saab9000 Skrevet Mai 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2007 Har hørt dette fra noen og lurer på om dette er riktig. Jeg er akkurat ferdig med grunnkurs. Så er det faren til en venn av meg som har ringt på den samme kjøreskolen. Og da sa de at de måtte komme ned å ta bakkestart og sånt for de. Men det sa ikke han til vårs på det kurset. Hva er riktig da? Og nå må du ha 17 timer teori. Også er det sønnen til han som ringte ned som var ute å øvelseskjørte med han(på en grusvei, litt fra hovedveien). Kan han miste lappen for dette, vis han blir tatt? Siter Kjinn å det drææg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quentez Skrevet Mai 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2007 Aldri hørt om noe av dette her. Alt du behøver er trafikalt grunnkurs, tror ikke det er noe mer før en er klar for øvelseskjøring. For min egen del er det nok å ha mopedlappen, da jeg tok den før regelendringene. Og det er ikke noe krav om å ha 17 timer med teori (med mindre du mener trafikalt grunnkurs?). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mYgg3n Skrevet Mai 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2007 det er bare å kjøre i vei det ... traffikalt grunnkurs , "assistensen" ska være fyllt 25 og hadd lappen i minst 5 år før du kan øvnongskjører med han/hun og ett fint "L" skilt bak på bilen sånn vi andre veit at u øvningskjører ;-) ... kan ikke si mere enn lykke te me kjøringa og pleas prøv ikke å kjøre saktere enn farts grensa , det er faktisk irriterende og farlig..... NB: husk å blinke/vise av i god tid (ikke få inn i hoe den norske tulle regel me at man dreier og blinker samtidig!!!) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nomix Skrevet Mai 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2007 mYgg3n: Han skal øvelseskjøre, dersom han ikke føler seg trygg i fartsgrensen kjører han ikke i fartsgrensen, slipper forbi folk så ofte som mulig, så får vi håpe andre trafikkanter viser en viss forståelse. :) Siter Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240kjerra Skrevet Mai 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2007 de regla som ble satt inn i fjor eller noe, så må eleven ha kurs før øvelsekjøring. også på moped så må man ta lappen som på bil.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab9000 Skrevet Mai 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2007 Okeii :) Neida, skal prøve å kjøre i fartsgrensa ;) Siter Kjinn å det drææg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet Mai 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2007 de regla som ble satt inn i fjor eller noe, så må eleven ha kurs før øvelsekjøring. også på moped så må man ta lappen som på bil.. ikke noe anna enn grunnkurs:P man må også huske på speil.. folk som blinker seint. eller aldri.. er h.... irriterenes. også har jeg et spm..: i ei rundkjøring. så mener mamma, og naboen.. at man skal kjøre ytterst, viss man skal av på den første, og inderst viss man skal halv veis, men viss den første ikke er før enn halv veis. hva skal man da? vi har hørt masse rart ang det.. så litt usikkre. Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simonsen Skrevet Mai 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2007 det er bare å kjøre i vei det ... traffikalt grunnkurs , "assistensen" ska være fyllt 25 og hadd lappen i minst 5 år før du kan øvnongskjører med han/hun og ett fint "L" skilt bak på bilen sånn vi andre veit at u øvningskjører ;-) ... kan ikke si mere enn lykke te me kjøringa og pleas prøv ikke å kjøre saktere enn farts grensa , det er faktisk irriterende og farlig..... NB: husk å blinke/vise av i god tid (ikke få inn i hoe den norske tulle regel me at man dreier og blinker samtidig!!!) Må vel ha det bevise på at ein har tatt traffikalt grunnkurs når ein lærekøyrer. Siter - 96' Nissan Primera 2.0 LX - 90' Audi 200 TQ 20 V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-Alpina-B5 Skrevet Mai 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2007 Det sies mye rart om hva som er lov og ikke lov ved øvelseskjøring. Legger ved noen ting under du bør titte litt på. Den du øvelseskjører med må være 25 år eller eldre og hatt lappen 5 år sammenhengende. Man kan allerede øvelseskjøre som 16 åring og ta det trafikale grunnkurset på 15 timer som 15 åring. Når du øvelseskjører skal det være en L bak på bilen (Bakluke, bakrute etc) og det SKAL være ett ekstra innvendig speil(påbudt)! Hvis dette speilet ikke er her kan du og den du øvelseskjører med få 500kr i bot hver. Du må alltid ha med deg beviset for fullført trafikalt grunnkurs og du må samtidig ha med legitimasjon MED bilde. Du kan selvsagt øvelseskjøre med fotbrekk. Du trenger ikke å ha øvd deg på bakkestart på trafikkskolen og du kan selvsagt øvelseskjøre med manuell eller automat. Du bør imidlertid øve deg på en parkeringsplass før du setter kuren ut på hovedveien. Når du IKKE øvelseskjører SKAL L'en VÆRE AV! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mYgg3n Skrevet Mai 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2007 så klart jeg forstår at man ville kjøre saktere de første timer ...min forslag det er og starte på parkeringsplass (som T.A.S sa)te å lære og få bilen frem over eller bakover , bra "kenguru" bensin i starten hehe :P og deretter kjøre ute i en skog ell.l. er grei plass å øve me gir skifting og komme litt opp i fart :) og når man kommer hjem og ska fortelle hele familien at man fikk bilen opp i 40 km/timen i f.eks. 3. gir hehe :P :) ...... etter man/du har fått inn i hoe åzzen man ska gasse, gira og bremse .. der kan man begynne å kjøre inne i byen og bli bedre med å kjøre (tenker på blinke, bremse , akslere og kanskje bremse ned med gira og lære åzzen man ska bremse fort ned viss der kjøre en bil rett ut foran næsa på deg og når ungene springer direkte inn i det "gang feltet" og over veien ) .... og når du har fått det skikkelig på beina og hoet da kan du kjøre inn te byn (viss man så klart ikke bor i en stor by)og kjøre hjemme fra te hvor/hvem som helst og kjøre på alle fartgrensa alle fartsgrensa og veier norge tilbyr deg.... du kan oxo tilby mamma og pappa eller andre at du kjører te eksempel sverige (er litt usikker om man har lov å øvningkjører i sverige) og handler inn masse masse masse, kanksje ditt første anlegg te bil ...eller andre plasser man fikk lyst å dra te...... Det der med å starte i 60, 70 og 80 sona, er etter min mening feil og burde tass opp !!. Fordi foreldre/folk setter folk te å starte med å øvningskjøre på en så fort gående vei , der kan skje mange ting i den farta..... de ikke vet hva de ska gjøre 100%, eller ikke husker det fordi de ikke har kjørt nok og folk som øvningskjøre rett å slett går går i panikk når der plutselig kjøre ut en traktor fra en side vei/gardstun eller gamle bestemor er ute å lufte bilen og kjøre sakte .... "aaaarh hva ska jeg gjøre ... mamma/pappa (eller en annen) HJELP ! hva ska jeg gjøre .... eller andre ting som kan skje mens man kjører på 70+++ km/t f.eks. ulykke .... se pappa jeg kjører 80 km/t på min første øvningstur , oi der var en elg på veien ( sa d bare som ett eksempel hva som kan skjer ) .... bare å slappe av mens u kjøre ! ikke begynn å stress fordi en eller annen kommer forseint te ett viktig møte eller han/hun råneren bak deg kjører deg nesten opp i ræva fordi han/hun mener u kjører sakte .... huff ikke tenk på dem bak deg , det er deg der kjører og dem bak deg kan gjøre nesten hva de ville ...... viss du ikke liker den person der kjører bak de fordi han kanskje tuter som bare det og ser sinna ut , blink inn te siden og kjør saktere, la han/hun passere ..... dette var mitt svar og mening på øvningskjøring .... måtte bare si min mening Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab9000 Skrevet Mai 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2007 Kjempe flott å høre meningene deres :) Dette hjelper meg. Siter Kjinn å det drææg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Mai 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2007 Til den som spurte om rundkjøringer litt oppi her: Høyre felt er første til høyre, venstre felt er resten DERSOM det er skiltet til venstre(rart, ikkesant?) Er det ikke skiltet til venstre(selv om det er avkjøring) kan du ligge i høyre felt og ta av når du vil Sa iallefall kjørelærer'n min Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet Mai 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2007 Til den som spurte om rundkjøringer litt oppi her: Høyre felt er første til høyre, venstre felt er resten DERSOM det er skiltet til venstre(rart, ikkesant?) Er det ikke skiltet til venstre(selv om det er avkjøring) kan du ligge i høyre felt og ta av når du vil Sa iallefall kjørelærer'n min hmm, skiltet med åssn skilt til venstre?:P skjønte litt mer. Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansy Skrevet Mai 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2007 Noe som jeg irriterer meg grønn over hver gang jeg øvelseskjører,er når man skal ut av kryss,så kommer det en tulling og presser bilen hans så langt oppi vårs.Er litt skummelt å ta en start da når bilen står i ro,uten å rulle syns jeg. Siter 98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro 93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue 95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso (X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evil-twim Skrevet Mai 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2007 Hmm. Da jeg tok lappen så sa kjørelæreren min at høyre felt var for sving til høyre og rett frem, og venstre var for venstre og 180 grader. Med mindre det var piler i feltene eller ett felt inn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg