Gå til innhold

Sikrings størrelse

Ranger emnet

Svends3n

Anbefalte innlegg

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eg bruker ein sikring på 10A meir enn det totale sikringsstørrelsen på forsterkarane mine.

Skal du dele ledningen til fleire forsterkere, bør du ha sikring der og. (der trur eg at eg har same sikringsstørrelse som forsterkarane)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kva du har på enden har lite å si, forsterkere skal ha egne sikringer. Sikringen skal maksimalt ha det kabelen skal kunne føre.

Du kan glatt føre over 100 Ampere i den kabelen.

Men så klart, om du har forsterkere tilnerma 50 ampere så treng du ikkje større sikring en 50 amp på kabelen, jo større sikring = større gjennomsluppen energi ved kortslutning = meir varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sikringen som sitter ved batteriet er en REN overbelastning/kortslutning sikring som skal beskytte kabelen om den fører for store strømmer.

Om forsterker ikke har sikring bør den selvfølgelig sikres med anbefalt sikring. men den bør ha selektivitet i forhold til den sikringen som er ved batteriet. slik at du ikke unødvendig slår ut alt om du har annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var sikker på at størrelsen på sikkringen var avhengi av forsterkeren og ikke kabelen.

vis den sikkringen bare er for å redde kabelen i en kortsluttning så gidder ikke jeg å montere sikring neste gang. ikke så nøye med kabelen.

Biler nå: Volvo 740 turbo og MB C180

Anlegg: DD 9515, DD 2510, DD M3, Hifonics Brutus 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var sikker på at størrelsen på sikkringen var avhengi av forsterkeren og ikke kabelen.

vis den sikkringen bare er for å redde kabelen i en kortsluttning så gidder ikke jeg å montere sikring neste gang. ikke så nøye med kabelen.

en hvis bilen din brenner opp da?

2005 Mercedes c180K sport

1992 BMW 325 coupe

1990 Toyota mr2 gti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300A Sikring er passende på 50mm2, men du har vel allerede satt i en :p

vegardrs, grunnen til at sikringen er dær, og at den skal være så nært strømkilden som mulig, er jo og hinder brann o.l ved evt. kortsluttninger, og sikringen bruker man og dimensjonere under det kabelen tåler, men selvfølgelig kan man jo dimensjonere sikringen etter strømbehovet. jeg dimensjonerer iallefall etter kabelen.

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider