bjørn Skrevet Juni 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2007 [...] Og hvis vi nå plutselig skal redde miljøet; hvor i helv.... blir det av E85!? Bra post, henger meg på frustrasjonen over mangel på E85 her i landet. Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet Juni 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2007 Ja og hva med alle de som har bygget om til gassdrift! De har og modifisert med Chip eller datasprut. Gjelder de nye reglene for de og? I så fall så er det på høg tid at noen her i landet får utstyr og godkjenning til å foreta kontroller. Eg hadde tenkt å bygge om til E85 og hva med det? Øyvind Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jossa Skrevet Juni 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2007 så hva har vi lært av det som skjer? jo drit i biltilsynet.. de har ikke mere peiling en naboen din som ofte.. og de beviser jo gang på gang at de er der bare for og jobbe mot oss.. så hvorfor må vi da jobbe me dem? nei.. jeg godkjenner motorbytte og så får respiratoren være under radaren.. Siter HONDA - The Power of Dreams Jossa's civic to crx spec (og vel så det) prosjekt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 @dr.ling: hva tenker du å gjør med problemet, stikker du til TÜV? Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr.Ling Skrevet Juni 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2007 Tenker på å kjøre til TÜV ja (Essen, Tyskland) siden det hadde vært artig å være en av de første med japansk utgave 3S-GTE motor godkjent, men er jo langt å kjøre da..... må vel kombineres med sommerferie. Hadde jeg bodd litt lenger sør hadde jeg nok gjort det allerede. Hvis jeg hadde gjort noe mindre enn å bytte motor som er så vanskelig å få papirer på (som f.eks chip, datasprut, fjernet katalysator eller andre mindre modifikasjoner) hadde jeg nok ikke giddet å få det godkjent. Annet alternativ er å bytte til lignende motor fra USA, ikke noe problem med papirer da. Når det gjelder vekt, støy, bremser, og å få dokumentert at motorn er skikkelig installert håper jeg jeg slipper TÜV-testing på dette. Bremsene er like for Europeiske og Japanske biler heldigvis, og støykravene kan en finspikke på til slutt. Iflg TÜV koster komplett bremsetest ca €2000! Og å få dokumentert installasjonen av motor inkluderer støymåling, teknisk sjekk av selve installasjonen, maks-hastighet osv og koster €800-1000, men skal være unødvendig å få gjort av TÜV om jeg klarer å dokumentere at ny motor har vært brukt i nøyaktig samme type bil tidligere. Får jo ikke noe papir fra Toyota på hvilken motor jeg kan bruke, er ikke så enkelt som for Volvo nei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viper Skrevet Juni 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2007 Koster forresten "bare" EUR 800,- hos TUV nå å få gjort en syklustest Dette er tall som stemmer? Mange oppererer med langt høyere siffer når dem diskuterer dette. Greit å få slikt spikra. I så fall er det ikke totalt avskrekkende. Siter 89' Mercedes-Benz 190E 2.5-16 - 89' Mercedes-Benz 190D 2.5 (konebil) Mitt fotoalbum http://www.mb190klubb.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr.Ling Skrevet Juni 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2007 For å være helt nøyaktig koster det 975,- Euro hvis man vil teste mtp US LDV 1983-direktivet eller det tyske StVZO§47 Anlage XXIII-direktivet; disse godkjennes jo som alternativ standard i kjøretøyforskriften og forskrift om krav til kjøretøy, og en trenger visst bare én syklus/gjennomkjøring, altså 975,- Euro og that's it. Hvis en vil teste etter EU-direktiv f.eks EEC 70/220 93/59 koster det 795,- Euro for hver runde. Om det er enkeltgodkjenning går jeg ut ifra at en bare trenger en runde/syklus hvor en korrigerer resultatet for forringelsesfaktor. For typegodkjenninger (hvor én bil testes for å få godkjenningspapirer på avgass for en hel modell-serie) må de visst kjøre flere sykluser. Ikke akkurat avskrekkende det der, men dette gjelder jo bare avgass. Er uansett den letteste måten å få dokumentert avgasser på japsemotorer på (vel, motorer kun for japan) istedet for å vente på papirer fra Nissan, Toyota el.l som en aldri får. Fikk forresten info'en på prisene fra denne karen: Götz Michelmann TÜV NORD Mobilität IFM - Antrieb / Emissionen Pkw / Krafträder Adlerstrasse 7 D-45307 Essen Tel.: +49(0)201.825.4132 iFax: +49(0)201.825.69.4560 Fax: +49(0)201.825.4109 e-mail: gmichelmann@tuev-nord.de Internet: http://www.tuev-nord.de Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viper Skrevet Juni 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2007 Takk for denne infoen! Siter 89' Mercedes-Benz 190E 2.5-16 - 89' Mercedes-Benz 190D 2.5 (konebil) Mitt fotoalbum http://www.mb190klubb.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Juni 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2007 Fikk du noen pris på typegodkjenning av hel bil, og ikke bare på avgass? Får du det fra TÜV kan vel ikke vegvesenet si noe. Har man bare avgasskontroll kan de vel fortsatt nekte deg godkjennelse. I følge de sidene du nevner har de jo også en avd. i Gøteborg. http://www.afconsult.com Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viper Skrevet Juni 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2007 Har man bare avgasskontroll kan de vel fortsatt nekte deg godkjennelse. Jaha? Når man har denne avgasskontrollen vil jo det være nok til å få godkjent datasprut, som denne tråden omhandler. Siter 89' Mercedes-Benz 190E 2.5-16 - 89' Mercedes-Benz 190D 2.5 (konebil) Mitt fotoalbum http://www.mb190klubb.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Juni 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2007 beklager jeg gikk litt ut av topic:coplight Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.