Gå til innhold

Kjøre lys

Ranger emnet

cyrus

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg en brukt Audi A4 stasjonsvogn 1996 modell som er importert. Denne har ikke kjørelys, og jeg tenkte jeg skulle fått koblet til dette. Snakket med Møller i Sandefjord og de skal ha 3000-3500kr for dette.

Referat fra mail: 'Kobling av dagskjørelys er dyrere enn vanlig pga 2 releer + holdere +

ledninger o.l

Beregnet til ca. kr. 3-3500,-'

Er dette tilfellet er det så komplisert på disse bilene, er det noen grunn til at det ikke bare er å bruke et vanlig rele?

Fint om noen kunne hjelpe meg med dette da jeg er litt distre og kommer til å bli kjørende mye uten lys.

1997 Yamaha YZF 600R ThunderCat

1996 Audi A4 Avant 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du få til dette selv, uten for mye banning så skaff deg koblingsskjemaet for bilen.

Begynne måle seg fram til hvilken ledning som gjør hva er ikke helt greit når du kikker inn i ledningskaoset under dashbordet..

Med koblingsskjema så ser du hvilken ledning du skal se etter og hvordan det skal kobles, har du endel knowhow om elektro.

Sikringsholder og rele får du hos biltema for en fattig 50 lapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har doktor utdannelse i hvordan el-systemet til 96`mod Audi A4 Avant 1.8 fungerer ville jeg nok heller levert den inn til et verksted. Ellers kan jeg tenke meg at det blir mye banning og sparking i løpet av kvelden...

BTW: Har aldri gjort dette på noen bil før, men antar at det er ca 158461812.48+44456 ledniger som ligger under dashbordet. Og da er sjansen ganske stor for at det blir litt krøll...

MVH Svein E.

I am really not an violent man, but I think I have to kill someone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det såpass dyrt på Audi da, pappa fikk koblet til kjørelys på sin Caddy for under 1000kr.

Ser ut som jeg må kjøre uten lys da, gidder ikke bruke mange tusen på kjøre lys.

Noen som har et koblingsskjema? Noen som vet om hvor man kan få gjort denne jobben for en billigere penge?

Pål

1996 Audi A4 Avant 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cyrus

Jeg har akkurat kjøpt meg en brukt Audi A4 stasjonsvogn 1996 modell som er importert. Denne har ikke kjørelys, og jeg tenkte jeg skulle fått koblet til dette. Snakket med Møller i Sandefjord og de skal ha 3000-3500kr for dette.

Referat fra mail: 'Kobling av dagskjørelys er dyrere enn vanlig pga 2 releer + holdere +

ledninger o.l

Beregnet til ca. kr. 3-3500,-'

Er dette tilfellet er det så komplisert på disse bilene, er det noen grunn til at det ikke bare er å bruke et vanlig rele?

Fint om noen kunne hjelpe meg med dette da jeg er litt distre og kommer til å bli kjørende mye uten lys.

Dette er da veldig enkelt å fikse..

Finn en ledning som alltid har 12v når motoren er i gang, og bruk denne for å koble det, men husk at du bør ha et rele som kutter når det får 12v på et annet bein også, her kobler du 12v fra parklys, sånn at nærlyset slår seg av når du skrur ned til parklys, det er VIKTIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanx

Tror jeg skal kjøpe meg en sånn bok og så får vi se om vi finner en ledning vi kan bruke. Det er jo litt viktig å ikke ødelegge noe, eller skape dårlig kontakt, slik at jeg får mystiske el-feil i fremtiden.

Pål

1996 Audi A4 Avant 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by even_e84

du kan jo kjøpe de "haynes" verkstedsmanualene som du får f.eks på biltema, de inneholder koblingsskjema over el.anlegget. de koster vel ca 200,- ... då får du i tillegg maual til hvordan du gjør mange andre ting med bilen.

Hmm. har haynes laget bok om A4 allerede:) har ikke jeg sett akkuratt.. synes det bare er gamle biler der jeg:) men kanksje det finnes:)

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cyrus

Det ser sånn ut: http://www.biltema.no/carparts/carpart_info.asp?iItemId=38541

:D

Pål

Fett..

snart kommer'n vel for NYE RX7 også nå..hehe:)

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider