Gå til innhold

El.Filter

Ranger emnet

tOFFY

Anbefalte innlegg

Hva slags filter bør en bruke? Og hvilke priser snakker vi om?

Skal trolig kjøre diskant, mellomtone og bass. pr. side.

og bruke 3 forsterkere (eller 1 stk 4 kanaler og 1stk 2 kanaler)

Skal ikke ha sub, men ønsker også den muligheten senere (en vet jo aldri)

snakker om Vifa 1" diskant til hjemme bruk men den er på 6 ohm.

Mellomtone blir 6,5" (mulig bare 5,25") og bass 6,5".

Dette skal plasseres i orginal plassene, bortsett fra diskanten kanskje. (obs. har ikke kjøpt bil enda, men skal ha en Xantia)

Har ikke bestemt forsterkere heller enda, men alt til sin pris. Ikke for dyrt, men ikke økonomi heller, pris grense er heller ikke bestemt enda, men la os begrense forsterkere og delefilter til 15 000,-

http://iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=17025&PHPSESSID=c91013e569e095a7a6e39046c884f366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller kjøpt en spiller med godt delefilter og god EQ enn den greia der, tror jeg. Det ser ikke ut som om du har mye justeringsmuligheter hva gjelder frekvenser og flankesteilhet osv... Ser ut som om det kun er +/-dB v/ justerbart frekvensområde, og det hjelper jo ikke om du har litt flere ting du skulle stilt på.

Om du ikke har en CD-spiller med én linjeutgang som du forguder noe helt utrolig, kan du jo vurdere spiller isteden?

Om du f.eks. har Pioneer DEH-P88PRS har du jo alle mulighetene den der har og mye mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller kjøpt en spiller med godt delefilter og god EQ enn den greia der, tror jeg. Det ser ikke ut som om du har mye justeringsmuligheter hva gjelder frekvenser og flankesteilhet osv... Ser ut som om det kun er +/-dB v/ justerbart frekvensområde, og det hjelper jo ikke om du har litt flere ting du skulle stilt på.

Om du ikke har en CD-spiller med én linjeutgang som du forguder noe helt utrolig, kan du jo vurdere spiller isteden?

Om du f.eks. har Pioneer DEH-P88PRS har du jo alle mulighetene den der har og mye mer...

Den spilleren kan dele mellom sub og bass/mellomtone, ikke mellom mellomtone og diskant.

Utfra det jeg kan se på Pioneer sine sider.

En slik deling som den spilleren kan, kan også de fleste forsterkere. Vet også att noen dyrere forsterkere kan dele mellom diskant og mellomtone, men dem er ofte veldig dyre, som 12 000,- pr forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du linker til i den første posten, er vel en parametrisk EQ/preamp, ikke et delefilter. Av eksterne filter er vel RF 3Sixty.2 et godt alternativ. Av spillere er Alpine 9855 og Pioneer DEH-P88RS mye brukt. Her er delingsmulighetene i DEH-P88RS:

FilterP88RS.jpg

Hvis du vil ha enda kraftigere prosesseringsmuligheter, kan du se litt nærmere på Behringer DCX2496.

Ingen av de ovenstående forslagene har mulighet til å kjøre sub i tillegg. Da må du ha Pioneer eller Alpine med eksterne bokser, eller eventuelt kjøre flere filter etter hverandre.

Noen forsterkere med filter som kan brukes til å dele mellomtone og diskant:

DLS CA41

JL Audio 300/4

Helix Dark Blue 4

Helix B4 Precision

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du linker til i den første posten, er vel en parametrisk EQ/preamp, ikke et delefilter. Av eksterne filter er vel RF 3Sixty.2 et godt alternativ. Av spillere er Alpine 9855 og Pioneer DEH-P88RS mye brukt. Her er delingsmulighetene i DEH-P88RS:

FilterP88RS.jpg

Hvis du vil ha enda kraftigere prosesseringsmuligheter, kan du se litt nærmere på Behringer DCX2496.

Ingen av de ovenstående forslagene har mulighet til å kjøre sub i tillegg. Da må du ha Pioneer eller Alpine med eksterne bokser, eller eventuelt kjøre flere filter etter hverandre.

Noen forsterkere med filter som kan brukes til å dele mellomtone og diskant:

DLS CA41

JL Audio 300/4

Helix Dark Blue 4

Helix B4 Precision

Frode

ja, sto det . er ikke så flink med el. deling, er mest fortrolig med passiv deling.

men Helix forsterkere, er kanskje løsningen, da jeg ikke ønsker å ta opp plass i bilen.

syns prisen var grei på begge, man hva skiller dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, sto det . er ikke så flink med el. deling, er mest fortrolig med passiv deling.

men Helix forsterkere, er kanskje løsningen, da jeg ikke ønsker å ta opp plass i bilen.

syns prisen var grei på begge, man hva skiller dem?

Jeg kjenner ikke Helix forsterkerene, men forskjellene kan vel ligge i komponentkvalitet, kretsløsninger, strømforsyning, byggekvalitet, etc. Det finnes også et dyrere alternativ fra Helix, nemlig A4 Competition. Some oftest er det vel dessverre en sammenheng mellom hva du betaler og hva du får, men det viktigste er vel at utstyret passer i lag.

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider