Gå til innhold

Hjelp til tilkobling

Ranger emnet

ninja5000

Anbefalte innlegg

Jeg har en Pioneer DEH-2900MP spiller. Den har 1 stk. linjeutgang.

Jeg har til nå kjørt 2 stk. 6x9" Pioneer TS-A6901 høyttalere i hattehyllen. Disse er kobla til med de originale høyttalerkablene (alt av kabler jeg har er originalt) som sto i bilen fra 1991. Altså gamle, og ikke særlig bra greier :)

Jeg har nå fått en forsterker av en kamerat. Han kjøpte den på Netthandelen for 350 kroner eller noe for en tid tilbake, men siden den stinker så har han kjøpt seg en ny :)

Jeg er også klar over at den stinker, men siden den er gratis, og cashflowen er litt dårlig for tiden, så tenkte jeg at jeg kunne ha den enn så lenge.

Forsterkeren det er snakk om er en USCarvor 5.1500

Den er på 1500 watt (right! hehe) og 5 kanaler.

Den har tre linjeinnganger. Front/rear/sub.

Jeg har også fått tak i en sub som skal inn, og har et frontsett (coax) liggende som jeg tenkte å hooke opp i samme slengen, siden kabler må trekkes osv. uansett.

Problem:

Hvordan kobler jeg spilleren til forsterkeren for best mulig lyd?

Jeg har fått to tips:

1) Splitte signalkabelen med noen Y-ledd til jeg har "nok" plugger til alle inngangene. Problemet her er at jeg mistenker at dette er en sykt dårlig løsning, fordi jeg mister vel alt av justeringsløsninger osv.

Jeg mener...forsterkeren er rimelig sucky fra før av, så det er jo et poeng å prøve å gjøre det beste ut av det.

2) Jeg kan koble inn signalkablene i porten til frontsettet, fordi da vil subben og frontsettet funke. Så kan jeg koble 6x9'ene direkte til spilleren.

Dette anser jeg også som en dårlig løsning.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan gjøre det beste ut av situasjonen?

Og også hvilke kabler som trengs?

Jeg tenker da på kvadraten på dem. 6x9'ene (Pioneer) er oppgitt til å være 240 watt, og frontsettet mener jeg å huske skal være det samme, men jeg er ikke helt sikker.

Og en annen ting; hvis jeg skulle koble til en sub nr. to i serie, må jeg øke kvadraten på kabelen?

Masse mas fra meg her, men jeg er litt sugen på å legge opp skikkelige kabler til jeg får råd til å kjøpe ny forsterker, og samtidig gjøre det beste ut av situasjonen til den tid skjer.

(Og en annen ting til slutt; jeg har ikke mulighet for å kjøpe ny spiller med 3 utganger)

Noen tips?

1991 Saab 900i 16v 2l

Død: 1985 Volvo 240GL

Død: 1987 Opel Kadett GL

Død: 1982 VW Golf

http://www.myspace.com/harien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du kan stille "gain" på forsterkeren, så da har du mulighet til å justere fordi om du bruker y-ledd til alle inngangene, så det blir i ditt tilfelle det beste... Skaffer du deg en sub til, så kobler du den i paralell med den andre (2 suber med lik impedans, og helst samme type)

Legg opp nye kabler til spilleren, pluss og jord, og da gjerne 10mm2, fra batt til forsterker bruker du 50mm2, samme med jording til forsterker, og bytt ut alle høyttaler kabler med noe av kvalitet, og litt tykkelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10mm2 til spillern unødvendig stort kabeltversnitt.. vi må jo tenkte her at en 2,5mm2 er god for 20A+ og en 10mm2 er god for 70A.

Legger du en 2,5mm2 til spilleren er det godt nok i massevis..

å til forsterkeren trenger du ikke 50mm2..hvis du ikke har tenkt til og ha noe virkelig værsting anlegg i ettertid.. kjøp en 25mm2 så har du bra nok kabel i massevis og rom for utbygging i ettertid..

- 01 Passat 2.5 TDI 4 motion

X 00 Bora 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider