i helv.... blir det av E85!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.