Gå til innhold

Hvordan finne ut hva utveksling jeg har på bakakslingen?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Se etter et skilt/klistermerke på akselen

DSCN3968.jpg

Hvis du ikke finner skiltet, så popper du lokket og ser på kronhjulet.

Se etter en tallkombinasjon, som f.eks. "41 - 11".

Tallene representerer antall tenner på kronhjulet og pinjongen.

Deler du disse med hverandre finner du utvekslingen.

Er nesten garantert 3,15:1 i den bilen din :)

79 Volvo 242 DL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,15 (41/13) er ikke av de vanligste - men det er vel nettopp 84/B21A med firetrinnskasse som skal ha denne...? Dette fordi at M45 fra denne årsmodellen fikk andre utvekslinger med større sprang mellom 3. og 4.

Jeg har hatt 84 mod med b21 og m45. Den Hadde 3,54 ivertfall.

3,15 utvekslinga er å finne bare i 1031 akslingene. Altså fra 86 til 98. Noen biler hadde riktignok 1031 aksling før dette (turbo), men de hadde garantert ikke 3,15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,15 er det nok ikke! Den er ganske sjelden. Jeg tipper 3,54.

Snurr ene hjulet en runde. Har du 3,54 utv skal mellomakselen gå 3,54 runder. Merk av med tusj og få med deg en kompis til å snurre hjulet. Blir litt enklere da.

Dette kan ikke gjøres hvis det ikke er 100% sperre!

#84' 240 GLE "passion red edition"

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=151722

#86' 240 GL "vinterbil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ser ut som du bare kan lese motor og girboks utifra det.

Her kommer det noe som gjør nytte for alle som lurer på hvor den forskjellige infoen står.

skilt1.jpg

skilt2.jpg

skilt3.jpg

Larsen-Racing: kan godt være 1031 hus med 1030 innmat, Sundin hadde bilder som beviste at det forekom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,15 utvekslinga er å finne bare i 1031 akslingene. Altså fra 86 til 98. Noen biler hadde riktignok 1031 aksling før dette (turbo), men de hadde garantert ikke 3,15.

Har plukka sund 2stk 84mod med b21a og m45, og disse hadde 1031 med 3,15:1 utv.

1031-akslingene er å finne på eldre biler enn 86 også, men dette er litt sporadisk.

79 Volvo 242 DL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i følge "grønt hefte" (Nyheter 1984) skal det være slik jeg skrev lengre opp. Men faktiske forhold viser vel at det varierer og at det i prinsippet må avgjøres i hvert enkelt tilfelle...

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hadde det vert 1030 innmat i den akslingen min så tror jeg at den hadde tatt kveld for lenge siden!

Ble satt turbo i den bilen i Mai 2002 da bilen hadde gått 235.000km. Bilen har vert ungdomskjørt siden November 1999.

Den turbo motoren ble trimma de sisste månedene i 2003. Så kjøpte jeg bilen i 2004 og fiksa den turbo motoren og solgte den.

Så har jeg kjørt med den ET motoren nå i et år snart. Har tatt en mellomaksling, en OD kasse, en orginal turbo clutch og en clutch lamell.

Og ENDA har det ikke vert en ulyd i den akslingen eller noe...har ikke byttet olje på den engang.

Så at det er 1030 innmat der, det tviler jeg på...Nå er den gått over 300.000 tror jeg. Har ikke hatt speedometer det sisste halve året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider